Fortis 595.18.158

Mijn lang overleden vader was hobby horlogemaker,
laatst kwam ik nog een horloge tegen bij het opruimen.
Dacht dat het een reclame horloge was van de Fortis bank ofzo :flushed: had het bijna weggegooid. Maar het voelde wel goed toen ik het pakte en Swiss Made… das toch wel goe dus. Ok, ik weet niet veel van horloges (is niks dus).
Googled en ja hoor, een echte Fortis !
Nu blijkt het wel 10 minuten voor te lopen per 24 uur!?
Weggebracht maar kreeg gelijk revisie offerte van 370,- euro. Misschien dat ik dat wel doe maar wil er eerst hier advies over.
Graag zou ik hem laten nakijken door @Hub_Hannemann . Evt. eerst bellen?

Bijvoorbaat dank voor de reactie

Om dit horloge gaat het dus?

Binnen het forum zitten een aantal mensen die hem prima een beurtje kunnen geven, wat ongetwijfeld goedkoper zal uitpakken. Best een prima horloge, grofweg 500-600 euro waard. Geen sentimentele waarde begrijp ik?

1 like

Ja dat is hem,

heeft wel degelijk nu sentimentele waarde,

bedankt voor je reactie.

Iemand in de buurt van Utrecht die er naar wil kan kijken?

Even contact opnemen met Wesselink en Vreeker in Alkmaar of Kalle Slaap, dat zijn betrouwbare adressen

€370 lijkt mij wat overdreven

370 is erg veel, het is gewoon een ETA 2836 uurwerk denk ik, beetje afhankelijk van welke horlogemaker moet je rekenen op 100 a 150 euro voor een beurtje.

Bedankt, ja dat vond ik ook, was bij een heeeel dure juwelier… voelde nie zo goed.
Heb hem open gehad, is inderdaad ETA 2836 (googled),

In Utrecht iemand die goed is en niet te duur?

@horlogemakerutrecht
Ik kan geen uitspraken doen over zijn reputatie :wink:

1 like

Aha dat verklaart een hoop :smile:
Een juwelier die stuurt het ook gewoon door naar een horlogemaker en pakt een flinke marge vaak gaat de reparatieprijs wel 2x over de kop.

Maar je kan er wel naar terug gaan als iets niet goed is.
Ben intussen al een paar keer zo tegen de lamp gelopen.
Recent mijn vaders Oris big crown, full service laten geven, getwijfeld over waar en wie.
Uiteindelijk bij Brunott laten doen…325 euries, wel zag d e goed gedragen kast en band er weer als nieuw uit, nieuwe wijzers etc.
En een mooi etui erbij.
Echter thuis gekomen merkte ik een hapering met ongezond klik geluid tijdens het met de hand opwinden.
Volgende dag direct terug gegaan, en bleek het opwindmechanisme beschadigd, uurwerk weer een volledige service gehad en alle tandwielen van het opwindmechanisme vervangen.
Plus een jaar garantie, misschien veel geld ja, kan misschien stukken goedkoper, maar ik vondt het het geld waard.

Succes verder.
Grtn Leen.

Als je het geld waard vindt en graag betaald voor de service moet je dat zeker doen.
Alleen als je direct naar de horlogemaker gaat zonder tussenkomst van de juwelier scheelt je gewoon een smak geld en krijg je ook garantie.

Thanks M035 :smile: japiooh, ik wil je graag helpen. Kan je langskomen bij mijn werkplaats in De Bilt? Bel morgen even naar 0302204703 en dan kunnen we samen kijken naar de oplossingen (en de kosten ;)) Groeten, Chris Bauer.

1 like