Foto 77 steens horloge

een poosje geleden vroeg iemand wat over het aantal stenen in een horloge.
Ik heb beloofd nog eens een foto te plaatsen.

Bijgaand wat fotos.
Door het glas was de voorkant wat moeilijk duidelijk te krijgen.

Het horloge is een Titus Titomatic Jetpower super 77 jewels day date
Op het uurwerk staat Solvil et Titus seventyseven 77 jewels
het caliber is Felsa 4006 N


hieronder zie je het uurwerk.
als je goed kijkt zie je bovenin de meeste stenen in de veerton.
dit zijn dekstenen en hebben naast verfraaiing totaal geen functie op de werking van het uurwerk.
je kan door de stenen wel de veer zien.
al met al is het een beetje de boel belazeren op deze manier, maar het ziet er leuk uit.
jammer dat eer geen glazen achterdeksel in zit.

Fantastisch…

De consument werd vroeger voorgehouden dat hoe meer stenen (jewels) een horloge had, hoe beter het zou zijn. Dus als een consument kon kiezen tussen een horloge met 17 jewels of eentje met 77 jewels… Welnu, dan wist je het natuurlijk wel.

Dat die 60 extra stenen totaal geen nut hadden, dat benul had de consument niet.

Sublieme vorm van Marketing.

Het kan nog veel gekker: http://www.timezone.com/library/workbench/workbench0025

gr,
Hans Mennink

Was in de jaren ’ 60 zo.
Het aantal stenen dat vermeld staat op het uurwerk moeten erin zitten. Heb ooit vroeger in een horloge een zakje gevonden met de stenen er los in, er zaten x aantal stenen in en je betaalde dan ook voor die x aantal stenen.

Dan zijn er reclamaties opgekomen en heeft men dat verboden, de stenen moeten werkelijk een functie hebben.

Een zakje met losse steentjes, briljant, consumenten belazeren is van alle tijden! Alhoewel, de stenen hadden natuurlijk wel degelijk een functie, het horloge rammelde zo fijn als je het schudde! :slight_smile:

Bijzonder horloge, 't is natuurlijk gewoon een rariteit, maar in dit geval toch wel van een heel behoorlijk merk.

Het verhaal van Freddy is natuurlijk een giller, die kende ik niet; wel weet ik dat er ook penanker uurwerkjes waren met “23 jewels”, wat dan weer de droge Britse kreet opleverde: “23 jewels, and not one of them in the right place”

Groet,
Paul