Fortis Marinemaster M-40 vs Longines hydroconquest

Zie bovenstaande.

Hopelijk kunnen mensen wat meer achtergronden en inzichten verschaffen.

Het gaat om de “serenity blue” versie van de Fortis en de ijsblauwe versie met de donkerblauwe bezel van de Longines.

Fortis
+eigenzinnig, modern
+mooie wijzerplaat, mooie lume
+supermooi afgewerkt
-geen taper op de metalen band
-vanwege de eigenzinnigheid misschien iets eerder op uitgekeken?
-kleur is minder mooi dan de ijsblauwe. Beetje “swatchy”

Longines
+heerlijke kleur
+wat “gangbaarder” en daardoor langer houdbaar?
+makkelijker draagbaar, kan ook als “netjes” gedragen…
+mooie metalen band (de H band)
-beetje default duiker?
-Ik heb al enkele Longines’
-beetje veel verschillende vormen op de wijzerplaat

Qua prijs is een tweedehands Fortis vergelijkbaar met een nieuwe Longines.

Ik wil graag een lichtblauw horloge hebben, dit vind ik de twee beste opties. Ik weet alleen nog niet welke te kiezen.
Jullie hulp wordt gewaardeerd!
(en nee, budget oprekken voor een Rolex is geen optie :-))

• Fortis M-40 serenity blue
  • Longines hydroconquest 39 ijsblauw
0 stemmers
2 likes

Ik mis de hulpvraag.

Ik was nog bezig :slight_smile:

1 like

Ik zeg Fortis.

Fortis. Die M40 heeft me positief verrast.

Hm. Lastig.

Ik vind dit wel errug mooi. Maar niet met die band. En die Fortis… tja. Raar rubber. Rare kast. En ik mis iets.

Normaal stem ik altijd bij battles, maar deze sla ik over.

1 like

Ik zou even verder kijken dan de kleur.
De horloges zijn nogal verschillend!
Tool watch Diver met een duidelijk eigen gezicht!
Dress watch diver :wink:
Rubber strap Versa Mesh bracelet
Wat voor horloge wil je? :thinking:
Of je koopt beide :nerd_face:

1 like

Is dit niets voor je?
Staat in het blauw…

1 like

Nee. Het is een duikhorloge. Als je iets netters wilt met een lichtblauwe wijzerplaat kom ik al gauw op leer terecht.

Niks tegen een mooie duiker, het is alleen geen net horloge.

Shrouded lugs en de geschroefde spring bars zorgen er voor dat deze voor mijn smaak per definitie af valt.

Je hebt opties. Neem nu een Seiko Marinemaster SJE099. Die is lichtblauw van wijzerplaat.

De layout van de wijzerplaat overtuigt me niet voor honderd procent, ook al is deze al een stuk verbeterd, en inderdaad mooi plat. De kleur die jij bekijkt vind ik wel veruit de mooiste.

Ik zou de 39mm Longines pakken.

Vanuit eigen ervaring met beide merken zou ik persoonlijk voor de Fortis gaan maar dan op staal…

Deze staat in NL, < 2K

2 likes

De titel had evengoed “:apple: vs. :pear:” kunnen zijn, maar dat terzijde.

De Fortis zou mij te eigenzinnig zijn en ik vind de manier waarop de band wegvalt onder de kast echt afzichtelijk.
Daarom wint van deze twee de Longines het, maar dan moet je het hoge mainstream gehalte en de verschillende indexen accepteren.

Wellicht kun je je laten verrassen door een Christopher Ward? Doen genoeg met lichtblauw, doen niks onder voor Longines qua afwerking, mooie taper op hun bracelets en toch iets minder mainstream. En als je er dan toch op uitgekeken raakt qua budget vriendelijker.

Ik vind de Longines fraai maar wat meer ‘standaard’. Qua afwerking goed maar ook niet bijzonder (zo vind ik dat de kast wat scherper had gemogen). De Fortis gehad (grijze) en deze is echt top afgewerkt! Alleen qua design moet het je aanspreken, zonder lugs en dat draagt ook anders, zeker op rubber, moet wel goed vallen op je pols. Eerst passen! Op een mooie Nato draagt ie sowieso top.

1 like

Jammer genoeg niet. Het is erg “verwend” maar ik vind een 5 of X bij die Seiko’s echt vreselijk! Waarom weet ik niet; maar ik weet gewoon dat ik een Seiko 5 of X niet ga dragen…

1 like

Appels en peren…Tsja.

Ik draag graag duikers. Ook als het wat netter moet. Maar dat is ook maar relatief he?
Vaak pak ik dan mijn legend diver.
De longines en de fortis kan ik prima dragen tijdens fietsen, SUPpen, zwemmen etc.
Dus qua gebruik voldoen ze beide.

De longines zou sowieso op de H-bracelet gekocht worden. Ik vind een mesh niet echt top.

CW valt af. Ik vind het geen echt mooie horloges.

Ik denk dat ik maar eens ga passen. Ook om te zien of ze qua maat wel ok zijn. En de kleur van de Fortis eens goed in het echt gaan bekijken.

1 like

Ik denk dat dat een goed idee is vanwege de verschillen in horloges

Ik ben fan van de prijs-kwaliteit verhouding bij Longines en de nieuwe HQ is tof en betaalbaar. Toch kies ik hier voor de Marinemaster. Al meerdere malen gepast en een erg mooi en goed horloge. De wijzerplaat van de Fortis geeft de doorslag wat mij betreft