Flipperen... vroeger en nu

Vraagje aan alle flipperaars, puur uit interesse.

Ik neem aan dat flipperen al net zo lang bestaat als dat horloges bestaan. Mijn vraag, wat is het verschil met vroeger (pre internet)… Tegenwoordig met internet en social media kom je van alles tegen qua horloges. Vroeger was dat niet het geval, was het toen vooral etalages struinen? Boeken lezen?

Of was het flipperen toen gewoon een stuk minder als tegenwoordig.

3 likes

Marktplaats en Ebay Duitsland. Tegenwoordig vrijwel alles HF.

Geen ervaring, maar ik denk beurzen, juwelier, krant etc.

1 like

tc
Liefhebbers weten elkaar altijd te vinden.

9 likes

De vraag van @BukkoB was pre internet, marktplaats bestaat sinds 1999 en Ebay bestaat sinds 1995, dus beiden na de geboorte van “internet”, dus wat deed je voor 1993 (toen werd internet voor een breed publiek toegankelijk) is eigenlijk de vraag…

1 like

Ik was in '93 14 jaar oud, maar ik kan me herinneren dat er altijd van die magezines en krantjes waren waarin je “kleintjes!/zoekertjes” kon plaatsen. Dit gebeurde ook in de lokale krantjes. Daarin zag ik auto’s, fietsen, boten, maar ook lampenkappen, horloges en andere spullen voorbij komen.

2 likes

In de pre-internet fase had je winkels waar je een horloge kocht. En doorverkopen deed je dan aan een vriend, familielid of kennis. Ja echt :smirk:

Toen kwam de Snuffelkrant (tenminste in mijn regio) en zette je kleine advertenties als je iets wilde verkopen aan een vreemde…

3 likes

Ik heb in het pre-internet tijdperk altijd met van die kaartjes bij de supermarkt gewerkt, dat ging prima. Het waren natuurlijk altijd dezelfde mensen aan of van wie je de horloges (ver)kocht. Maar er was ook nog geen mobiele telefoon. En toen werkten mensen nog gewoon dus ze thuis opbellen kon alleen 's avonds en in het weekend.

Dus dan ging je maar met de paardenkoets op hun kantoor of in de fabriek langs. In de lunchpauze, als ze met een klef roggebroodje in de hand het zweet van het voorhoofd stonden te vegen en met één hand een zwaar sjekkie draaiden. Goeie oude tijd.

9 likes

Vóór het internet droeg ik een horloge. Na enkele of soms vele jaren later kocht ik een andere. De oude ging dan in de la. De gebruikte markt was toen een véél keinere fractie van het totaal dan nu.

In de krant heb ik nog nooit een horloge gezien bij “Te koop”. Een oude Seiko/Tissot/Certina bleef vaak in de la liggen, soms zag je op een rommelmarkt een horloge liggen. Met Rolexen/Breitlings was het wel wat anders. Gebruikte Rolexen waren helemaal niet zo duur vergeleken bij nu. Juweliers met een vitrine “gebruikt”, pandjeshuizen, en manke Nelis in de kroeg op de hoek verdeelden de buit.

2 likes

Vroeger kocht je een horloge voor het leven.

2 likes

Ja. Net als dat je een vrouw voor het leven zocht. En moet je nu eens zien. :joy:

Ik kan nu afwisselen met horloges en …

2 likes

cavia’s?

1 like

Viditel werkte ook prima vroegah maar toen flipperde ik vooral op van die flipperkasten

2 likes

Vroeger had je de vondst, het gele krantje vol advertenties. Zullen vast ook horloges in hebben gestaan

Als ik dat google hoor ik nog net niet de polygoon stem… gvd ik word oud

3 likes

Nog steeds :grin:

1 like

Dat was voor 1860?

1 like

De prijzen :chart_with_upwards_trend: :wink:

1 like