Fortis only

Ik heb ooit een versie gehad met witte wijzers ingekleurd met Lumen op stalen band zonder iets erbij, heeft destijds met pijn en moeite €650 opgebracht dus zelfs €1200 vind ik nogal veel, ik denk dat €800 - €900 wel een knappe prijs is voor de liefhebber.
Maar ik ben geen grote kenner hoor😉

Was dat ook met Lemania 5100 uurwerk?

1 like

Jazeker.

En erg goed lopend ook…

Dat was echt een koopje dan hoor.

1 like

Was wel zonder box en papieren een jaar of 6 geleden…

Ik ben weer naar het bos geweest en jullie weten wat dat betekent; PLAATJES:




Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst aan jullie allen.

11 likes

Gelukkig nieuwjaar aan de fortis liefhebbers!

Al een tijdje heb ik een Fortis Spacematic (zie foto, vandaag toevallig weer om de pols. Die heb ik gekocht als eerste automatisch en Zwitsers horloge zonder papieren. Kwam op vreselijk afgeragde maar origineel lederen Fortis band, maar heb die wel vervangen door een nieuwe want dat ziet er veel beter uit. Sindsdien vind ik Fortis een heel sympathiek merk, maar het heeft lang de reputatie niet van de andere bekende merken. Lees hier in dit topic al heel veel meer over hoe het Fortis is vergaan. Dus dank ik hiervoor.

Maar ik weet eigenlijk te weinig van dit horloge. Geen idee uit welk jaar dit precies komt, en wat hier de achtergrond van is, welk uurwerk hier in zit etc. Kunnen jullie mij helpen en wat meer vertellen?

Vast dank!

6 likes

Op de achterkant staat het serienummer, dan kan je het precies opzoeken! Als ik er zo naar kijk gok ik dat hij uit eind jaren '90 tot vroeg 2000 komt.

Ik geloof dat er een ETA 2836 in zit maar @ABCSteed is onze echte Fortis expert, die kan je ongetwijfeld helpen!

2 likes

Thanks!

Beetje googlen kom ik er wel een paar tegen. Heel veel net anders.

Op zeitauktion.com zie ik er twee met zelfde serienummer.
Eentje met zelfde plaat en stalen band. Oorspronkelijk uit 2003 en ETA 2836-2.

En eentje met andere plaat en ongedefinieerd jaar. Wel zelfde uurwerk.


.

Blijft gewoon leuk ding, en sentimentele waarde want zoals gezegd de eerste automatische en Zwitserse horloge in mijn collectie.

Dank! Meteen wat geleerd in het nieuwe jaar!

6 likes

Wellicht voor een Fortis liefhebber hier…

En nee Daffie krijgt geen commissie :sunglasses:

5 likes

2836 is inderdaad een stuk waarschijnlijker, ik keek verkeerd en dacht dat het een GMT was :sweat_smile:

Leuk dat je er nog steeds zo enthousiast over bent :+1:

1 like

Goedemiddag! Voor jou ook de allerbeste wensen!
En wees welkom tussen de Fortis Fans.

Je Spacematic is uitgebracht in 2000. Tot ongeveer 2004 leverbaar. Nieuwprijs was in 2004 €710
Het is de 623.22.31 zo te zien.
Het uurwerk ETA 2836-2 zoals je al gevonden had.
Ik moet de brochure nog hebben waar de complete spacematic serie instaat en ook van de spacematic ECO serie. Ik zal die een keer inscannen voor de liefhebbers.

2 likes

Zeker in je collectie houden. Ben al tijden op zoek naar de GMT variant. Er is ook een chrono en alarmversie geproduceerd, schaarse modellen. Misschien is de originele band nog wel verkrijgbaar die bij je horloge hoort.

2 likes

3 likes

Thanks. Leuke info. En ik zie de verschillende versies.
Achterop mijn horloge staat serienummer is 623.22.158.1, dus net weer anders dan in de brochure. Daar heb ik ook op gezocht en die verschillende wijzerplaten gevonden. Heb er ook nog een gezien die zowel cijfers bij de uren had, en ook de cijfers voor minuten, zoals rechts op het plaatje van de folder.
Maar wat ik het leukst blijf vinden, is de oranje secondenwijzer. Geeft heel speels effect in verder zeer zakelijke uitstraling.
Draag hem te weinig, maar vandaag weer lekker om de pols en het voornemen om hem weer meer om te doen.

2 likes

Even klikken zodat hij wel mooi is :innocent:

10 likes

Helemaal mee eens. Ik vind de kleur groen die ze gebruiken ook heel erg uniek!

2 likes

3 likes

Wow. Dat je dat hebt! En grappig om te lezen dat er een Zwitserse science fiction film geweest is. Die kende ik niet.
En vwb de verachillende uitvoeringen is die van mij net anders. Maar die chronograaf vind ik ook wel erg erg cool…hmm. Wat een diepte heeft die zeg. Heel mooi.
Dank voor de info. Zal hem weer wat vaker dragen!