Foto-repo SIHH, Geneve Palexpo, 19-01

Even er tussenuit geweest in deze doorgaans wat saaie maand… :slight_smile:

Heb de meeste foto’s niet nabewerkt; sommige zijn wat sombertjes, maar ik heb nergens geflitst.

De Salon Internationale d’Haute Horlogerie is vooral een vakbeurs; 4 van de 5 dagen was deze gesloten voor publiek. Het gepeupel mocht afgelopen vrijdag 19 januari ook even kijken… Mind you, de drempel was redelijk hoog; pittige entree van CHF70, en uitsluitend per online inschrijving.

Even heen en weer met Easyjet; hotelletje vlakbij het station, en de Palexpo is een stief kwartiertje lopen vanaf de gate. Wat is dat land trouwens stuitend duur - ik wist het wel van te voren, ben er vaker geweest - maar het went gewoon niet. Het blijft schrikken om 50 euro in een pizzeria uit te geven, met alleen een biertje er bij en een stukkie tiramisu toe…

De foto’s heb ik gemaakt nadat ik al een volledige ronde had gemaakt - dan heb je niet het schuldgevoel dat je alleen maar met die camera bezig bent. Ik heb me beperkt tot horloges die je hier in NL niet heel gauw zult zien; om het een beetje binnen de perken te houden.

De zaterdag had ik tijd voor de Maison de 'lHorlogerie; een soort concept-store in het centrum met een aantal Swatch Group-merken, plus wat opmerkelijke buitenbeentjes zoals een hele vitrine met Vulcains, een boekenkast vol met de serieuzere horlogeboeken - ook boeken die diep op de techniek ingaan, ik herkende er enkele van mijn eigen plank.

Het mooiste was echter de afdeling “pre-owned” - een paar vitrines vol met soms echt stuitend fraai spul. Ook maar even wat pics geschoten; alle foto’s in deze zaak genomen met toestemming vooraf. Hierna nog het PP museum bezocht - waarvan geen enkele foto, want helaas - da’s verboden. Wist ik nog van de vorige keer. Wel een absolute must-see.

Daarna nog wat tijd gedood - het was beestenweer - in een museum voor moderne kunst; heb ik die Geneva Pass er tenminste ook een beetje uit. :wink:

Komen ze - een bescheiden aandenken; had geen zin om te eindigen met 5 kilo aan catalogi… Check dat MB&F even online; een van de leukste merken die er bij zaten.

Roger Dubuis:

Een paar Langes, en een hele lange Lange… …meters hoog, en volgens mij echt exact gereproduceerd. Ze hadden ook een horlogemaker op de stand, die wat uitleg gaf over de verschillende veerdiktes die in de serieuzere complicaties gebruikt worden.

Sfeerbeeldje van de “corridors” - lunchen kon op een aantal locaties in de gangpaden.

IWC had flink uitgepakt qua standbouw:

Ulysse Nardin blijft een fascinerend merk, dat telkens ofwel net aan de goede, of net aan de foute kant van kitsch zit.

Deze is wel heel fascinerend - jaren terug al 's wat over gelezen; blijkbaar nog in productie. Geinspireerd op het dek van een zeilschip, inclusief “touwen” voor het functioneren. :slight_smile:

Een wat klassieker rijtje, de Marine-collectie:

De meeste RM’s lieten zich slecht fotograferen, en iedereen kent ze onderhand wel. Toch deze even:

Tot mijn eigen verwondering was ik erg onder de indruk van Gruebel &Forsey. Ik zou er niet graag mee rondlopen, maar ze gaan echt tot het gaatje - wat te denken van een 4-voudige tourbillon… …niet op de pics geloof ik, maar hij zat er wel bij. :slight_smile:

Urwerk was er ook - helaas maar weinig gelukte foto’s, dus in elk geval deze dan:

De Tukkers waren er dus ook. 10 jaar terug bij ze gesolliciteerd, was toen nog QWS - op een nogal lullige manier uiteindelijk afgewezen. Mondeling hadden ze al toegezegd dat ik aangenomen was. Mijn afwezigheid heeft ze kennelijk geen kwaad gedaan. :thinking: :smile: Ze hadden ongeveer de hele lijn maar neergezet:

Moser had ook een flinke stand. Ik weet dat er fans zijn op HF, en ik vind ze zelf ook wel wat hebben:

Ressence is een zeer eigenzinnig merk, waarbij de tijdsaanduiding uitsluitend met schijven werkt. Inwendig is het veel meer high-tech dan ik eigenlijk wist; de ontwerper hield een vlammend betoog/uitleg in het Frans - gelukkig sprak hij goed ABF :wink: dus ik heb het voor zo’n 80% wel meegekregen. Zeker de moeite waard om hun website 's op te zoeken.

