Hopelijk binnen 6 maanden een nieuwe partner die kapitaal kan inbrengen, of het is gedaan ermee.
Swiss newspapers reported that the watch manufacturer Fortis in Grenchen SO about to close down. Fortis is in financial difficulties and has applied for the definitive moratorium (definitive Nachlassstundung in Swiss).
The moratorium was approved by the Civil Court of Solothurn-Lebern on 20 November, as can be seen from the latest issue of the âSchweizerisches Handelsamtsblattâ. It extends over six months and lasts until May 20, 2018. SRF Regional Journal Aargau / Solothurn reported on Monday.
No bankruptcy, no garnishment
As part of the moratorium, a debt restructuring agreement may be negotiated with the creditors to provisionally secure the legal or economic existence of the company. During the probate proceedings neither bankruptcy nor enforcement on seizure or pledge are possible.
Fortis was founded in 1912 by Walter Vogt in Grenchen. The company is one of the few manufacturers who have consistently produced watches since its founding. 1926 went with Fortis the first self-winding wristwatch in mass production.
Dat lijkt me onzin. Het is vast niet de prijs van de gebruikte uurwerken die ze nekt. Ik denk eerder dat in het marktsegment waarin ze opereren de concurrentie moordend is. Zeker als je in aanmerking neemt dat totale afzetvolumes dalen.
Fortis is een oer solide merk met een sterke reputatie.Maar als er te weinig wordt verkocht, houdt het een keer op. In dit geval lijkt de afwikkeling op een sterfhuis constructie. Een geleidelijke afbouw tot het nulpunt is bereikt. Jammer, ontzettend jammer. We gedenken Fortis met eerbied.
Whoâs next?
Ow, dat zou erg jammer zijn. Prachtig merk met geheel eigen uitstraling. Ik heb er zelf twee en die zijn mij erg dierbaar. Ik vrees dat het merk niet groot/bekend genoeg is om bijvoorbeeld opgeslokt te worden door Richemont.
Ook ik vind het een mooi merk met historie, maar ik zou nooit (weer) een Fortis kopen. Het is vlees noch vis voor een relatief hoge prijs in een segment met veel alternatieven. De complicaties zijn allemaal modules op een standaard uurwerk waardoor ze over het algemeen erg dik zijn en daarmee ondraagbaar en onverkoopbaar. Jammer blijft het als het ze niet lukt maar niet ondenkbaar of onverklaarbaar.
Misschien iets voor Andy Rihs, de eigenaar van fietsmerk BMC, ook gevestigd in Grenchen.
Was in het verleden de eigenaar van Phonak hoortoestellen en groot wielerliefhebber.
Moet ie wel Tag Heuer als medesponsor van zijn BMC wielerteam zien kwijt te raken!
verdwijnen zou jammer zijn, maar dat heeft met 2 partijen te maken. Aanbieder en kopers. Kopers zie klagen dat ze het jammer vinden, koop een fortis.
Een aar of 4 a 5 geleden heeft Fortis de wens uitgesproken om een segment hoger te gaan opereren ( je had voor rond de 500 euro een nieuwe mooie Pilot met gewoon mineraal glasâŠ) ze zijn enorm veel duurder geworden (tuurlijk ook meer waar voor je geld ) en zijn ook âdressâ achtige horloges gaan aanbiedenâŠTsja, niet echt de doelgroep van FortisâŠdan kan dat weleens je de kop gaan kosten.