Fortis Flieger Chronograph tritium dial

Hallo allemaal, weer even niet meer op deze site kunnen komen maar dat weerhoudt niet dat ik niks met horloges gedaan heb! Laatst kocht ik een Fortis B-42 nog met een tritium dial, dus één van de eerste nog. Vol trots maar toch met enige spanning in afwachting hij goed zou blijven lopen reed ik naar huis. De hele avond tikte hij als een zonnetje en hield goed de tijd. 's Ochtends bij het opstaan stond hij stil. Flink opgewonden en opgeschud, deze modellen maken trouwens veel herrie bij het opschudden, mogelijk omdat de kast groot en ruim is waardoor de rotor goed hoorbaar is! Toch deed hij taal of teken. Dan maar open gemaakt en met veel zorg de startkabels aangehanden en hij begon te lopen! De ganse dag liep hij perfect op tijd maar de ochtend erop stond hij weer stil. Even advies gevraagd mij mijn horlogemaker en hij vertelde dat dit 2 dingen konden zijn. Ofwel onderhoud maar dat is niet het geval want het werk is als nieuw en hij loopt zeg maar chronometer, dan blijft er maar 1 ding over en dat is speling op de veerton waardoor hij zwaarder gaat draaien en het horloge kan laten stilvallen. Een van komende maanden wordt hij toch hersteld. De verkoper wou hem terug nemen maar deed natuurlijk moeilijk dat ik de startkabels gebruikt had wat ook zijn volste recht is maar ik kreeg hem wel weer op gang! Uiteindelijk heb ik beslist om hem niet terug te geven omdat dit type met tritium dial vrij moeilijk te vinden is. Er zijn er intussen zovele van gemaakt zodat deze wat op de achtergrond blijft zitten. Bovendien zit er onder de motorkap een valjoux 7750 wat al geen grote kosten met zich meebrengt zoals bij een manufacture werk waar de kosten voor ditzelfde probleem al flink de hoogte zullen ingaan. Toch wel enkele uurtjes werk maar dat heb ik er voor over. De horlogemaker woont niet in de buurt dus maak ik er een gezellige uitstap van. Hij hersteld het horloge en ik verken de buurt, eet een lekker hapje en ga nadien het horloge weer ophalen. Dit hoort nu eenmaal bij een horloge, zeg in dit geval maar een toolwatch want er is mee gewerkt, door de luchtmacht zelf en daar dient dit horloge dan ook voor! Een mooi hebbedingetje en zeker wanneer hij weer hersteld is! Hier nog een foto!

18 likes

Leuk! Gefeliciteerd! Even wat werk en daarna plezier!
Ps. Het is geen B-42 toch? Dit is een 40mm Flieger Chronograph als ik me niet vergis.

1 like

Dank u wel! Ach ja, nu ook wel hoor! Hij loopt perfect op tijd maar hij mag niet gaan slapen want hij wordt niet meer wakker! :rofl:

2 likes

Klopt het is een Flieger Chronograph! en daar heeft hij ook dienst gedaan, hoog boven de wolken maar rond de pols zit hij nog steeds met zijn gedachten hoog boven de wolken blijkbaar! :rofl:

2 likes

De B-42 staat voor 42mm kast niet voor een vliegtuig :wink:
Maarja, zoveel weet ik er ook niet van :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

bestaat een B-42 toestel niet? :thinking: :joy:

Wat ik probeer te zeggen is; dit is geen Fortis B-42
De naam van dit horloge is: Fortis Flieger Chronograph

2 likes

ja klopt! Zeer mooi horloge is dit en nog wat steviger dan mijn flieger model!

Veel plezier ermee!

In de titel staat het wel goed! Ik probeer de tekst aan te passen maar blijkbaar kan ik dat niet?

1 like

Yep! Gaaf! Dit merk heeft toch wel iets! Knappe klok!

Dit model heb ik ook, maar dan post-tritium. Heel fijn horloge doch ook een dikkerdje!

1 like

Mooie aankoop! Veel draagplezier!