De fishbone band van mijn bullhead heeft een schakeltje vlak bij de sluiting van regelmatig uit elkaar valt.
Het is zo’n schakel met zo’n pijltje er op wat aangeeft hoe uit elkaar te nemen.
Is er een manier om dit vast te zetten?
Ik durf mijn bullhead niet meer te dragen uit angst dat het binnenkort ergens op de grond klettert. Maar liefst hou ik 'm wel origineel met deze band.
Hoi
ik had het zelfde probleem met mijn Fishbone band.
een schakel ging veel verder heen en weer dan de overige.
Ik heb het pennetje (is een soort splitpen) er uitgedrukt en kwam er achter dat een van de 2 pootjes was gebroken. ik denk dat je even bij de horlogewinkel een nieuw splitpennetje moet kopen.
Bij mij is het zo opgelost.
Succes
Arie
Een klein beetje lijm aan een goed splitpennetje, splitpennetje insteken en eventuele overtollige lijm afvegen. Uurtje laten liggen en probleem voorgoed opgelost.
Beetje Locktite erop en vast zit ie!
kost 5,- euro bij de auto onderdelen zaak in een klein tubetje, verschillende sterkte te koop, beetje vast en heel vast hahah
succes, maar je probleem is dus goed op te lossen, aan de reacties te lezen ben je niet de enige met dat probleem…
Allen dank
Ik zal de pennetjes eens goed bekijken. Volgens mij zijn ze nog heel.
Klopt het dat de ene langer is als de andere of kan ik daaruit al concluderen dat een van de twee pennetjes is afgebroken?
Groeten eric
Splitstiften zijn er in verschillende lengten en dikten.
Indien de schakels van je band even bredd zijn moeten de stiften ook een gelijke breedte hebben of men heeft er ooit door gebrek, een verkeerde maat ingeduwd.
Misschien heb je hier ook wat aan; http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,5302
Ik heb de schakel even van dichtbij bekeken mijn conclusie is dat er een verbindingspen los zit die niet los hoort te zitten.
Zie bijgevoegde foto voor uitleg
1&2 zijn een normale schakel en splitpen bij 3 zie je de pen die de drie delen normaal bij elkaar houdt en 4 is de bijhorende splitpen.
Ik ga maar proberen om met loctite dit vast te zetten
Ja Eric, duidelijke foto en duidelijk antwoord.
3 en 4 is dus een gestampte stalen stift, hier in verschillende lengte.
Dus de uiteinden van zulke stiften zijn gekarteld (ruw gemaakt) zodat die niet te makkelijk in het gaatje gaat, moet dus geperst worden.
Voor zulke herstellingen gebruik ik een oude versleten kniptang waarmee ik de stift een beetje bewerk zodat die bruter wordt en iets breder zodat die meer spanning heeft in het gat. Ik gebruik hiervooe geen locktide maar secondenlijm industrieel van Bison en den gelijkmatig persen tussen de klauwen van een schroefbank, dus samenpersen die twee gedeelten .
Het kan zijn dat die gaten uitgesleten zijn, dan boor ik de schakel volledig door en pers er totaal nieuwe stiften in vol staal.
Het viel niet mee om de stift te bewerken maar uiteindelijk is het me gelukt. Ik heb bij de bouwmarkt een tubetje lock-bond van bison gehaald.
Voorzichtig een klein druppeltje op de stift en daarna heel voorzichtig in de schroefbank. Ik kan jullie vertellen dat het geen prettig gevoel is om de schakels van je bandje aan te persen;) Ik was continue bang dat er ergens een del klem zou komen en verbuigen. Dat is niet gebeurt en de band lijkt weer in orde. Ik draag 'm nu voorzichtig in huis en als dat goed gaat mag hij ook weer mee naar buiten.