Foto’s onscherp zonder opklikken

Een forum FAQje. Ik merk dat mijn foto’s gecomprimeerd worden weergegeven en er daardoor wazig uitzien, tenzij je erop klikt, dan worden ze scherp / correct weergegeven. Ik zie dat soms bij anderen, maar meestal niet.

Waar ligt dat aan?
Voorbeelden:

2 likes

Hoe ik ook klik, dat overhemd blijft uit hele grote pixels bestaan. Is mijn telefoon denk ik.

16 likes

Wat je al zegt:

Preview is ‘gecomprimeerd’. Hoe groter het bestand. Hoe waziger de preview.

3 likes

De verhoudingen van je foto icm het automatisch kaderen door de forum software waarschijnlijk.

1 like

Ze zijn niet onscherp maar bevatten veel minder pixels voor snellere eerste weergave.

2 likes

Ik resize mijn foto’s altijd zelf even naar max 1200x1200 voor de upload. Meer dan voldoende voor een forum. Daardoor ook nergens last van, de compressie is minimaal … :sunglasses:

1 like

Te groot formaat. Verklein je foto’s maar eens. Dan is het opgelost.

1 like

De forumsoftware heeft een ingebouwde tool die het formaat uniform maakt in de normale lijstweergave. Klikken leidt naar het (vrijwel) onaangetaste origineel. Het uniform maken (alles zelfde formaat) in de lijstweergave betekent resizen en daar zijn alleen hele goede grafische pakketten goed in. De pixels worden teruggebracht naar een “geschatte” grenzende pixel. Vandaar de “morph” (vertekening).

Wie dit niet snapt zit niet in de IT en had maar een vak moeten leren.

Graag gegaan. Ik doe al mijn eigen stunts zelf.

5 likes

Oeps!

1 like

Heb de zin al veranderd want die klopte voor geen meter :smile:

1 like

:rofl::joy:

1 like

Snijd al je foto’s vierkant uit. Bijvoorbeeld 2500x2500. Dan is altijd de hele foto zichtbaar.

1 like

Klopt. Hoeft de tool minder te “schatten”.

Dat “hij is te groot” ook altijd… :expressionless:

Dank allemaal!
Zal het eens met kleiner formaat proberen.
Werk meestal al met vierkante foto’s dus daar zou het niet aan moeten liggen.

:+1:t2:

7 likes

Komt ie.

Vol formaat:

Verkleind:

Zie je het verschil?

15 likes

Nee, ik zie vingerafdrukken en vetvlekken op beide foto… oh, wacht…

vIFcvdS

eh, ja.

4 likes

Te hoge resolutie, mijn telefoon doet het ook.

Edit: ik ben weer eens royaal te laat met mijn antwoord

2 likes

Ah heel duidelijk inderdaad. Dank.
Hoe kies je je resolutie? Zie beide afmetingen wel staan bij de foto’s maar weet je hoe klein ‘klein genoeg’ is om scherp weergegeven te worden?

1 like

Haha ik zit te ouwehoeren met Lightroom. Maar het werkt wel. Gewoon je jpeg maal 30% en je voorvertoning is haarscherp.

Verkleinen kan zelfs in Paint. Gewoon formaat wijzigen en dan bijvoorbeeld 30% kiezen.

1 like

Of je neemt de foto’s gewoon in een lagere resolutie. Daarnaast kan je in Lightroom er voor kiezen je foto in een ander formaat te exporteren