Flexofiel's Citizen Promaster duiker

Beste medeforummers,

Bij deze een kort ervaringsverslagje van het volgende horloge:

Volgens het dekseltje de GN-4-S, maar verbeter mij waar nodig.

Een jaartje of 5 à 6 geleden aangeschaft voor een prijs van rond de HFL450,-.
Ik heb getwijfelt tussen de rubber-gebande variant en die met de zwarte wijzerplaat, maar uiteindelijk is het dus deze variant geworden.

De goods en de bads:
Heeft eigenlijk altijd goed gelopen, met een goede gangreserve, voor mij is het echter altijd onduidelijk gebleven of 'ie ook met de hand opwindbaar is. Volgens de juwelier wel, maar…

Na 2 jaar had ik echter een probleempje met het ding: vocht achter het glas :s
Gezien ik horloges meer als ge-/verbruiksartikel zie dan als sierraad is dat waarschijnlijk gekomen door teveel contact met zeep e.d.

Het probleem is toen opgelost, uurwerk is nagesteld (liep iets te snel, nu nog maar ongeveer 1 à 2 minuten per week; voor mij acceptabel) en het glas is vervangen wegens krasjes.
Sindsdien nooit meer problemen mee gehad.

Erg handig vind ik zelf dat de kroon links zit, gezien ik veel tijd op de mountainbike doorbreng en een ‘rechter’ kroon nog wel eens wil gaan prikken.

Grappige is dat de secondewijzer ‘loopt’, althans hele kleine sprongetjes maakt.
Puntje voor mij is wel dat ik de pennetjes waarmee het bandje vastzit ongeveer 2x per jaar moet vervangen wegens verbuigen. In de band zit een mechaniekje zodat je de band tijdens het dragen toolless kunt verstellen. Hij zit altijd goed; niet te los, niet te strak, maar ik vind het verbuigen toch vervelend.
Bij een juwelier wel eens gevraagd of er niet gewoon wat dikkere pennetjes door de kast heen gezet konden worden, maar dat is natuurlijk wat minder veilig in geval van nood; liever m’n horloge aan diggelen dan m’n pols.

Al met al een zwaar, grapvol en stoer ding, helaas niet de G-Shock robuustheid waar ik op hoopte, echter wel harde klappen overleefd.
Mijn foto kunsten zijn niet super, maar zoals je ziet zou ik deze nooit meer aan kunnen prijzen als ‘nieuwstaat’.

Af en toe zie ik nog een dergelijk exemplaar in de winkel liggen en zeker met rubber band (icm de lagere prijs) een aanrader als je een stoere duiker om je pols wilt leggen. Robuust uurwerk, echter alleen niet mee gaan duiken in je eigen afwasteil, want dan gaat 'ie huilen;)

Zijn er meer Promaster ervaringsdekundigen/amateurs?

Leuk verslag. Deze staat ook nog op mijn lijstje maar ik ga voor een blauwe rubberen band.

Heel terechte keuze naar mijn mening, zelf zou ik nu ook voor de rubberen variant gaan, hoewel de metalen band zelf erg goed is (verstelsysteempje, stevigheid, maar wel erg zwaar).

Ik heb dezelfde, maar dan met zwarte rubberen band. Ben er dik tevreden over; het klokkie presteert onder alle omstandigheden! (tu)
Ik heb er alleen wat minder voor betaald dan jij (naar ik mij herinner, een eurootje of 80).

Mijn beste,

Een sfeervol verhaal van een karaktervol horloge welke je nog tot in lengte van jaren de nodige zekerheid geeft voor het aflezen der tijd en het schrijven van een vervolg van zijn belevenissen.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

ik heb exact dezelfde, zowel met stalen band als rubber. in combinatie met de stalen band is hij zeker behoorlijk aan het gewicht. zelf zat ik voor de zomer aan deze combinatie te denken http://www.watch-bands-straps-bracelets.com/watchstrap-p3589h274s279-Watch-band-20mm-dark.html of iets in die trant.

met de hand is hij volgens mij niet op te winden, maar als je er achter bent hoor ik het graag. ik kan natuurlijk ook gewoon een watchwinder kopen!

verder zie ik het nog als een mooie klok die ik de laatste tijd ook weer wat vaker aan het dragen ben.

Menno

Als je hem in guldens hebt betaald is dat 2001 geweest, 1 jan 2002 is de € gekomen.

Ben nu zelf erg aan het twijfelen, wordt het een eco drive, of een automaat.
Prijs scheelt niet heel erg veel, maar als ik dan lees, 1 a 2 minuten per week!
Dan weet ik het af en toe niet meer, maar blijft toch lonken, zo’n automaat.

En ik neem aan dat deze de zelfde capriolen heeft meegemaakt als de G schock?

pimobiel Schreef:

Als je hem in guldens hebt betaald is dat 2001
geweest, 1 jan 2002 is de € gekomen.

Tijd gaat dus sneller dan ik verwachtte, of die Citizen loopt gewoon te traag… Maar weer serieus; je hebt helemaal gelijk, niet bij stilgestaan.

En ik neem aan dat deze de zelfde capriolen heeft
meegemaakt als de G schock?

Deze is nooit in een pan met kokend water gevallen :wink:

Even een vraag aan Flexofiel of andere bezitters. Wanneer ik mijn exemplaar binnen heb wil ik ook graag een stalen band erbij hebben. Een originele heb ik niet kunnen vinden. Nu zit ik te denken om een merkloze Oyster te bestellen. De opzetkapjes lijken me bij dit model echter afgeronde uiteinden te hebben. De “normale” Oysterbanden hebben meer puntige kapjes. Klopt dit of denk je dat een gewone Oysterband ook zou passen?

http://www.diveshop.nl/product_info.php?productname=Citizen-horloges-Horloge-band-Citizen&cPath=71_110&products_id=445

ik heb de mijne hier besteld. en is origineel!

is met opzetkapjes.

gr Menno

Kun je 'm ook niet bij de importeur oid bestellen? Zelf heb ik namelijk slechte ervaringen met de passing van andermerkige banden.

Wel doe ik even een gooi naar de slechtste foto ooit, maar het gaat om het idee:

Bedankt dat is duidelijk. Ik moet echt een originele hebben.

En dan eindelijk de zwarte rubberen band erop:

Deze draagt een heel stuk prettiger en het horloge wordt ook gelijk een stuk lichter. Fijn dus voor de afwisseling.

Ja, die afwisseling is zeker leuk! Bovendien vind ik om een of andere reden - vraag me niet waarom - dat een duikershorloge sowieso aan een rubber bandje hoort! (maar daarin speelt wellicht ook de smaakfactor een rol en daarover valt nu eenmaal niet te discussiëren)

Met dit warme weer draag ik trouewns altijd wel een duiker (of zoals nu: mijn nieuwe G-Shock); met zweten vind ik een rubber bandje 't prettigst.