Foto "gepikt"

Sommige foto’s op marktplaats zijn auteurs wettelijke beschermd als
je die aanklikt.
Ik heb namelijk een rolex verkocht, en de nieuwe eigenaar heeft hem opnieuw aangeboden op marktplaats en tevens mijn foto gebruikt.
Hoe kun je dit voorkomen?

Niet

Dit voorkom je door je foto’s auteursrechtelijk te beschermen. Maar daar zitten juridisch en praktisch ook weer wat haken en ogen aan.
Ik ga er vanuit dat er geen rechten op jouw horlogefoto’s zitten. Jammer dan.

Je zou het overigens voor de ander praktisch onaantrekkelijk kunnen maken om jouw foto’s te gebruiken door met Photoshop (of enig ander beeldbewerkingsprogramma) jouw naam / nickname in doorzichtige letters over de foto te zetten. Da’s de makkelijkste en snelste oplossing, lijkt me.

heb je link naar de foto?

Ik wou hetzelfde zeggen als Paul, gewoon een ‘watermerk’ er door.
Financiële genoegdoening kun je toch vergeten, lijkt me.

Groeten,

Martin

Er zijn zelfs mensen die precies dezelfde tekst van je advertentie kopieeren. Daar heb ik echt een hekel aan. Bah…

-Je moet je foto naar googlepages uploaden (of andere dienst). Hier kan je je bestanden beheren… Zo kan je na verkoop gewoon je foto van het net halen. Dit vermindert de kans op het stelen van foto’s.

-Zoals gezegd: WATERMERK op je foto toevoegen. Op bv. één band van het horloge. Vermeld bij je advertentie dat ze een mail moeten sturen voor meer foto’s (zonder watermerk).

-Verwijder je advertentie van ebay (of andere dienst) na verkoop. Zo voorkom je dat ze de foto’s vinden op ebay …

-Stuur een e-mail naar de verkoper en vraag hem vriendelijk om zelf een foto te nemen. Leg uit waarom, en zeg ook dat het gewoon zo hoort. (De meeste mensen weten vaak niet veel over die rechten etc.

Veel succes!!!

zie http://www.mijnalbum.nl/Foto-UX8SHUUL.jpg
en marktplaats no. 190362690 (klik op zoeken)
Rechtse foto.

Je kan je ook wel om alles druk maken.

Valt wel mee die haken en ogen.
eerst google hit:
http://www.fotografenfederatie.nl/cms/db.php3?id=384

Mail hem en zeg dat je er geen prijs op stelt. Wat je verder kunt doen geen idee, maar watermerken klinkt goed.

Walter

Die info van de fotografenfederatie is duidelijk, maar voor iemand die toevallig een foto van zijn horloge heeft gemaakt, niet echt voor de hand liggend. Mijn gevoel zegt dat watermerken het snelst, het makkelijkst en het effectiefst is tegen dit soort ‘diefstal’ van je horlogefoto.

tik, de foto van het uurwerk heeft hier ook op het forum gestaan als ik me niet vergis met de vraag of ie wel echt was of niet,niet?

Ja dat klopt inderdaad.

dan heb je em snel verkocht zeg!

floris Schreef:

Je kan je ook wel om alles druk maken.

Tsja, je kunt ook alles over je kant laten gaan…