Nee, magnetiseren. Als een mechanisch uurwerk gemagnetiseerd raakt kan de balansveer aan zichzelf gaan plakken waardoor de swing effectief verkort wordt. Een erg gemagnetiseerd horloge kan zomaar minuten per dag in de plus lopen.
Daarom ook de-magnetiseren: Een gemagnetiseerde balans kun je door een degausser halen, waardoor de magnetische lading verdwijnt. De balans is dan niet meer “plakkerig” en zal terugkeren naar z’n normale slome gangetje.
Ik ben zelf redelijk obsessief met de nauwkeurigheid van mijn horloges; en heb het voordeel dat ik ze zelf kan bijregelen. Maar wat middernacht er mee te maken moet hebben… …voor die sporadische NA moet ik elke dag vroeg op hoor! De laatste NA liep trouwens plus 23s/24u. 1 keer raden wat ik gedaan heb… …ik ga hem echt niet terugsturen. Gewoon zelf fixen. Nu een kwart seconde per dag in de min.
Tja, dat zou je van beide heren in dit debacle kunnen zeggen.
Het taalnazi-topic is een klassiekertje hier. Los van de vraag of särskrivningar wel het ergste is wat je hier tegen gaat komen (zoweel mensen die woonachtig claimen te zijn, en dan nog wel in een regio of provincie, en zoveel mensen die kits hebben zonder rits… ) zou ik taalnazi toch echt als positief ding willen zien hoor. Noem het een term of endearment.
Maar goed, taalverloedering dient natuurlijk een halt te worden toegeroepen.
Even on-topic:
@F-91W , al eens besloten of je die Seiko gaat laten afregelen?
Aha, terug naar de essentie.
Ja, ik denk dat ik hem ga laten afstellen.
Op het forum eens zoeken naar geschikte vakmensen in de buurt (Antwerpen).
Dat zal wel pas voor na mijn vakantie zijn. Gelukkig geen dringende zaak.