Nu is bij mij de batterij leeg en ik heb echt geen idee wat voor soort achterkant het is. Het lijkt een snapback, maar ik zie nergens een uitsparing om het mesje onder te zetten. Voor ik iets ga slopen: iemand een idee hoe deze echt open moet?
Even een flink grote foto(geleend van internet) voor het complete plaatje:
Die van mij heeft 14 dagen geleden ok een nieuw batterijtje gehad. De juwelier waar ik toch al meerdere horloges heb gekocht en zelf Fortis dealer bracht het horloge naar de horlogemaker omdat ze het zelf niet aandurfden om het te doen.
Dus zo 1-2-3 gaat het blijkbaar niet.
Wat je kunt doen, kast op de zijkant zetten, en dan een mesje in de rand zetten.
Zorgen dat die er goed in de rand valt en dan met een klein hamertje wat zachte tikjes geven op het mesje.
Als er dan wet meer ruimte zit tussen deksel en kast kun je hem zo open wippen.
Misschien moet je het anders aanpakken door er op 2 plekken een klein schroevendraaiertje tussen te zetten 1 cm uit elkaar, en dan beide schroevendraaiers tegelijk omlaag duwen.
Ik weet het nog steeds niet. Met een mesje vernaggel je de kast. Past er niet goed tussen en de rand is erg breekbaar. Ik ga er in ieder geval niet zelf meer mee prutsen denk ik.
Ik krijg normaal elke kast wel open (met het juiste gereedschap, maar de lukt echt niet. Misschien toch maar een wegbrengen dan.
@mcfr
Heb je al eens een horlogebal geprobeerd ? misschien is het wel een schroefdeksel zonder die inhammetjes voor een Jaxa
je kunt het altijd proberen met zo’n balletje, kwaad zal het niet doen.
Het enige juiste antwoord blijkt. Ik had een mailtje naar Fortis zelf gestuurd voor advies.
Ik moet het nog proberen, maar Fortis heeft me doorgegeven met welk apparaat zij het zelf doen.
Uiteraard
Er zijn wel gereedschappen voor die eigenlijk hetzelfde doen, zoals van horotec
Maar ik heb even een fototje gemaakt hoe je het beste kan vasthouden, dus het mes en kast met 1 hand vasthouden goed zorgen dat het mes in de inkeping valt en dan met een klein hamertje rustig tikken, het liefst leg je nog wat zachts onder de kast
Ik zie nu dat er een topic is voor precies dit horloge dus ga hier maar verder. Ik heb het horloge inmiddels open, zoals hierboven aangehaald met een mes tussen kast en deksel en open wippen op twee punten en klaar. Letterlijk 10 sec. werk en er kan weinig fout gaan.
Dus caseback open en nu het batterijtje. Die lijkt op zijn plek gehouden te worden aan de boven en onderzijde. Wil ik hem loshalen moet ik dan die drie schroefjes los halen of kan ik hem er tussen uit wippen. Voor ik verder ga met DHZ’en eerst maar hier om raad vragen Zie onderstaande foto: