Flipper it forward (1e Fiffer: Seiko Turtle)

Gewoonste zaak vd wereld onder WIS :wink:

2 likes

Leuk zijpaadje, ik heb er niet zoveel verstand van. Volgens mij zijn de andere modellen niet discontinued. Op Duitse sites kwam ik die eerder al tegen,
Pepsi SRP779 --> SRPE95
Blauwe SRP773 --> SRPE89
En even gegoogled onder SRPE91, dan kom ik de nieuwe gilt SRP775 tegen.

2 likes

Bedankt voor de aanvullende info!

1 like

Vandaag was het dan zover: de Turtle is lekker warm ingepakt in z’n reisverblijf en onderweg naar @SA83.

Ik kijk terug op een leuke twee weken waarin ik de Turtle veel draagtijd heb kunnen en willen gegeven. Ik vind het een fijn horloge om te dragen en wat mij betreft is het een tof vrijetijdshorloge. Zou hem zelf niet zo snel combineren met een overhemd of wat nettere kleding, maar dat was de afgelopen twee weken (en eigenlijk al vanaf maart '20) niet zo’n probleem met al dat thuiswerken.

Een geslaagd experiment, een duiker is wel echt wat voor mij en als een duiker de maat heeft van een Turtle dan past hij me prima om de pols. Dat geeft vertrouwen in de Vostoks 710 die naar mij onderweg zijn (zowel de fiffer-Vostok als een eigen aanschaf). Als het goed is dragen die even groot (of klein, zo u wilt). Zou ik zelf een Turtle kopen? Misschien wel omdat hij heel veel positieve punten heeft, maar zoals ik in m’n vorige post al had aangegeven heb ik wel wat kleine aanmerkingen. Die ga ik verder niet herhalen maar ik heb er nog wel een (kleine) aan toe te voegen: het viel me op dat de datum al om 22:15 begint met door te draaien. Ik vind dat erg vroeg. Een Lorus van mij start ongeveer om 23uur met doordraaien maar m’n minstens 50 jaar oude Remova geeft op 24uur een ferme klik en springt dan ineens door naar de volgende datum. Dat vind ik eigenlijk veel mooier, maar wellicht is er een goede reden dat de Turtle dit niet doet?
Overigens heb ik ook een beetje zitten gluren naar een Citizen-duiker, te weten de NY0040. Als pro’s heeft die een dag-datumschijf in dezelfde kleur als de plaat en een mooiere secondewijzer terwijl de prijs wat lager ligt. Zou natuurlijk kunnen dat die weer andere nadelen heeft waardoor een Turtle de betere keuze zou zijn. Ach, hoef vandaag geen keuze te maken en ook morgen nog niet. Wat wel zeker is, is dat ik blij ben met m’n 14 dagen proefperiode. Dus @marnixmoed: wederom heel erg bedankt voor het ter beschikking stellen en het gave fiffer-concept! Ik wens de volgende tijdelijke houders alvast veel plezier met deze prettige huisgenoot!

6 likes

Ik heb exact dezelfde twijfel gehad toen ik de Fiffer in huis had (lang verhaal), ga ik voor een NY0040 of voor een Turtle. Bij mij won de Turtle.

En ik heb laatst ook een Vostok 710 ontvangen. Ook een charmant horloge :slight_smile: Die oogt wel een stuk kleiner dan een Turtle… Ik zal kijken of ik ze morgen even naast elkaar kan leggen.

De datumwissel van een paar uur is standaard voor Seiko automaten. Ook voor de Citizen automaten trouwens.

2 likes

Is dat ook zo bij Seiko’s die alleen n datum hebben (dus geen dag functie)? En ook bij Grand Seiko?

1 like

De date-only’s doen hetzelfde, alleen missen ze een radartje en datumwiel. Mijn kennis gaat tot 4r/nh35/36 automaatjes. Niet het hogere segment. De 6r versies zijn wel afgeleid van hetzelfde mechaniek, daar verwacht ik dezelfde relaxte datumwissel van.
Duurdere horloges met 8r automaat of grand seiko modellen, daar durf ik niks over te zeggen.

1 like

Datumwiel moet zijn dagwiel natuurlijk…

1 like

Apart dat Seiko naast de King Turtle ook deze ‘instap budget’ Turtles ernaast houdt.
Ik had gedacht dat de King’s de SRP’s zouden vervangen. Vooral omdat ze de laatste tijd in n hoger prijs segment lijken te willen gaan zitten.

1 like

Hij is binnen!
Dit weekend maar eens op staal zetten.

6 likes

Ik zou de turtle en amphibia nog even naast elkaar leggen. Qua grootte is de turtle iets groter, maar hij lijkt veel groter. Door de stalen bezel van de 710 lijkt de cirkeloppervlakte kleiner. De Turtle lijkt een groter dialoppervlak te hebben.



Ik heb de 710 nog te weinig gedragen, kan niet zeggen of ze even comfortabel zijn.

3 likes

Thnxs!

Gisteravond heb ik zelf de door mij bestelde 710 binnen gekregen. Oogt inderdaad veel kleiner op de pols. Wijzerplaat van de Turtle is inderdaad groter. Daarnaast is de Turtle breder dan de 710. Het gevoel van ‘groter op de pols’ komt volgens mij voornamelijk doordat bij de Turtle de bezel het hoogste punt is van de Turtle. Bij de 710 is de bezel veel lager en wordt de hoogte bereikt met het domed acryl. Het acryl heeft veel minder diameter dan de hoge bezel van de Turtle. Door de combinatie van factoren draagt de 710 kleiner. Zelf draag ik hem op canvas van Barton.

Ik vind de 710 daarmee erg comfortabel en als ik eerlijk ben dan vind ik hem comfortabeler dan de Turtle.

3 likes

Die Barton staat 'm goed!

2 likes

Bij mij was dit;

De spirituele voorganger :joy: van deze:

Wat me vooral tegenviel van Vostok was de nagenoeg non-existente lume. Ik heb 'm meegenomen op een kampeertrip in de Pyreneeën maar moest s’nachts alsnog op zoek naar mijn telefoon als ik wilde weten hoe laat het was.

7 likes

Klopt, lume is niet z’n sterkste kant. Maar vind ik zelf ook niet heel erg belangrijk omdat ik in bed geen horloge draag en daarom net zo snel/makkelijk op de wekker heb gekeken (of op de telefoon als ik geen wekker voorhanden heb).

Beide toffe horloges trouwens, in die configuratie.

2 likes

Op staal en een lekker badje gehad :sunglasses:
Helemaal klaar voor de lente :sunny:

11 likes

Cheers

9 likes

Ben echt ontzettend benieuwd naar deze Turtle. Ik heb de afgelopen 2 maanden veel zitten zoeken naar duikers en ben ook nu pas de schoonheid ervan gaan waarderen! (duurde gewoon even).
Merk dat ik nu met mijn huidige collectie (alleen maar g-shocks) toch een beetje eentonigheid heb, dus er moet een totaal ander horloge bij!
Zoals gezegd, ik ben benieuwd en heb ontzettend veel zin om deze seiko te mogen omdoen!

2 likes

Ja ik ook! waar is die eigenlijk nu?

??? Hij is bij jou toch

2 likes