Flieger?

Waarschijnlijk kan deze vraag naar ‘Het domme vragen Topic’ maar als ik flieger hoor dan denk ik automatisch aan Stowa, IWC of Laco, de grote minimalistische modellen met zwarte plaat. Is dit juist of is flieger niets meer dan de duitse vertaling voor pilotenhorloge en zijn b.v. de Navitimer, Santos of GMT-master ook fliegers?

3 likes

Eens, of ik denk aan Hazes.:nerd_face:

9 likes

Ja, die stuurde zijn horloge aan een draadje naar boven. Toch?

1 like

Pilotenhorloges zijn er in veel soorten en maten. RAF pilots zijn geinig zo lang ze niet “big” heten, WWII RLM ontwerpen is waar jij het over hebt, en die zijn eminent afleesbaar en gewoon het mooist van Stowa en Mühle in mijn beleving, terwijl ik de moderne “TESTAF” versies gewoon lelijk vind.

De Cartier Santos is ook een flieger, pardon, een montre de pilote. :slight_smile:

Kortom: Ik neig naar gedachten aan de RLM WWII versie, maar het is maar wat de gek er van maakt. :slight_smile: :+1:

1 like

Een officiële definitie is er dus niet?

Het lijkt mij historisch logisch dat een Flieger Duits georiënteerd is.

1 like

De Duitse Flieger uhren hebben hun oorsprong van vlak voor WO2.
Oorspronkelijk warwn er maar vier fabrikanten.

A. Lange&Sohne
Laco
Wempe
IWC

Onderstaande link geeft wel aardig wat historische info.

2 likes

Bedankt, ik weet wel iets van de geschiedenis maar dat geeft geen antwoord op de vraag of een willekeurig pilotenhorloge een flieger genoemd mag worden.

Er staat dat een flieger een pilotenhorloge is maar niet of ieder pilotenhorloge een flieger genoemd mag worden.

2 likes

Ik heb geen idee, ook niet mijn waarheid hoor.
Maar dat is het mooie aan geschiedenis hèaltijd meerdere verhalen over de oorsprong van dingen en gebeurtenissen.

1 like

Het klinkt best vreemd in de oren om een blnr of Santos een Flieger te noemen overigens :wink:

1 like

Ja inderdaad, vandaar de vraag :smiley:

1 like

Ik ben ook erg benieuwd wat de ‘regels’ zijn hiervoor :wink:

1 like

In mijn opinie zijn fliegers horloges lijkend op die door de Duitsers zijn gebruikt in WO2.

4 likes

De neutrale Zwitsers kozen met Omega de kant van de geallieerden, dat zou ik geen Flieger willen noemen.

1 like
4 likes

Dus toch!!! :smiley::+1:

1 like

En Duits. En Baumuster A en B.
En 55 mm.

1 like

Ik mis er 1 :thinking:

Zou dat Stowa kunnen zijn? :grin:

@Boetje

Fliegers zijn dus Duistse WOII pilotenhorloges.

De wijzerplaten en wijzers moesten aan een strikte vorm
voldoen.
Vandaar dat ze er toen van alle merken eender uitzagen.

Er waren twee verschillende, het A en het B baumuster.
Meestal was de A voor de piloot en B voor de navigator.

12 likes

Dan maar even de moderne met quartz uurwerk.

Ik zag het :wink:

1 like