Foto's van mijn Harwood

Hoi,

Na eerst al een vraag gesteld te hebben over een Harwood horloge ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,291331,291331#msg-291331 ), hier nu wat foto’s van mijn exemplaar.

Voor hen die nog nooit van Harwood gehoord hebben, het betreft hier het eerste in serie geproduceerde polshorloge met automatisch uurwerk. Bedacht en ontworpen door de engelse horlogemaker John Harwood.

Harwood horloges werden gedurende een jaar of 4 geproduceerd totdat Harwoord in 1931 bankroet ging als gevolg van de economische depressie.

Afijn, hier de foto’s:

Wijzerplaat met schildpad reliëf (zelfs de lume doet nog heel even, ws. Radium)

De zijkant (let op geen kroon om de tijd in te stellen, dat gebeurd door de bezelring te verdraaien)

Slechts 30mm diameter maar door de band die ik erbij gekozen heb toch nog draagbaar vind ik.

En hier hetgene wat hem zo bijzonder maakt: het automatische uurwerk (een hamer automaat)

Bedankt voor het kijken (tu)

Marc

Gaaf ding! Aparte manier om de tijd de verzetten. Ook interessant dat er een hamer-automaat inzit.
Veel plezier met het dragen.

Een kunststukje! Die grove band heb je idd wel nodig om hem draagbaar te houden op je pols.

De wijzerplaat is ook een schoonheid. Is dat bewerkt emaille?

Heerlijk !
Geschiedenis om je pols en wat een pracht van een mekaniek .

Nu niet om lastig te doen maar is het mogelijk dat je een
gedetaillerde , haarscherpe en perfect belichte foto van het binnenwerk post ?
(Bij voorkeur met het gewicht van de automaat niet boven de balans)

Nog nooit zo’n automaat gezien namelijk en die dingen blijven me intrigeren .

Alvast bedankt .

Yo , Manu .

Mooi hoor(tu) Waar dient dat gaatje in de wijzerplaat boven de zes voor?

Ik zal morgen proberen een betere foto van het uurwerk te posten :slight_smile:

tjvreeken Schreef:

Mooi hoor(tu) Waar dient dat gaatje in de
wijzerplaat boven de zes voor?

Zodra je de bezelring een bepaalde richting opdraait om de tijd te stellen wordt het gaatje wit. Wanneer je de tijd gesteld hebt draai je de ring weer een beetje terug om het mechanisme te vergrendelen en het uurwerk weer te laten lopen. Het gaatje is dan donker zoals op de foto’s.

Op deze manier kun je niet per ongeluk de tijd verzetten wanneer je bijvoorbeeld ergens tegenaan zou stoten.

Groet,

Marc

Dank je(tu)

De wijzerplaat is volgens mij van metaal o.i.d.

Groet,

Marc

Macro stand en veel daglicht :slight_smile:

Héél mooi horloge! Is het een gouden kast? Jammer dat het volgens de huidige mode niet zo draagbaar is, maar er zal ook wel geen schokbescherming op de balansas zitten.

Alleen al vanwege de geschiedenis en de techniek zou ik zo’n horloge willen hebben :slight_smile:

Dank je. De kast is helaas slechts 14k gold filled, maar gelukkig wel zonder enige slijtage :slight_smile:

Tja, mode daar heb ik redelijk lak aan. Zodra hij geserviced is ga ik hem gewoon dragen. Wel voorzichtiger dan mijn andere horloges want er zit inderdaad geen schokbescherming op, het horloge dateert dan ook van ca. 1926.

Groet,

Marc

Dank je, weer wat geleerd(tu) Nu alleen nog onthouden:D

Met een 14 karaat goudlaag van voor 1931 zit je m.i. heel goed .
Hoe minder goud de legering bevat hoe harder ze is en bovendien is de kast
meer dan waarschijnlijk vuurverguld en dus veel beter bestand tegen slijtage
dan huidige verguldmethodes .

Ik kijk echt uit naar je nieuwe foto’s .

Yo , Manu .

Prachtig exemplaar Marc! Eigenlijk een museumstuk gezien de plek in de historie en ontwikkeling van het horloge.

Inderdaad maar voorzichtig dragen.

Zeer bijzonder horloge, dat ik alleen nog maar in boeken ben tegen gekomen. Nu dan op 't forum met loupezuivere foto’s en goede uitleg. (tu) Hartelijk dank en veel plezier ermee! :slight_smile:

Uurwerk (belichting kon beter :()

Wijzerplaat

Bezelring

Schitterend !

Hier kan ik me echt een tijdje aan vergapen .
Hartelijk dank .

Yo , Manu .

Prachtige aanwinst! (tu)

Schitterend horloge, en op die band komen de 30’s en 70’s prachtig samen, goede match!

Klein maar fijn, echt een leuk vroeg horloge(tu)

Ik wilde alleen maar even ‘wauw’ zeggen.

:}

Hij heeft wel iets weg van een vroege Rolex btw.