Foto om middernacht

Ik probeerde vandaag de nauwkeurigheid van mijn Seiko 5 srpd51k te meten, gewoon op de ouderwetse manier, de klok om middernacht gelijk zetten en 24u later een stand van zaken nemen.
Om helemaal juist te zijn nam ik zo dicht mogelijk tegen 00u00 een foto. De f-91W gebruikte ik uiteraard als referentie. Ook mijn telefoon als backup. Mijn telefoon, CASIO en Seiko stonden gisteren dus allemaal op hetzelfde moment op 00u00, met minder dan een halve seconde verschil.

Ik moet de foto gemaakt hebben net op het moment dat de LCD kristallen van positie veranderden, zowel voor het uur als de dag en datum.
26 seconden verloren op 24u. Ik draag het horloge nu een jaar en een maand. Had erger gekund, maar in dat geval had ik hem kunnen opsturen natuurlijk :joy:
Liep alles maar zo vlot als een CASIO.

16 likes

Halve minuut toch?

Kloklezen blijft moeilijk :upside_down_face:

Het is me niet helemaal duidelijk waarom dit midden in de nacht moet en niet gewoon om, zeg, drie uur ‘s middags.

6 likes

Om dezelfde reden dat je Gremlins na middernacht niet mag voeren

14 likes

Ik refereerde natuurlijk naar het moment wanneer ik de klokken gelijk heb gezet. Kloklezen lukt ondertussen, maar een tekst lezen is inderdaad niet altijd eenvoudig. :nerd_face:

3 likes

We zullen het houden op horologie in the spectrum bij mezelf :smirk:

Natuurlijk is het helemaal gelijk op welk uur je het doet. Gek genoeg is middernacht een moment waarop ik altijd wakker ben en vrij om me bezig te houden met onbelangrijke dingen zoals dit :grin: om pakweg 3u 's middags of zelfs 20u in de avond is dit minder vanzelfsprekend voor mij.

Gelukkig zijn mijn horloges allemaal waterdicht :joy::joy:

Veel plezier, ik kan al niet wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn!

2 likes

En geen water geven :sweat_smile:

1 like

Dat zou ik niet trekken, vooral het achter lopen. Zelfs mijn Vostok “tanks” lopen ergens tussen de +5 en +10 per dag. Overigens valt -26 wel binnen de Seiko specs.
Seiko claims that the accuracy of caliber 4R36 is between +45 / -35 seconds per day.

De vergelijking met de Casio gaat mank want dat is een kwarts horloge en zoals @Fate_Amenable_To_Change mij ooit leerde: een Kruidvat quartz shitter loopt vaak nauwkeuriger dan een COSC automaat.

3 likes

Ja, ik heb de Seiko loterij niet gewonnen :expressionless::expressionless:

En net daarom gebruikte ik hem als referentie :grin:

2 likes

Mogwais!
Mogwais mag je niet voeren na middernacht, cultuur barbaar. :slightly_smiling_face:

4 likes

Ben je nu blij? Pffff

Wat een top CGI hadden ze toen he :rofl:

Je hebt helemaal gelijk
 excuses

3 likes

Je kunt het achterdeksel er af wippen en 'm even met een tandenstoker in de plus duwen. Er zit tenslotte een regulerings-dingetje op zo’n uurwerk.

Mocht je je er niet senang bij voelen, ga er dan even mee naar een horlogemaker. Zo gepiept.

Die is erg kut, omdat je nu nog niks weet.

• In welke posities wint of verliest hij tijd?
  • Hoe groot is het verschil in accuratesse van positie naar positie?
  • Hoe staat het met je amplitude?
  • Was het horloge volledig opgewonden, of liep het op minder dan een derde van de gangreserve?
  • Heb je 'm de hele dag gedragen, of was het in ruste?

Casio’s met gewone quartz uurwerkjes lopen niet vlot. Die winnen of verliezen hooguit een halve seconde per dag.

Dat is nog heel erg veel in vergelijking met een high accuracy quartz. Mijn Grand Seiko quartzen doen plus of min 0,027 seconden per dag, de The Citizen doet plus of min 0,013 seconden per dag, en zelfs de Junghans doet autonoom plus of min 0,021per dag.

Als je een vlot horloge wilt hebben moet je die Seiko magnetiseren. Dan gaat hij als een dolle.

4 likes

Dat wil ik graag eens proberen, maar maak me wat zorgen om een stofvrije omgeving, en nadien de bekwaamheid om het horloge terug voldoende waterdicht te sluiten. Heb wel een caseback-tooltje voor mijn quartz uurwerk, dus zou het in principe wel kunnen. Maar denk dat ik toch eens langs een horlogemaker ga.

Hij was volledig opgewonden, vervolgens 24 netjes met de dial naar boven gelegen. Dus inderdaad maar 1 positie.

Juist, daarom dat ik mijn telefoon met satelliettijd eveneens gebruikt heb. Als ik in een iets meer fortuinlijke periode in het leven terechtkom hoop ik eens zo’n mooie the citizen op de kop te tikken :+1:

Bedoel je demagnetiseren (vanuit het Engelse demagnetising)? Of toch nog iets helemaal anders?

Bedankt voor de info.

1 like

Nee, magnetiseren. Als een mechanisch uurwerk gemagnetiseerd raakt kan de balansveer aan zichzelf gaan plakken waardoor de swing effectief verkort wordt. Een erg gemagnetiseerd horloge kan zomaar minuten per dag in de plus lopen.

Daarom ook de-magnetiseren: Een gemagnetiseerde balans kun je door een degausser halen, waardoor de magnetische lading verdwijnt. De balans is dan niet meer “plakkerig” en zal terugkeren naar z’n normale slome gangetje.

1 like

Chris, deze man is één maand lid .
De meeste mensen begrijpen dan jouw humor en gedachtenspinsels nog niet helemaal.

6 likes

Maakt niet uit, als ik een katholieke klerus zie ben ik op mijn hoede.

4 likes

Terecht. :rofl::rofl::rofl:

2 likes