Fliegers uit dertiger jaren

Deze 2 Flieger horloges waren ook binnengekomen tijdends mijn vakantie.
Ze zijn uit de dertiger jaren, en nog in goed werkende staat , afmeting 40mm x 46mm
de Helvetia werd gemaakt door de General Watch Company in Bienne Zwitserland
en Lanco was een merk van Omega.
de Lanco heeft een draaibare lunette met een pijl net boven de wijzerplaat gemonteerd.
Deze horloges waren veel in gebruik bij de duitse luchtmacht eind twintiger en begin dertiger jaren, die bestond officieël niet onder het verdrag van Versailles,vandaar dat ze ook nergens ““militair”” gemerkt zijn.
(zie Militär Uhren - Konrad Knirim)
echt zeldzaam zijn deze type fliegers niet, en daardoor ook niet duur,maar ik vind ze zelf wel heel mooi :slight_smile:








Groet,
André

1 like

leuke aanwinsten … (tu)

Leuke horloges. Maar waarvoor dient de draaibare lunette met pijltje, als er verder geen minutenverdeling op de ring staat?

gr,
Hans Mennink

Beide prachtig!, vooral ook dat lettertypeop de wijzerplaat van de helvetia is mooi.

Voor navigatie, er staat wel een minuten aanduiding op de wijzerplaat (de zogenaamde railroadtrack). Dus je kunt het driehoekje op de tijd dat je op een navigatiepunt bent zetten en dan volgens je vliegplan bekijken wanneer je op het volgende punt moet zijn. Of je zet het driehoekje op de tijd dat je op het volgende navpunt moet wezen of je laat het staan op het vorige navpunt. Een nog steeds geexamineerde manier van navigatie vliegen.
Volgens mij moet dan ook bij iedere Flieger het driehoekje op een draairing zitten, maar dat is in de loop van de tijd verdwenen waardoor je nu alleen nog horloges hebt met een vast driehoekje en noemen we die allemaal ineens Militaire horloges.

Trouwens vind ze heel mooi, trouwens jou hele collectie en aanwinsten posten mag ik graag zien !

Groet,
Hent

Bedankt voor de uitleg, Hent.
Het exemplaar van Andre is dus met recht een Echte flieger !!!

gr,
Hans Mennink

Mooie aanwinsten André!

Bedankt voor jouw uitvoerige uitleg over de toepassing van de Lanco Flieger , Hent.
en ik zal me best blijven doen om af en toe, een in mijn ogen bizonder of apart horloge te laten zien,
hier nog een verzameling fliegers uit Konrad Knirim’s boek —MilitärUhren—


Groet, André