Flieger kopen, Steinhart of Laco

Hallo,

Ik wil een flieger gaan kopen en heb al behoorlijk rond gekeken wat er zoal is.
Mijn eisen: geen logo op de plaat, 45-50mm diameter, automaat.

Ik ben uitgekomen op deze 2 horloges:
Laco Saarbrücken

Steinhart vintage titan a-muster

Beiden met een ETA 2824-2 (de laco aangepast tot Laco24)
45 vs 47mm
modern wit vs vintage "gebruind"
RVS vs titanium
maar het grootste verschil ±1k euro vs ±500 euro

Nu is dus voor mij de keuze lastig, Laco heeft natuurlijk de historie, maar is dit 500 euro waard?
Is het verschil in afwerking zo groot?

Jullie ongezouten mening, welke van de 2 en waarom?

Geen van beide. Stowa.

Steinhart is niet mijn ding, hommagemerk. Laco heeft geschiedenis, maar te groot/dik/ lange lugs.

Als ik uit jouw keuze’s moest kiezen: Laco, puur omdat het een echt fliegermerk is.

5 likes

Maar hij wil 45mm. Tussen deze twee zeker de Laco.

gr, HJR

1 like

Ik heb een Steinhart 47 mm flieger gehad. Ook snel weer weggedaan, het merk en het horloge zeggen mij erg weinig. Ik heb iets tegen hommage merken als Steinhart.
Ik heb nu een Laco Friedrichshaven, het b-uhr alternatief van de Saarbrucken.
Prachtig afgewerkt horloge, vind ik, veel mooier dan de Steinhart, al draagt het door de lugs wel wat groter dan een normale 45mm. Prachtige Sandblasted kast ook.

Of dat het geld waard is kan alleen jij bepalen.

1 like

Laco (maar liever Stowa)

11 likes

Een herkenbaar fenomeen!..
Om er toch zeker van te zijn of een flieger iets is heb ik de Steinhart Nav B uhr 47mm aangeschaft.
Die voldeed in ieder geval aan mijn eisen:
Min 45mm
Geen merk op de wijzerplaat
Geblauwde (blauwe) wijzers

Ik ben ondertussen een upgrade aan het overwegen naar de Laco.
Het “oude” robuste uiterlijk van de kast bevalt me wel.

Weet je het niet zeker, kun je voor “weinig” met een (nieuwe of gebruikte) Steinhart even proeven aan het fenomeen flieger.

Ben wel zeker van je zaak, gelijk voor de Laco gaan!!:wink:

1 like

Bedankt voor de reacties!
Stowa heb ik zeker ook naar gekeken, maar buiten dat die nog 250eu duurder is is die ook 2mm kleiner en vind ik de kroon minder mooi (wat bij een flieger toch een ding is…)
Zelfs naar de Geckota K1 V31 heb ik gekeken maar die mist inderdaad de geblauwde wijzers anders was die er al geweest om de “twijfeltijd” door te komen.

Zelf neigde ik naar de Steinhart omdat over het algemeen wel word gezegd dat de prijs/kwaliteit verhouding van het merk super is, na deze opmerkingen begin ik toch al naar de Laco te hangen.

Als geen Stowa Flieger Klassik Sport, en ook geen Alpina Startimer, dan zeker de Laco. :grinning: Al is het maar vanwege de kroon.

Dat is gewoon cooler. :sunglasses::sunglasses:

Schitterend!

Ik vind de wijzers en kroon van de Steinhart mooier, maar van de Laco weer de wijzerplaat en het formaat. En de Laco is iets meer getrouw aan het origineel, denk ik. Tsja, daar heb je dus niets aan. Eigenlijk wel vervelend dat al die Fliegers zo dicht bij elkaar zitten.
Zelf zou ik denk ik voor een Archimede gaan en dan een handopwinder.

Archimede prachtig plat, en ook in brons geweldig. Maar de wijzers zijn blauw gemaakt, niet door hitte maar door chemie. De kleur op foto’s heeft me altijd weerhouden.

Hier ook een Friedrichshafen. Bevalt erg goed. Kan heel veel banden hebben.

Ze lijken allemaal erg op elkaar, dus echt onderscheidend is echt de historie.

Laco! En negeer de extra euro’s. (Lekker grabbelen in de portemonnee van een ander!)