Nog even een pic van een van de centrale gangen:

Bij je net aangeschafte Chiron hoort natuurlijk nog een leuk klokkie…

Ik had gereserveerd voor een presentatie/persconferentie van AP; de indruk die ik daarbij van het merk kreeg, is dat het zich op een gevaarlijk Hublot-achtig pad bevindt, wat betreft het koketteren met rappers en basketballers. De CEO was ook al zo’n bulderende/kamervullende persoonlijkheid - waar ik niet zo veel mee heb, en waarvan ik me afvraag of de oprichters er blij mee waren geweest. Hoe dan ook, de schoorsteen moet roken en dat doet-ie wel. Productie in 10 jaar tijd opgeschroefd van 20000 naar 40000 stuks. Een Royal Oak, iemand?

Het logo nog even op de weg terug naar de uitgang…

De volgende dag dus langs deze zaak, die er nog niet lang zit:

De jaarproductie van Vulcain: :wink:

Brommer in de hoek:

Indrukwekkende boekenkast:

En het serieus fraaie tweedehands spul.

Bedankt voor het scrollen! :+1:

87 likes

Wat een feest om te lezen en kijken! :+1:

1 like

Boeiend tripje en prachtige foto’s, dank!

1 like

Fantastische reportage Peter! En mooie foto’s! Dankjewel voor het delen. :+1::slightly_smiling_face:

Ik denk dat ik volgend jaar ook naar de SIHH ga. Echt een heel aantrekkelijke en steeds belangrijker wordende beurs.

1 like

Prachtig Peter! Even wat anders dan een rikketik😝

1 like

Dank je wel voor deze mooie impressie!
Overigens zou ik geen keuze kunnen maken met zoveel moois :wink:

1 like

Leuk verslag!

1 like

Heerlijk kijk en leesvoer…hartelijk dank voor het delen :+1:

1 like

Bedankt voor dit uitgebreide verslag! :ok_hand:
Lijkt me zo’n feest om daar eens stevig rond te kijken. En dus niet onmogelijk! Ik dacht altijd dat de SIHH alleen maar voor pers en vakgenoten was… Iets voor volgend jaar wellicht…

1 like

Bedankt, aandachtig en met plezier gelezen en gekeken!

1 like

Swiss Made, ehh priced…:grimacing:

Leuk verslag! :ok_hand:

1 like

Bedankt voor dit verhaal, bespaart mij weer een Zwitserse maaltijd :innocent ::innocent:
Biefstuk is aldaar waanzinnig duur, en benzine spot goedkoop… vreemd

1 like

Wat een gaaf review bedankt voor het delen :thumbsup:

1 like

Leuk!

Dank je wel voor je verslag en de heerlijke foto’s!

1 like

Mijn beste,

Schitterende foto’s!!
Mooi gedaan hoor!!
"Alsof het onze eigen HorlogeForum-Reporter is. :camera: :camera_flash: :movie_camera: :film_strip: :film_projector: :clapper: :video_camera:
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

4 likes

Mooi spul, bedankt voor het delen van de foto’s!

1 like

Tof verslag. Bedankt voor het delen.

1 like

Toffe repo!

Die term houden we er in!

Helemaal niet duur! Wij zijn gewoon arm!

“De Duitse discounter Lidl zal vanaf december in Zwitserland het loon van haar laagst verdienende werknemers verhogen. Het nieuwe minimumloon wordt dan 4000 Zwitserse frank. Tot nu toe was dit 3800 Zwitserse frank”. Dit was in 2013!

Al is het heel interessant om te zien wat daar op de SIHH allemaal te zien is, stiekem ben ik meer van de meer down to earth horloges dan die veelal erg grote pakhuizen van opengewerkte buitennissige complicaties. Ik hou ook meer van een Porsche 356 dan van een Maybach…
Heb je je een beeld kunnen vormen van de prijzen inclusief vintage bij dat Maison? Dat kan toch niet heel veel anders liggen dan hier zou je zeggen.

1 like

Mooie foto’s en leuk om te lezen. Bedankt voor het delen.
Groet. Richard.

1 like

Mooie blik op de beurs! Dank!

1 like