Fotochallenge #95: Low-key

En weer door naar een nieuwe fotochallenge.

Het thema van deze keer is low-key. Een contrast met de kleurige vorige opdracht en een technische uitdaging.

Voor deze contest ben ik op zoek naar foto’s met selectieve belichting. De uitdaging deze keer is niet zozeer om een onderwerp te kiezen, maar om na te denken over hoe je een setup maakt, alleen je object (deels) belicht en de achtergrond laat verdwijnen.

Het lijkt heel lastig maar met een zwarte achtergrond en een gerichte lichtbron kan je met je telefoon een heel eind komen.

Ik zou geen onmogelijke dingen van jullie durven vragen en kan ook geen professionele fotostudio verwachten dus ik wil best twee eigen halfbakken pogingen delen geschoten met een telefoon en een zwarte pan als achtergrond ter inspiratie en vermaak:

Mijn pogingen zijn dus lang niet geslaagd, aan jullie dus om het beter te doen. Misschien dat de winnaar mij dan van wat tips kan voorzien :nerd_face:

Kortom: setup, compositie en gebruik van licht zijn belangrijker dan het onderwerp in deze contest. Maak er iets moois van.

Ik hoop op veel mooie inzendingen. Meedoen is belangrijker dan winnen en je fotoskills opwaarderen met een nieuwe techniek is een bonus.

De spelregels

• Er moet een horloge op de foto staan!
  • Deze mag best om de pols zitten, knappe jongen of dame die hier een goed resultaat mee behaalt :star_struck:.
  • Het thema mag je verder creatief interpreteren met jouw foto.
  • Liever geen archieffoto’s en zeker geen foto’s die al eens eerder hebben meegedaan.
  • Je hebt een week de tijd om een foto te maken en in te dienen. De sluitingsdatum van de inzendingen is zondag 2 juli 2023 22:00 . Daarna zal ik indien nodig een selectie maken van de beste inzendingen om een overzichtelijk stemtopic mogelijk te maken.
  • Ik maak een selectie van 19 foto’s voor de finale, méér passen niet in de poll.
  • Bewerkte foto’s zijn prima en met dit thema vrijwel noodzakelijk, zo lang ze maar aantoonbaar door jezelf gemaakt zijn. Dus geen knipsels uit plaatjes die elders vandaan komen. Bij twijfel komen ze niet door de voorselectie.
  • Je mag slechts één foto insturen. Bij meerdere foto’s wordt de bovenste (de eerste) als inzending gerekend.
  • Wat ga je winnen? De eeuwige roem natuurlijk! En… je moet ook het nieuwe topic openen en het thema verzinnen.
  • Houd het gezellig, laat het hoofdthema horloges zodat dit topic & de volgende topics niet naar Off Topic verdwijnen. Spelregels ter discussie stellen? Prima, maar in deze editie doen we er niks meer mee. Het is zoals het is: Game on!

De prijs :
Organiseren van de volgende wedstrijd en natuurlijk de eeuwige roem in de Hall of Fame:

