Enkele jaren geleden kreeg ik een Fortis horloge (B42 Automatic 200m) voor mijn verjaardag. Alhoewel ik er erg blij mee ben erger ik me er aan dat het horloge per 10 dagen ongeveer 1 minuut achter loopt. Ik ben er mee naar de Fortis dealer in Zeist gegaan die er handmatig iets aan deed maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Van een kwaliteitshorloge als Fortis is zou ik dit niet verwachten. Heeft iemand anders ook een zelfde probleem? En waar kan ik terecht om het op te lossen?
6 seconden verlies op een dag is een keurige waarde voor een automaat.
Bert1 Schreef:
6 seconden verlies op een dag is een keurige
waarde voor een automaat.
Inderdaad. De meest praktische oplossing is een radiocontrolled quartz horloge kopen, of je verwachtingen bijstellen
Mijn IWC loopt ook een paar seconden voor.
Get used to it…!
Enkele jaren geleden?
Ongeveer 1 minuut?
Als het zo precies moet waarom zelf dan niet nauwkeuriger.
Als het draag gedrag bekend is en uurwerk is in 100% conditie
dan is dit nog zeker iets te verbeteren.
Veekeren Schreef:
Bert1 Schreef:
waarde voor een automaat.Inderdaad. De meest praktische oplossing is een
radiocontrolled quartz horloge kopen, of je
verwachtingen bijstellen
Maar dat is toch niet normaal! Het eerste het beste andere shit horloge loopt beter op tijd. Jullie reactie is nogal laconiek/gelaten.
Zes seconden per dag…
In een dag zitten zo’n 86.400 seconden.
Da’s dus een afwijking van 0,0069444%
Best knap eigenlijk voor een horloge waarvan de balans afwisselend verticaal, horizontaal en schuin wordt gehouden.
Brutus Schreef:
Zes seconden per dag…
In een dag zitten zo’n 86.400 seconden.
Da’s dus een afwijking van 0,0069444%
Best knap eigenlijk voor een horloge waarvan de
balans afwisselend verticaal, horizontaal en
schuin wordt gehouden.
(tu)(tu)(tu) oftewel 99,9930556% nauwkeurig.
theodorus Schreef:
Veekeren Schreef:
Bert1 Schreef:
verwachtingen bijstellenMaar dat is toch niet normaal! Het eerste het
beste andere shit horloge loopt beter op tijd.
Jullie reactie is nogal laconiek/gelaten.
Een mechanisch horloge met 0 sec afwijking moet nog worden uitgevonden, 6 sec per dag is strikt genomen een topprestatie (zie post van Brutus), ik veronderstel dat een horlogemaker (niet de juwelier) dit misschien nog wat kan verbeteren, misschien afregelen naar een paar seconden in de plus.
Er wordt mi niet laconiek gereageerd, de meesten van ons hebben (veel) meer horloges en dragen deze in afwisseling en hebben zodoende amper erg in een “paar” seconden. Mocht je er niet tegen kunnen…koop een radiocontrolled Casio oid, 1 seconde in 100.000 jaar ofzo.
theodorus Schreef:
Veekeren Schreef:
Bert1 Schreef:
verwachtingen bijstellenMaar dat is toch niet normaal! Het eerste het
beste andere shit horloge loopt beter op tijd.
Jullie reactie is nogal laconiek/gelaten.
Verdiep je eens in de verschillen, of zo je wilt beperkingen van een automatisch horloge ten opzichte van andere technieken. Dan kan je daarna zeggen of het laconiek / gelaten, of realistisch is.
Als je een horloge wilt dat op tijd loopt, neem je een quartz uurwerkje en dan het liefst nog een radiocontrolled geval. Of anders loopt je telefoon ook wel op tijd.
Mechanisch is nou eenmaal wat lastiger constant te krijgen dan electronisch. Componenten reageren nou eenmaal op bijvoorbeeld de temperatuur of de stand ten opzichte van het zwaartekrachtveld. Een afwijking zal er dus vrijwel altijd zijn.
Volgens mij werkt COSC, de instantie die chronometers certificeert, met een maximaal toelaatbare afwijking van -4 of +6 seconden. Daar zit jouw horloge dus mooi bij in de buurt. En dan heb je het over een certificering die over het algemeen alleen bij de wat duurdere horloges wordt gevoegd, alleen al omdat het individueel certificeren van een uurwerk niet goedkoop is.
Laconiek is ook mijn eerste reactie. Zo slecht loopt hij nog niet! Langzamer vind ik wel vervelend ten opzichte van te snel lopen maar om dit op te lossen naar de exacte atoomtijd lijkt me ook niet haalbaar.
Veekeren Schreef:
Verdiep je eens in de verschillen, of zo je wilt
beperkingen van een automatisch horloge ten
opzichte van andere technieken. Dan kan je daarna
zeggen of het laconiek / gelaten, of realistisch
is.
+1
Hartelijk dank iedereen voor de reacties. Ik begrijp hier uit dt ik met de onnauwkeurigheid van het horloge niets te klagen heb en dat het binnen de gestelde normen ligt. Dus om de 10 dagen maar even handmatig bijstellen!
Als ik het goed heb zit er een 2836 motortje in.
Volgens mij loopt hij prima binnen de specs zie: http://www.darthalex.com/etapdf/ETA_2836-2_mfg.pdf
Misschien had je je voor aanschaf iets meer moeten verdiepen…?
mvg
Frans53 Schreef:
Als ik het goed heb zit er een 2836 motortje in.
Volgens mij loopt hij prima binnen de specs zie:
http://www.darthalex.com/etapdf/ETA_2836-2_mfg.pdfMisschien had je je voor aanschaf iets meer moeten
verdiepen…?mvg
GEKREGEN Frans
Bedankt Frans53; ik heb de genoemde site even bekeken wat me extra geust stelt ten aanzien van de te verwachten nauwkeurigheid van het horloge.
Mooi Kado!
Neem elke 10 dagen even de tijd om hem 1 minuut voor te zetten en denk dan aan de prachtklok en degene van wie je hem kreeg!
Daar had ik per ongeluk expres overheen gelezen want ik nam wel
aan dat hij de gever/ster van te voren zijn voorkeur
had laten weten,had ik nl. wel gedaan als ik zo’n
gulle gever zou kennen…
Mvg
+1
mooi gesproken!