Flipperen, maar anders

Hier op het forum heb ik het begrip flipperen leren kennen, maar tot nu toe had ik er nog niet aan mee gedaan.
Maar nu, eindelijk.

Deze is eruit.

En deze is ervoor in de plaats gekomen

In een boek uit 1908 staat er één in de gespiegelde uitvoering (sommige horlogemakers wilden de draaibank links hebben, andere liever rechts.

Alleen het pedaal is er niet meer bij, helaas.

Alle laden (9 stuks) zitten vol met van alles en nog wat, bijvoorbeeld dit

en dit

en dit

Leuk rood doosje, wat staat er op?

Moet de Amerikaans president bijbeunen?

Nee het een Zapfenrollier machine, met gebruiksaanwijzing en ingebouwde aandrijving. Maar geen gewone.

Op het eerste gezicht wel handig. Je trekt aan de lus nr. 4 dan draait dat hele geval van 2 - 8 daardoor drijf je nr. 7 aan.
Handiger dan met zo’n boogje.
Maar het opwinden naderhand is een vreselijk gepruts. want je draadje moet precies in de sleuf die je op het plaatje ziet.
Dan toch maar liever met een boogje hannesen.

Verder was er nog een 6mm draaibankje bij,

Zelfs met sleuteltje!

een schroefkop polijst machientje,

en natuurlijk een krukje

Mijn ouwe stoel houd ik, die is wat komfortabeler. Andere dingen die ik nu dubbel heb, gaan weg, anders is het geen flipperen.

23 likes

Gave werkbank! Veel plezier ermee!

Mooie aanwinst; veel plezier met dit stukje horlogemakershistorie!

Nice

Leuk verslag en gaaf ding man, veel plezier ermee!

Genieten dit!

Mooi, maar Obama?
Afkorting van iets???

Supermooie aanwinst, achter zo’n werkbank kan je in stijl aan vintage horloge werken! :relaxed:

Al het gereedschap ziet er ook heel erg verzorgd uit, duidelijk van iemand die er zuinig op geweest is :thumbsup:
Dat trekkoordje op je tappenbankje is handig, heb ze weleens op ebay gezien en dacht dan altijd dat het met een veer retour werkte, dus je trekt eraan en dan draait het met een veer terug, maar dat is dus blijkbaar niet zo?

Gefeliciteerd met je aanwinsten, veel knutselplezier!

Prachtig, Maurits.
Mijn vriend Ad heeft een Omega Geneve uit 1971 waarvan de kroon ontbreekt en de algehele toestand schreeuwt: servicebeurt! Is dat wat voor jou?

Graag hier op het forum. Altijd leuk oud kwalitatief gereedschap aan te schaffen.

Nee, helaas niet. Ten eerste omdat de werkbank mooier is dan het werk wat ik er aan doe, dus werk ik alleen aan mijn ouwe rotzooi horloges en ten tweede omdat ik buiten de EU woon. Dus gedoe met douane en BTW.
Maar hier op het forum zijn diverse echte experts op reparatie gebied, vraag die eens.

Bedankt, Maurits, voor je antwoord. Ik zoek verder.