Formex Carbon fiber gesp

Zijn hier eigenaars van een Formex horloge met deployant clasp?

Die “fine adjustment” functie lijkt me zeer interessant en ik ben aant overwegen om eens te proberen, maar volgende stukje tekst houdt me tegen…

“Our clasp can fit straps with a max. thickness of 2.5mm”

Is dat met een korreltje zout te nemen of is het inderdaad zo restrictief? Want 2.5 mm is redelijk dun. (M’n meeste lederen banden zijn 3mm+)

De lederen banden van Formex zelf zien er wel goed uit, maar is het comfort de investering waard?

Zijn er ervaringsdeskundigen op het forum?

Thanks!
Bart

1 like

@daffie

2 likes

Ik heb een Essence Leggera. De sluiting met fine adjustment systeem is geweldig. Verstellen gaat zeer makkelijk en zit vervolgens strak zonder speling oid.

Ik heb de originele canvas band en qua dikte zit deze strak binnen de sluiting. Wellicht dat 3mm met wat wrikken mogelijk is maar ik durf m’n hand er niet voor in het vuur te steken. Dat zou ik echt even bij Formex navragen als ik jou was.

Mijn conclusie van het systeem en de band : absoluut het geld waard.

Hieronder een paar foto’s.

7 likes

Zonder gelijk het forum te kapen…

Zit zelf laatste tijd ook erg veel te kijken naar het Essence model van Formex. De clasp is geweldig, hoe bevalt het horloge zelf?

1 like

Bevalt erg goed. Geweldig lichtgewicht en zit dus erg fijn om de pols. De canvas band is erg comfi en past imo perfect bij het horloge. Over de sluiting heb ik alles hierboven al gezegd. Fantastisch systeem. Chronometer uurwerk loopt ook zeer netjes binnen cosc.

6 likes

Bedankt voor je uitgebreid antwoord Daffie!
Misschien toch maar eens proberen dan. :blush:

Ik had gezien dat die banden van Formex precies allemaal met curved lugs zijn. Eerst even checken of dat wel zou passen op de horloges waarop ik het wil uitproberen.

1 like

Graag gedaan. Hoor wel als je nog meer vragen hebt.

ik zie dat er 2 types clasps hebben voor 20mm straps:
essence 39 en field.

Buiten de afwerking van de gesp zie ik niet echt veel verschil.
Ik veronderstel dat ik gewoon alle 20mm straps die voldoen aan hun specs kan gebruiken op beide?

Lijkt mij ook. Beter even navragen bij hun…

1 like

5 likes

Hoe zit dat met het zgn case suspension system? Heeft iemand daar enige ervaring mee? Voegt dat waarde toe?

1 like

Ik vond het prettig omdat het horloge wat soepeler om de pols zit…door het systeem is er wat beweegruimte bij het bewegen van de pols/hand.

Dankje Daffie!
Kun je toelichten hoe het systeem precies werkt?
Op de website van Formex is de info niet bepaald verhelderend namelijk :sweat_smile:

Since the beginning of Formex in 1999, the patented Case Suspension System has been an integral part of Formex timepieces. Its two main functions are:

• absorbs shocks to protect the mechanical movement from heavy impacts
  • adds to the comfort on the wrist by adapting to the wearer’s movements

Modeled with high-performance bikes and racing cars in mind, the Formex patented case suspension system works by integrating four springs between the upper and lower watch case. The result is the ultimate shock absorption system designed to protect the mechanical movement and deliver unparalleled comfort to the wearer.

This patented case suspension system brings form and function together for Formex Swiss Made watches. It’s functional, it’s state of the art engineering and it’s unquestionably unique - all in one watch.

1 like

Het systeem zorgt ervoor dat de bezel onafhankelijk van de kast beweegt. Als je de pols iets strakker trekt waardoor horloge strakker om de pols komt te zitten dan zie je de bezel ietsje naar boven bewegen van de kast af. Het is slechts 1 a 2 mm.

Leesvoer :

Superbedankt voor je toelichting + het interessante leesvoer!!