Eerste post hier, en eigenlijk niet eens voor mezelf. M’n zoon (meer geïnteresseerd in horloges dan ik) wil een nieuw horloge en komt af met een ‘pap, wat vind je van deze, lijkt me een goeie deal’.
Ik heb via wat google-werk wel vaker de betrouwbaarheid van een aangeboden product gecheckt, maar ik weet nagenoeg niks over horloges, en hier heb ik toch wat hulp bij nodig.
Gaat om een Forge & Foster Avantian X Ghost.
Een automatisch? skeleton model. Te koop via best aardige website met mooie plaatjes
Op dit forum vind ik geen enkele verwijzing naar het merk of type horloge, en dat zaait al wat twijfel.
Heeft iemand hier al eens zo’n horloge, of een gelijkaardige van dit merk ‘live’ gezien, en zo ja welke mening heb je er over? Is het z’n geld (zijn op zich niet zo duur) waard?
Logixa, nog niets… Mijn zoon wil het kopen, maar ik wilde hier eerst eens informeren of hij dan niet bedrogen uit gaat komen. Foto’s kunnen bijgewerkt zijn, en misschien valt de werkelijkheid dan tegen.
prijs is rond 230€
Even toegevoegd, plaatje in eerste bericht is dus geen zelfgenomen foto.
Hij ziet er voor mij wel uit als iets in mekaar geflanst met een hoop marketing yada yada. Weinig reviews te vinden, dat zegt inderdaad al iets. De reviews die je ziet op Youtube zijn voornamelijk van het bedrijf zelf of lijken gesponsord (xx% off bij Forge & Foster als beschrijving).
Lijkt inderdaad een plakmerk. Wel met een Seagull uurwerk en saffier. Daar is op zich niets mis mee maar het is niets bijzonders.
Op hun website is-ie voorlopig alleen als pre-order te bestellen. Zelf zou ik hier mijn geld niet aan uitgeven.
Ik zou je zoon aanraden hier eens rond te kijken.
Zoals hierboven al gezegd: dit heeft alle schijn van een plakmerk. I.e., het heeft alle schijn van een relatief goedkoop gemaakt, maar door fancy marketing/foto’s ietwat opgehyped horloge. Kwaliteit hoeft niet per se slecht te zijn, maar je kan ook niet met zekerheid zeggen dat het goed is. Je geeft aan dat je je hier zorgen over maakt en dit kwaliteits- en betrouwbaarheidsaspect belangrijk vindt, dus dan snap ik dat je het niet fijn vindt als dit niet echt gegarandeerd is bij deze aankoop. Natuurlijk: als je zoon hem echt heel mooi vindt, dan is dat leidend, maar naar mijn mening heb je zelfs al voor 200€ of als dat geen probleem is iets meer veel betere opties (Citizen heeft “stoere” modellen die van hoge kwaliteit zijn).
Het ziet IMHO wèl uit als het zoveelste plakmerk in de categorie van €1200 voor €200 .
Navenante afwerking. Het saffierglas maakt het een beter ramsj model
Bedankt voor alle reacties, m’n zoon vind hem inderdaad heel mooi, maar dat is enkel afgaand op het plaatje…
Al met al zal ik het hem dus afraden.
Als ie tóch besluit er een te kopen zal ik er een echte close up van posten, maar vermoed dat het er niet van gaat komen.
Ik zie veel advertenties van deze troep op de socials, lijkt inderdaad gericht op tieners.
Leg je zoon gewoon uit dat-ie net zo goed zijn geld in de GFT-bak kan gooien, en dat-ie eens een kijkje moet nemen in de catalogus van merken als Baltic (www.baltic-watches.com) of Yema (www.yema.com). Veel gaver!
Het is zeker geen super hoog bedrag, maar het blijft toch 230 euro voor iets relatief onbekends. Ik zou wel afgaan op de smaak van de jongen en niet iets anders forceren, helpt toch niet.
Erwin je zou hem ook de Brunmontagne kunnen laten zien, wellicht vindt hij het wat. Nederlandse eigenaar, zeer actief op het forum en genoeg over te lezen hier.
Daarom schreef ik ook “laten zien” en “niet forceren”
Wat wij als horlogeliefhebbers vinden dat goed is en zouden adviseren als alternatief, is inderdaad niet relevant.
Je zou eens kunnen kijken bij de Orient open heart modellen. Hebben een beetje dezelfde look en bij deze horloges weet je zeker dat je goede kwaliteit in huis haalt. Zijn een beetje in dezelfde prijsklasse, soms zelfs nog iets goedkoper.
Het grote probleem bij dit soort horloges, is dat de zorg die aan opbouw en finish van het uurwerk is besteed, minimaal is. Ook zal het horloge zeer waarschijnlijk al gauw een 15 a 30 seconden per dag afwijken, en een (te) lage amplitude hebben.
In deze prijsklasse ben je echt beter af met kwarts. Tevens is het niet iedere moderne tiener gegeven om elke dag een horloge op te winden. Zelfs ik vergeet dat nog wel eens bij een handwinder.
@Windrush Als je zo’n hem echt mooi vind, gewoon kopen. Het probleem met dit soort merken is dat ze tegen weinig geld is China gemaakt worden en dat deze merken een extreem agressieve marketing tactiek hebben. Ze benaderen extreem veel horloge gerelateerde aaccounts op Instagram en Youtube en vragen een paar posts of een video in ruil voor een gratis horloge. Hierdoor krijg je geen duidelijk beeld of mensen dit nou echt een goed horloge vinden. Daarnaast lijkt het misschien of veel mensen dit horloge hebben gekocht, maar soms is echt meer dan 70% allemaal gesponsord. Voor €200-300 zal ik eerder gaan kijken naar nieuwe of jong gebruikte horloges van merken als Hamilton, Seiko, Tissot, Citizen etc. Dit zijn merken die al langere tijd horloges maken en dit ook echt als core business hebben, i.p.v. een modemerk als Tommy Hilfiger dat naast kleding even een klokje in China laat maken en dat er naast verkoopt.
Ik zou het niet doen en kiezen voor een horloge van een fatsoenlijk merk. Dan zou ik denken aan een Vostok, Seiko of Orient. Een Vostok Amphibia heb je al voor onder de honderd en dat is echt geweldig spul.
Ik ga even geen advies geven, volgens mij is het in de bovenstaande reacties allemaal wel duidelijk genoeg gezegd, maar hulde voor de reageerders, fijn forum is het toch(zeker met de nieuwe software update)!!