Flieger Friday : the best Fliegers 🛩 (Deel 2)

Is dat geen field watch?

Het is een IWC Mark XV. Piloten horloge tot in de kern.
Als je zoekt op de ‘Mark’ serie van IWC dan zal je genoeg info vinden.

Ik meen me te herinneren dat de Mark serie afstamt van de MK X dirty dozen horloges. Was een WW II officer’s watch, dus field watch pur sang. De link met fliegers ontgaat me, tenzij de latere versies daarvoor gebruikt werden? Ik ben zeer bereid bij te leren.
De recentere uitvoeringen hebben de wijzers van de big pilot, die van de beobachtunguhre komt. Daarmee hebben ze meer flieger vibes. Die wijzers heb ik altijd een verloochenen van de field watch origines van de mark serie en volstrekt niet op hun plaats gevonden. De jouwe is dan veel mooier.

1 like

Er zal ongetwijfeld ontwerp-DNA zijn overgekomen maar het is geen directe afstammeling van een ander IWC horloge. Het is specifiek ontworpen voor het door het Engelse ministerie van defensie uitgebrachte specificaties, als piloten horloge.
Overigens is “Mark XI” een benaming van de Engelsen, en niet door IWC gegeven.

1 like

De Poljot ‘Luftwaffe’.

6 likes

Top! Ik ga me eens inlezen.
De “Mark” benaming slaat bij het Engelse leger typisch op evoluties in eenzelfde lijn, ik was niet op de hoogte dat de XV aan alleenstaand model zou zijn.
Het is misschien wel het mooiste model uit de lijn en een heel aantrekkelijk model uit een van de mooiste perioden in de recente IWc historie.

1 like

De Mark XI is naar Engelse specificaties gemaakt horloge (overigens ook de JLC). IWC heeft daarna commerciële modellen op de markt gebracht (XII t/m XX op dit moment). Deze zijn niet naar Engelse specificaties gemaakt.

1 like

Ik onthoud:
Mk X : dirty dozen, field watch, British Army
Mk 11 : Royal Air Force, navigator’s watch (pilot)
Mk XII : eerste civiel beschikbare versie, JLC, 36 mm
Mk 13 en 14 : ongeluksgetallen in resp. Europa en Azië, overgeslagen
Mk XV : update civiele versie, ETA, 38 mm
Mk XVI en volgende: it all went downhill from there

Flieger it is, absoluut!
En zoals ik zei, sowieso prachtig iconisch model. (Ik vind m mooier dan de big pilot, bv.)

1 like

Een dag te laat geland hier, maar ik ben er wél!:sweat_smile::small_airplane:

Fijn weekend en tot volgende week!:sun_with_face::sunglasses::clinking_glasses:

5 likes

Ik zeg ook: beschikbaar met een mooi uitziende en makkelijk aanpasbare metalen band (piramiden).

De gelimiteerde MK XV met witte dial en opgelegde indices. Van een (Oostenrijkse?) juwelier.

De gele mellow yellow in titanium, band in een gele kleur, colab met Saab. Je kon die samen kopen, de gele cabrio en het horloge.

6 likes

Ik ben ook te laat Henri :grin:

3 likes

Ready 4 Take-Off (Rio de Janeiro)

5 likes