Fortis horloge

Vanmiddag even bij pa en ma op de koffie geweest. En omdat ze weten dat ik tegenwoordig in horloges ben geïnteresseerd, hadden ze alle oude vergeten horloges uit de lades verzameld. En daartussen zat een mooi oudje, waar ik zelf al naar op zoek was op ebay, een simpele handwinder met kleine secondewijzer.
En tot mijn verbazing blijkt het een ‘echt’ horlogemerk te zijn, een Fortis :grinning:
Wijzertjes een rondje doorgedraaid, horloge opgewonden en zie het kleine wijzertje onder een zacht, rustig getik rondjes maken :heart_eyes:

Dus nu ben ik op zoek naar meer info over dit klokje. Mijn vader weet niet meer wanneer hij het heeft aangeschaft. Kan 1970 zijn geweest, kan zelfs langer geleden zijn geweest. Als iemand info heeft over dit horloge, of een tip waar ik meer info kan vinden, ik hoor het graag!

Verder zitten er wat diepe krassen in het (plexi-?) glaasje. Wat kan ik daar het best mee doen? Polijsten of (laten) vervangen?
Ondertussen ga ik eens bedenken wat voor 16mm bandje erbij zal passen… Misschien een eerste Ko bestelling doen.

Wat info:
Diameter: 33mm (35mm incl. kroon)
Lug2lug: 40mm
Dikte: 9mm
Lugbreedte: 16mm

En een paar telefoonfoto’s:

O ja, fijne Kerst allemaal!!
:christmas_tree: :christmas_tree: :christmas_tree: :christmas_tree: :christmas_tree: :christmas_tree:

8 likes

Mijn gevoel zegt dat ie ouder is dan 1970.
Volgens mij is de plexi gebarsten en is dus alleen vervangen een optie.
Na jaren in een la of kast te hebben gelegen is de olie in het uurwerk uitgedroogd, dus een servicebeurt is sterk aan te raden.

6 likes

Leuke oude Fortis. Ik denk uit de jaren '50.:slight_smile:

Glaasje mag inderdaad vervangen, service beurtje, bandje en aan de pols.:+1:

Fijne Feestdagen!

3 likes

Mooi hoor, zoals al gezegd 1955 of daaromtrent en met (als ik het goed zie) een ETA cal. 1120 er in :+1:

1 like

Nou Ari, de kast kan ook wel een opfris cursus gebruiken, daar is een item over te vinden…

1 like

Middenfoto achterkant…2001 ? Betekenis ? (is ze niet van 2001 dan ? )

Pas wel op bij het opfrissen. Het is een verchroomde kast en voor je het weet wordt het een messing kast.

1 like

Dank voor de reacties tot dusver! Toch een stuk ouder dan m’n vader inschatte, superleuk!
En ik hou wel van een beetje knutselen, maar met zoiets wil ik geen risico lopen. Laatst al genoeg onbedoeld gesloopt aan mijn andere klokjes.
Ik heb een berichtje naar een handiger forumgenoot gedaan, wellicht kan hij 'm mooi opknappen.

1 like

Hoe is het met dit horloge afgelopen?

1 like

Heel goed! Ik draag 'm geregeld, zeker 1x per maand. Koen heeft 'm mooi opgeknapt, samen met een oude Certina Bristol die ik later ook van mijn vader kreeg.

Nieuw glaasje erop en alle onderdelen gereinigd, de aanslag op de kast iets weggepoetst. Een mooi oud tijdmachientje :slight_smile:

2 likes

Wat leuk zeg! Echt een mooi oudje. Veel drasgplezier toegewenst. Dit oudje komt uit dezelfde periode

1 like