Foto uploaden vanaf iphone werkt niet (.heic ? )

domme vraag wellicjht : Op de een of andere manier lukte het me net niet om een foto te uploaden vanaf een iphone. Volgens mij doe ik het al jaren wel goed, maar nu kent het forum de .heic bestandstructuur niet meer. Iemand hier ervaring mee ? Of heeft apple iets verandert met de laatste update ?

Voor zover ik het altijd heb begrepen zet je iphone die heic bestanden automatisch om naar JPG als je ze deelt via een app.
Dit omdat ā€œhet internetā€ nog niet echt klaar is voor heif-achtige bestanden :grin:
Misschien dat dat mis gaat? Heb zelf geen iphone voor handen om het te testen.

Een tijdje geleden had ik hetzelfde probleem. Na ongeveer een week kon ik opeens wel weer uploadenā€¦

Misschien kan @DHSupport hier iets mee?

Ik heb het ook af en toe. Als het niet lukt bewerk ik de foto en dan kan ik hem wel uploaden. Waarschijnlijk is deze dan omgezet naar JPG.

Kan ook zijn dat het met de max. bestandsgrootte te maken heeft.

Schijnbaar ook niet want ik maak net een foto van 8,5MB en die lukt ook gewoon.

Je kunt je iphone ook zo instellen dat hij dat hele HEIC niet meer doet en weer gewoon JPG opslaat. Uiteindelijk is HEIC volgens mij ook gewoon JPG in een container. Er staat wel dat HEIC files maar half zo groot zouden zijn, maar JPG is ook niet door idioten uitgevonden, terwijl HEIC maar moeilijk compatible is. Dus ik blijf lekker bij JPG.

5 likes

Dit probleem heb ik (jaren later) ook, maar alleen vanaf mijn macbook. Vanaf iphone werkt het wel.

Als ik vanaf mijn macbook fotoā€™s probeer te plaatsen krijg ik een melding dat .heic niet ondersteund wordt. Dit is bij zowel Safari als Chrome. Vanaf mijn iPhone kan ik wel gewoon fotos plaatsen via Safari.

Ik heb even gezocht, maar is hier inmiddels al een oplossing voor die ik gemist heb?

Nee.
Nog steeds accepteert de forumsoftware alleen maar wat het zegt te accepteren.

Ook vanaf je iPhone trouwens, kennelijk wordt het daar omgezet. Zal een instelling zijn.

Ik sla zelf, zoals 3 jaar terug al gesuggereerd is, gewoon alles in JPG of PNG op. Dan gaat het overal prima, niet alleen op HF. Zijn wel meer plekken waar HEIC (nog) niet welkom is ā€¦ :wink:

Ah, dank voor je antwoord. Dan komen er twee vragen bij mij:

  • Is er een manier dat je MacBook dit ook gaat doen?

En:

  • Hoe doen andere op dit forum het als ze een .heic foto vanaf een MacBook willen posten?
1 like

Gewoon slepen uit Fotoā€™s naar HF in Safari. The Apple way. :man_shrugging:

1 like

Wonderbaarlijk genoeg werkt dat inderdaad.

Dus dan heeft je bestand een HEIC-bestandsstructuur ā€¦

ā€¦ en zodra je ā€˜t uit Fotoā€™s haalt met slepen & pleuren zet Apple het zonder te vragen om naar een JPG. Ook trouwens als je het bestand naar een map verplaatst. De nerd in mij moest dat ook even testen. En inderdaad.

Je kunt dit gedrag ook nergens aanpassen, althans ik kan het niet vinden.

ResumĆ©: In fotoā€™s zit je HEIC-bestand, sleur je de afbeelding eruit is het ineens een JPG. Over the Apple way gesproken. Op zā€™n minst bijzonder gedrag. :see_no_evil:

Maar goed, 't is een zonnige zondag en ik gebruik de Fotoā€™s app niet. Blij mee.

:beers:

1 like

Even proberen:

Werkt super! Dank @Chlorophyl

@junior Dank voor je zeer uitgebreide antwoorden, gelukkig was de oplossing een stuk eenvoudiger! Mooie manier om dit op te lossen :+1:

2 likes

Het nerdverhaal heb ik maar even weggehaald, zodat anderen niet in de war raken.
Als je Apple Fotoā€™s gebruikt is het dus simpel ā€¦ maar wel een beetje ā€œbijzonder gedragā€, vind ik. :sunglasses: