Flieger tot 1k

Het horlogepotje zit weer redelijk wat in en nog een beetje van de vakantietoeslag erbij en ik heb een leuk bedrag om een flieger te kopen, welke al langer op mijn lijstje staat.

Inmiddels via het forum ook een paar aangeboden gekregen, maar net niet mijn smaak. Wie nog wat heeft liggen, kom maar op hoor :slight_smile:

Wat wil ik? Ik kan het “origineel” wel waarderen, maar helemaal origineel ook weer niet. 55 mm is mij toch echt wat te groot. Wat wil ik wel?

  • Sowieso een handopwinder, dat hoort zo vind ik
  • Type A dial, mooie cleane dial
  • niet groter dan 44/45 mm
  • optioneel: glasbodem met mooi uurwerk is leuk
  • optioneel: een driehoekskroon, net zoals bij de IWC Big Pilot

Natuurlijk zelf al lopen kijken, denk er nu aan 2. De Steinhart 44 mm premium (990) en de Laco Westerland (990).

De Steinhart is wat fancier dan de Laco, Laco is origineler, maar de Steinhart vind ik wel vet :slight_smile: Laco heeft ook wel bijzondere keuzes qua uurwerken. Hebben ze een “no date” flikkeren ze er gewoon een 2824-2 in met datum die je ook nog gewoon kan instellen.

Tips? Wat wel en wat niet doen?

De Laco:

De Steinhart

Laco. Zelf zou ik de 42mm Memmingen pakken ipv de 44mmm Westerland als ik jou was.

Door dunne rand/ontbreken bezel en flinke lug-to-lug dragen Fliegers behoorlijk groot naar mijn mening.

Mijn 44mm Steinhart (overigens een B dial, vind ik zelf mooier) heeft om die reden het veld moeten ruimen.

kleine toevoeging, ik ben een grote man, bijna 2 meter en niet heel slank :wink: 44 mm kan ik nog wel hebben

Aha, helder dat scheelt :smiley:

(ik ben 1.83 en heb polsen van 17cm…)

Kijk ook eens bij Aristo, leuke fliegers en betaalbaar. Tik voor de grap maar eens “fliegeruhr” in bij Ebay.DE dan krijg je wel wat inspiratie!

Enkele die ik had gevonden:

Epos heeft ook leuke fliegers, meer id stijl van IWC mk XVI bijv:

Ofwel de Alpina Startimer pilot 44 mm tevens deze ook in mijn lijst staat wel de 40mm versie
op chrono 24 nl en bij Marktplaats staan er

Als je waarde hecht aan het origineel (en historie) zou ik gaan voor een van de originele flieger producenten (IWC, Lange, Stowa, Wempe en Laco.)

Voor mij zelf zijn thermisch geblauwde wijzers een absolute must bij een klassiek fliegermodel. Gelakte en chemisch geblauwde wijzers zien er op stock foto’s ook goed uit maar irl is het verschil erg groot.

In jou prijsklasse zou je dan uitkomen bij Stowa en Laco. En met jou voorkeur voor een wat groter model zou ik je dan de Laco Type A westerland aanraden of doorsparen voor de Type A mini replika.

Veel succes!

gr, HJR

en van een origineel Flieger merk ook :

automaat, saffierglas +/- 300 euro

en toch echt wel mooi :

Ik vind persoonlijk die kasten van Laco nooit zo mooi, met die ieligie lugs.

ja ik snap wat je bedoeld, ook net niet helemaal perfect naar mijn smaak in combinatie met het sand blasted

Dat met de kast heb ik ook altijd bij Laco. Die vind ik bij Stowa/Steinhart/Archimede weer veel mooier, maar die maken helaas geen grotere fliegers of met mooie wijzers.
Voor mij is de Stowa FOLE perfect qua kast, maat (~42 maar draagt fors), uurwerk en wijzers. Maar zie die maar eens te pakken te krijgen :confused:

gr, HJR

Ik zou je in ieder geval als tip willen geven om niets te bestellen voordat je Tourby uitgecheckt hebt.

http://www.tourbywatches.com/collection/pilot/

ziet er zeker goed uit hoor!

Iemand hier ervaringen met die horloges? Wel aparte naam

Ik nog geen ervaring mee, maar louter positieve reacties op gelezen. Op uhrforum komt er af en toe 1 te koop

100% Laco

Jaap-Wim Schreef:

Ik vind persoonlijk die kasten van Laco nooit zo
mooi, met die ieligie lugs.

vergis je niet, de modellen die ik heb geplaatst hebben dat niet, die hebben ook mooi meegebogen lugs, in tegenstelling tot de duurdere modellen van Laco.

Weliswaar iets groter dan 44/45mm (47mm) maar wel met mooie vintage-look lume;

€450,-

En ik kwam deze tegen op WUS waar ze er erg over zijn te spreken, Tisell;

+/- €150,-

Na bijna dagelijks googlen op fliegers en de tip van Windhund voor Tourby, kom ik erachter dat dit idd een mooi merk is (al is het een jong merk). De “Big Pilot” ziet er erg goed uit en heeft eigenlijk alles wat ik zoek. Het enige wat jammer is, is dat de “central seconds” uitverkocht is.

Ik ga ze ergens deze week is een mailtje sturen :slight_smile:

Wat vind je van deze Ticino. Belachelijk goedkoop en mooi afgewerkt. Voldoet m.i. aan jouw wensen.