Overzicht van de vorige winnaars

1 Herfst: GiveMeYourDough
2 Reflectie: Blain
3 Water: junior
4 Sport & Spel: HansVR
5 Warmte: junior
6 Stof: Watchlover7
7 Muziek: junior
8 Keukenapparatuur: LastGentlemen
9 Metalen: GiveMeYourDough
10 Lente: TiBrew
11 Glas: denvro
12 Koffie: meisink
13 Borden: TiBrew
14 Veiligheid: dwarrel
15 Kapot en Stuk: GiveMeYourDough
16 Architectuur: WPS
17 Planes, Trains & Automobiles: mozaiek
18 Klussen en Sleutelen: junior
19 Badkamer: Koppie
20 Groenten & Fruit: ABCSteed
21 Zomervakantie/Staycation: HansT
22 Jouw horloge en de Zon: Stephannl
23 Oud hout: Henk2404
24 Culinair: koekoek
25 Japan: Blufkakel
26 Toys for Boys: koekoek
27 Retro: Oni
28 Contrast: GustavM
29 Outdoor: GiveMeYourDough
30 5 december: Jotun
31 Stoer: Oni
32 Licht: Jotun
33 The future is now: Oni
34 Eten en drinken: Switch
35 Zen en Relax: TiBrew
36 Film & Serie: FransT
37 The 80´s: DJH
38 Passie: TomTom
39 Bokeh: Findus
40: Lume: WillemP
41: Bordspellen: David_Gee
42: Lekkers!: Mozaiek
43: Cleaning up: Lugten
44: Sterke band: WatchGeek
45: Bier & Bbq: WatchWalker
46: Dieren: Daves
47: Auto’s: WillemP
48: Strips: Rugter
49: Heavy metal: Jotun
50: Kantoor: Oni
51: Kranten: Denvro
52: Drank: Bwatched
53: Uurwerk: Malus65
54: Je horloge in een relevante context: Capibara
55: Space: WPS
56: Herfst: JuKo en Jenneke
57: Timelapse: Bwatched
58: Up close and personal: Hansi1959
59: Kerstsfeer: Dennis (miller1900)
60: Hallosies en Waggies: JuKo
61: Watch 'n stuf: TiBrew
62: Lezen & schrijven: Colnago
63: Mechanische onderdelen: David_Gee
64: Drie op 'n rij: WatchWalker
65: Blauw / geel: FransT
66: Artiesten/Liedjes: LastGentlemen
67: Astronomie: myfriendscallmeKC
68: Marvel vs DC: Harpoen
69: Bloemen: Time_Lord
70: Schoenen: Oni
71: Groen & geel: Blufkakel
72: Spuiten en Slikken: Loderoelofs
73: Clean: Bro
74: Schaduw: Jorrieeee
75: Zomer: Dao
76: Meesterschap: Bro
77: Monochroom: WatchWalker
78: Verlies: Bro
79: Goud: Jenneke
80: Spreekwoorden en gezegden: Harpoen
81: Italië: FransT
82: De warme bakker: Gary1988 & Colnago
83: Country & western: Omega 73
84: Beroepsvaart: TiBrew
85: Oud & Nieuw: Stephannl
86: Steengoed: Bro
87: Valentijn: LastGentlemen
88: Bouwen: Blufkakel
89: Vive la France: myfriendscallmeKC
90: HUMOR!: SwissToni
91: Karakter: Bro
92: Macro: Apeks
93: Hobby’s: Oni
94: Palet: Rik
95: Low-key: moge de beste deelnemer hier zijn/haar naam vereeuwigen

22 likes

Zo iets? Of valt dit onder lume?

27 likes

Er is ruimte voor interpretatie en het ene sluit het andere niet uit.

Volgende week maandag volgt de selectie, in de tussentijd kan er met de jury niet worden gecorrespondeerd. Het staat leden uiteraard vrij om hier over te discussiëren maar hou het ontopic.

3 likes

Bij deze mijn inzending(voor nu)…:grinning_face_with_smiling_eyes:

Het begint steeds meer op een wedstrijd voor professionele fotografen te lijken. De lol van even een fotootje te maken, gaat wel over zo. Jammer.

5 likes

Met een zwarte deken en een zaklampje en het licht uit kom je al een heel eind.

4 likes

Waarmee “een heel eind” nog altijd nergens in de buurt is van een waterkans op winst natuurlijk, want de challenge legt een technische drempel, en is veel minder op inventiviteit/creativiteit/originaliteit/andere toepasselijke -eiten. Dus het klopt ergens wel dat dit soort opgaves een hoge kans op een fotografen-onderonsje garanderen. Er zijn er zo nog wel al een aantal geweest, en dan gaat het tussen een aantal usual suspects.

Maar zo werkt t nu eenmaal. Ik stuur wel eens iets in als het onderwerp me aanspreekt, en anders wacht ik wel op een volgende ronde. :slightly_smiling_face:

4 likes

33 likes

37 likes

Goed bedachte challenge!!!

2 likes

20 likes

Helaas kan ook ik niet iedereen tevreden stellen. Voor mij zit de lol juist in het maken van een foto die net iets meer werk is dan even een kiekje schieten. En dan zonder hier een vrije dag aan op te offeren.

Dat dus

Buiten de onmetelijke eer om je naam op de lijst te mogen zetten en de geweldige ervaring om een soort van enigszins fris onderwerp te verzinnen, buiten de bijna 100 die al geweest zijn en naar ieders voorkeur is, is er niet veel mee verloren toch als je niet wint?

Er zijn er zo nog wel al een aantal geweest, en dan gaat het tussen een aantal usual suspects.

Ik heb even heel snel geteld, en ben er ook niet goed in maar ter illustratie:
Er is 1 gebruiker met 6 overwinningen
Er zijn 2 gebruikers met 5 overwinningen
Er zijn 2 gebruikers met 4 overwinningen
Er zijn 5 gebruikers met 3 overwinningen
Er zijn 9 gebruikers met 2 overwinningen
Er zijn 36 gebruikers met 1 overwinning

:muscle:

6 likes

24 likes

20 likes

Tja als ik de Pelagos in het donker neer leg krijg ik een lume-shot.

16 likes

Veel plezier hiermee allemaal.

1 like

29 likes

Mooi plaatje!!!

1 like

Thx, had ik nog liggen. Die Squale zit al bij iemand anders om de pols. :wink:

Erg mooi gelukt!

1 like