Flieger Friday : the best Fliegers 🛩 (Deel 2)

Vrimibo

10 likes

2x een dikke prima :wink:

1 like

22 likes

Hi guys, just landed; late flight. :sunglasses: :small_airplane:

Fijn weekend gewenst en tot volgende week! Cheers.:clinking_glasses::four_leaf_clover:

22 likes

Canvas op leer?

Flieger Friday, bijna vergeten

10 likes

Het is pas dinsdag, maar door te doen alsof het vrijdag is, is weekend weer wat dichterbij.

Ik heb een thing voor Fliegers. Ik vind ze serieus te gek. Liever een flieger (chrono) dan een diver.

Dit is 1 van mijn drie divers. Drie. Wow. Ja, ik weet het; die rechter is wel de oer-flieger denk ik. 55mm Laco. Heb me een hoedje gezocht naar dít exemplaar: sterile dial, automatic, 55 met straight lugs, en seethrough caseback.

Hier met zijn 45mm broertje. Onlangs gereviseerd en man man man, wat is die 45mm toch superfijn.

Tutima M2 Nato. Ik vind dit 1 van de allerlelijkste horloges in mijn rotatie, want ik roteer 'm regelmatig! Ik vind die links lijken op kussentjes van titanium, de band is spuuglelijk, die cijfers niet te nassen op de plaat, waarom zoveel lume rond de uren teller, waarom die gekke neopreen kussentjes op de pushers, waarom die kroon zo ieniemini. En dan draag ik 'm, en dan is: boeie. Want wat draagt deze lekker. 200 meter WR, anti shock, anti magnetic, lichtgewicht… lelijk doch zo comfortabel. Als een Flieger de Fiat Multipla was, was het dit.

Een bronzen handwinder chrono, mét column wheel! Saffier achterkant, hesalite voorkant, telemeter schaal op de rand (van ceramic), en dan dus een column wheel. Alles uit Azie natuurlijk, maar voor 200 euri moet je niet te kieskeurig zijn. Ik zie dit als mijn el-cheapo versie van een Moonwatch. Kinda. Ongeveer… Beetje flexibel denken! :wink:

Omega Speedmaster HB-Sia. Een titanium schatje van 41.5mm breed. Ja, iedereen zegt ‘huuuu 44mm!’, vast, maar lieverds, sinds wanneer meten we de crown guards mee met de diameter? Niet, toch? Waarom een uitzondering maken voor Speedmasters dan? Ik snap dat niet. Titanium, column wheel, GMT functie, datum, automatic, coaxial. Dit is denk ik 1 van de gaafste chrono’s die Omega gemaakt heeft. Dit is de caliber 3603, gebaseerd op een Frederic Piguet 1285, en is bij mijn weten de enige Omega in titanium die dit caliber gekregen heeft. Ik ben echt gek op deze Omega. Het is veruit mijn favoriete ChronoGMT in mijn collectie. Speedmasters zijn natuurlijk eigenlijk geen fliegers, dat weet ik, maar een astronaut mag je toch stiekem wel een beetje een piloot noemen? Nee? Okay, dan zo gezegd: Neil Armstrong was een testpiloot.

Daarnaast de Zenith El Primero Stratos, een 46mm tank met flyback. My god wat vind ik dit een geweldig horloge. Ik vind 'm stiekem eigenlijk te mooi om 'm te dragen.

Ik kon deze voor 750E op de kop tikken. Een ETA7750Si(licon) in de kast, 45mm breed, waterdicht tot 100 meter, en alle toeters en bellen van de Navitimer, voor een prikkie. Sorry, dit was gewoon te aantrekkelijk. ja, de bezel heeft een klein butsje, fixt Hamilton te zijner tijd wel als 'ie naar de service gaat.

Deze Hamilton is toch eigenlijk lachwekkend. Met verzenden en al, 300 euri. Automatic day/date, uit 2019. Sorry maar dat is echt gewoon dan te aantrekkelijk om te laten lopen. Wellicht ook omdat op dat moment dat ik deze kocht de Laco gerepareerd moest worden en dit een leukere aanwinst was…

Wéér een Hamilton. Ja, want ze hebben ooit echt heel gave dingen gemaakt die je nu met wat zoeken voor een appel en ei kan scoren. Coin edge bezel, anti-magnetic automatic movement, diamond(onion?) crown en pushers, cathedral hands, én een datum. Dit prikkelt al m’n vintage-flieger-voorkeuren.

Een Hanhart kan niet ontbreken. Why? Zie hierboven, plus monopusher plus heritage.

Ik denk dat ik alles zo wel gehad heb. Mis ik nog een Flieger, behalve IWC?

19 likes

Gave verzameling!

Dit is de eerste keer dat een 45mm horloge lijkt op een damesmaatje :grin:

1 like

Dank! Ik vind dat alles onder de 42mm wel klein is hoor… daarom die grote maatjes. Maar ik heb bij toeval een 37mm chrono in de collectie opgenomen en die bevalt enorm. Heb nu 2 kleinere onderweg als aanvulling (35 en 40mm), en 2 grotere (45 en 50mm) gaan weg. Als ik binnen heb wat ik gekocht heb post ik er wel over. Eentje is een klassieker, en de ander is gewoon super-cool. Chrono’s natuurlijk. Mijn non-chrono noden zijn op 1 hand te tellen (heb letterlijk 4 niet chronos in huis, waarvan maar 1 echte diver).

1 like

Indrukwekkende collectie om de woensdag mee te starten! Zeer mooi!:ok_hand:

Fijne dag gewenst!:sunglasses::airplane:

en wat vind je van deze …

6 likes

De Tourby Navigator!

Ik denk dat dat mogelijk een ex van me is. Het is het horloge waardoor mijn blijvende interesse in Tourby horloges gewekt is.

Fantastische kwaliteit!

Hij ziet, als dit hem is, er nog altijd geweldig uit! Waarom deed ik hem weg vraag ik me nu af!

Die ziet er bekend uit. Er is vast ook nog zo’n zware leren hoes van topkwaliteit ;maar je hoeft hier niet de papieren die bij je horloges horen te posten hoor, Bert.

Hier in het enige echte Flieger draadje ook maar even m’n nieuwe aanwinst showen. Zeer blij mee! :ok_hand: Een Stowa Flieger 40 automatic op nieuwe Laco flieger strap. Die strap is trouwens een aanrader…erg comfortabel en dikke kwaliteit.

19 likes

7 likes

12 likes

Hier ook een Stowa

9 likes

7 likes

Nice! :grinning: Dezelfde variant zo te zien. Ook automatic of een handwinder?

Ik doe ook weer ff mee met de Dufeau/Aristo :small_airplane:

8 likes