Hoi Bert,
Ben benieuwd wat die criteria volgens jou zijn?
Hoi Bert,
Ben benieuwd wat die criteria volgens jou zijn?
Kijk hier maar even naar. Handopwinder unitas. Zwiebelkrone. Geen merkaanduiding op de wijzerplaat. Kleine seconde.
Is nog steeds mijn favoriete horloge.
Beobachtungsuhr:obeservatie uur
Op basis van het Reich Aviation Ministry in de Fl. 23883 formuleerde eisen voor observatiehorloges voor de Duitse luchtmacht, diverse fabrikanten werden bij besluit in 1940 verplicht om volgens strikte specificaties te gaan produceren.
Er wordt ten onrechte beweerd dat de historische observatiehorloges voor vliegeniers werden gedragen door piloten. In plaats daarvan waren het de navigators aan boord die, in combinatie met een octant (gradenboog), de exacte positie van het vliegtuig konden bepalen. De piloten zelf droegen i. d.w.z. R. Chronografen, b.v. B. van Hanhart of Tutima , als reserve voor het geval een boordklok uitvalt.
Observatieklokken of observatiepolshorloges hadden enkele typische kenmerken: De exacte specificaties van de B-klokken volgens het bouwvoorschrift Fl. 23883 van het Reich Aviation Ministry (RLM) zag z. B. een grote diameter van 55 mm en een grote uivormige kroon, zodat de navigators het horloge met handschoenen konden bedienen. Er zijn twee soorten observatiehorloges voor piloten: Type A had een driehoek met twee stippen in plaats van de Arabische “12”. Dit is ook het geval bij model B , behalve dat in plaats van de Arabische cijfers 1 t/m 11 de notulen in stappen van 5 worden afgedrukt. De klassieke uurindeling van 1 tot 12 zit in een extra binnenring.
Het nummer van de bouwinstructies (Fl 23883) is gegraveerd op de rand van de kast en op de onderkant van de historische dekhorloges. Ook fabrikant, type, apparaatnr. en werkaanduiding werden op de stalen basis geschreven. [11]
De ondergang van de B-Uhr kwam pas in de tweede helft van de 20e eeuw met de uitvinding van het kwartshorloge , waarvan de nauwkeurigheid onmiddellijk verbeterde met drie machten van tien . Hierdoor verloor de B-Uhr als navigatie-instrument zijn bestaansreden.
Dus je mag deze wel degelijk onder de fliegers scharen.
Aangezien de navigators van verkenning,bommenwerpers en ook van lijnvluchten dit type horloge ook droegen.
Mooi horloge Bert.
Maar volgens deze criteria vallen er behoorlijk wat horloges onder dit topic af.
Mijn Seiko SARG011 is een beetje hybride, dat ben ik met je eens.
Om het goed te maken dan maar een foto van mijn Laco.
Zeker. Voor een van de coolste fliegers 'k heb 'm zelf ook
Je SARG, ook wel Seiko Explorer genoemd door sommigen is een field/sportwatch/outdoor. Eigenlijk is de hele SARG serie in die hoek georiënteerd.
Als je het zou plaatsen in de categorie moderne Fliegers blijft 'ie discutabel. Maar hee,
dus dan kan het
Anyway, Fliegers it is
Type A is ook een Beobachtungsuhr. Net als Type B.
Lijkt me wel. Hij is niet gebouwd volgens specifiek RLM of RAF ontwerp, maar voldoet wel aan de eisen.
Sterker nog, ik zie het DNA van de Japanse pilotenhorloges die Seikosha aan de luchtmacht leverde vanaf 1940.
Om begrijpelijke redenen hebben Japanners het niet heel erg veel over de oorlog. Ze zijn tenslotte blootgesteld aan de enige atoomaanval op miljoenen burgerdoelen ooit in de menselijke geschiedenis, die oorlog is waarschijnlijk pijnlijk in het nationale geheugen.
Maar de gedachte dat sommige Seiko Fliegers een hommage aan de Duitse zijn is te kort door de bocht. Er zijn plenty Seiko Field- en Fliegerwatches geweest in de oorlog, en die ontwerpen leven nu nog in de nieuw uitgebrachte Seiko 5 Field watches, en de voorgaande BigMil automaten en quartzen. Zoals de mijne:
En die SARG van @JohnD.
Gaan ze wel aan de geschiedenis van Seiko met WWII horloges voorbij. Mike Stuffler schrijft ook een expert in Duitse horloges te zijn. Geen Japanse.
Dat doet Worn & Wound leuker.
Soit, het is geen Dirty Dozen, maar van Seiko alleen al kun je een Dirty Quartet gaan sparen.
Die Sin 856 B-uhr is toch wel echt heerlijk!
Ik ga denk ik maar eens wat meer in de militarys verdiepen, misschien leuk als side collectie
Right nee
Ja ik vind 'm nog steeds vet. Heb nu een rolletje met die Sinn, Stowa, DS30 en nog plek voor twee Duitse Military/toolshitters. Side collectie
We verzinnen ook van alles om extra Na’s te verantwoorden
Oale hoogvliegert
Ja, ik denk aan Archimede/Stowa. A-UHR en een B-UHR
Die Alberto was waarschijnlijk een beetje oale gek zoals @Zulu dat aangeeft
Louis Cartier made that watch exclusively for Alberto Santos-Dumont, and Alberto wore it with proud and joy in his every single flight.
Als mevrouw Erika nou ff opschiet met de MN opsturen , kan ik lekker weer de echte tool flieger omdoen.
Waar heb je goede canvas bandjes dan? En eentje die beetje vlug verzend. Kan er ook idd prima bij en wil ook iets groens voor de sarb017
Ik geloof je wel maar als piloot is het niet echt duidelijk aangegeven aan één opslag.
Die van mij is van Clover uit zijn voorraad. In een paar dagen in huis. Hij heeft alleen niet zoveel 20mm meer in de shop zie ik; maar hem even mailen kan altijd. Aardige gast!
Staat een Black Forest LE op UF. Wel de PVD versie maar best tof inderdaad een A en B als set. Had al langer de Sinn in het vizier en met die vergeelde accenten toch minder saai dan een “gewone” B.
Zal ongetwijfeld de reden zijn dat ik hem nog steeds heb