Fortis horloges

Hoi, ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en net begonnen met een nieuwe hobby; het verzamelen van Fortis horloges.

Ik heb ook al mijn eerst aankoop gedaan en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Het horloge ziet er uit alszijnde nooit gedragen, dus ik hoop dat ie echt is :S Zou toch een soort van valse start zijn…

Zijn er hier overigens andere gebruikers, die Fortis horloges verzamelen? Ik heb een beetje de indruk dat het een soort Amerikaanse sport is?

Een Fortis met Rhonda uurwerk en een glasbodem? Geen swiss-made op de wijzerplaat. Ik heb deze nog nooit gezien. Ik weet niet wat je er voor betaald heb maar ik twijfel erg sterk of dit wel “de” Fortis is. Het lettertype op de wijzerplaat is ook niet goed. Het bandje heeft overigens wel het goede logo en lettertype.

Ik weet niets van dit horloge, het enige dat ik kan vinden is dit
http://forums.watchuseek.com/f251/fortis-quartz-info-wanted-113871.html
topic op WUS.

Het uurwerk is hetzelfde, de kast is wel echt anders. Geen idee dus ook over de originaliteit.

maardein Schreef:

Ik weet niets van dit horloge, het enige dat ik
kan vinden is dit topic op WUS.

Het uurwerk is hetzelfde, de kast is wel echt
anders. Geen idee dus ook over de originaliteit.

Het horloge in het WUS topic heeft een logo van Schwarzkopf (shampoo merk) Misschien heeft Fortis in het verleden haar naam verleend aan een horloge wat voor reclamedoeleinden werd gebruikt. Dit heeft Tissot ook eens met een horloge van Readers digest gedaan. Het uurwerk wat er in zit is het meest goedkope zwitserse dat er is. Het heeft echt niets met de horlogetraditie en kwaliteit van Fortis te maken natuurlijk.

dreski Schreef:

maardein Schreef:

Ik weet niets van dit horloge, het enige dat ik
kan vinden is dit topic op WUS.

Het uurwerk is hetzelfde, de kast is wel echt
anders. Geen idee dus ook over de
originaliteit.

Het horloge in het WUS topic heeft een logo van
Schwarzkopf (shampoo merk) Misschien heeft Fortis
in het verleden haar naam verleend aan een horloge
wat voor reclamedoeleinden werd gebruikt. Dit
heeft Tissot ook eens met een horloge van Readers
digest gedaan. Het uurwerk wat er in zit is het
meest goedkope zwitserse dat er is. Het heeft echt
niets met de horlogetraditie en kwaliteit van
Fortis te maken natuurlijk.

Ja, zoiets zou best kunnen natuurlijk. Ik weet er verder ook niets van. Mijn eerste gedachte was ‘nep’. Maar toen kwam ik dus wat topic op WUS tegen.

Het zou maar zo een eind jaren '80 begin jaren '90 Fortis kunnen zijn. er zit in ieder geval een echt uurwerkje in (van Ronda).

Je moeten je niet blind staren op hoe merkhorloges er nu uit zien, en hoe merken nu zijn gepositioneerd (en zich soms opnieuw hebben uitgevonden). Uit die periode (de quartz crisis) kun je van alles verwachten, juist van Zwitserse merken. Kijk als voorbeeld maar eens in een Zenith folder uit de tijd, dan weet je ook niet wat je ziet.

Het is leuk als je je in het verzamelen beperkt, dat geeft een doel. Ik zou voor een volgende Fortis proberen om een ouder horloge te zoeken, met een leuk mechanisch binnenwerkje.

Welkom op dit forum!

Ik verzamel horloges en ik heb een Fortis. Dat wil niet zeggen dat ik Fortis horloges verzamel.
Geen idee wat ik van dit horloge moet vinden. Op eBay staat iets dergelijks: item 261019184742.
Ik kan er naast zitten, maar ik zou hem links laten liggen.

Mijn derde Fortis is onderweg. Ik heb een quartz promohorloge van een groot Zwitsers chemiebedrijf, een Flieger en incoming een Pilot Professional Chronograph GMT. Nog net iets te weining om verzamelaar te zijn.

Welkom op dit forum. Ik kan je niks vertellen over dit horloge, maar leuk dat je je wilt toeleggen op Fortis. Hebben een hoop leuke dingen.

Maar pas op hoor, er komt een hoop moois voorbij hier en of je dan nog alleen aan Fortis kan houden betwijfel ik.

HaHa, nou, dat is precies de reden, dat ik me ga toeleggen op Fortis; ik heb hier net een Hamilton x-wind met een geil (lees beige) wijzerplaat binnengekregen (en ik denk erover om deze onuitgepakt weer te verkopen) en er is nog een woon-werkverkeer Ebeltje onderweg… Overigens het, idd minder fraaie, fortis horloge heb ik binnen voor 4 tientjes all in ( was een gokje ). En ik heb al weer zo eel moois gezien…

Slim bekeken, kijken hoe lang je het volhoud :slight_smile:

Van harte welkom en veel verzamel plezier. Van die Fortis heb ik weinig kaas van gegeten.

Arjen Schreef:

Je moeten je niet blind staren op hoe merkhorloges
er nu uit zien, en hoe merken nu zijn
gepositioneerd (en zich soms opnieuw hebben
uitgevonden). Uit die periode (de quartz crisis)
kun je van alles verwachten, juist van Zwitserse
merken. Kijk als voorbeeld maar eens in een Zenith
folder uit de tijd, dan weet je ook niet wat je
ziet.

Dat kan ik beamen. Mijn eerste automaatje is een Junghans. Dat leek meer op een plakmerk. En nu zie je prachtige Chronoscopes enzo.