Fototopic: Bijzonder uurwerk Felsa 415

Forumlid @singlehoesjes brengt mij steeds interessante klussen. Bijvoorbeeld jumphour uurwerken en laatst nog een prachtige cilindergang uit de dertiger jaren.

Nu kwam hij een Bidynator brengen, dat is altijd een leuk. Deze is toch wel extra bijzonder, het gaat namelijk om een Felsa 415, dat is een (min of meer experimentele) pilot-serie uit 1942 die al snel is opgevolgd door de Felsa 690 welke jaren lang in productie is gebleven.
Felsa 690 heb ik minstens 10 keer op de werkbank gehad. De 415 is veel zeldzamer en een van de eerste automaten waarbij de rotor zowel links als rechtsom de veer opwindt.

https://ranfft.org/caliber/5142-Felsa-415-Bidynator

Wat gelijk opvalt is dat bij de 415 de balansbrug naar links gaat bij de 690 zit deze aan de rechterkant, ik zag dus direct dat het hier om een ander uurwerk ging…
Het horloge liep niet en het automaat deel blokkeerde. De seconde-as was afgebroken en er is geen secondewijzer meer. Die moet ik allebei zoeken.

Hier wat vooraf foto’s, nog niet schoongemaakt:

Op de veerton een leuk systeem dat zorgt dat de kracht via de kroon en via het automaat deel onafhankelijk altijd de veer de goede kant opdraait.
Bij de normale bidynators zit dit op een andere plek en werkt het net even anders.

De palveer van het automaat deel is flink verbogen hoe krijg je dat voor elkaar :astonished:

Uit elkaar en gereinigd.


Keless works heel standaard.


Het kroonrad zit verborgen onder de brug en er zijn twee extra raderen toegevoegd om bij de bijzondere koppeling op de veerton te komen.

Hier zie je de veerton gesmeerd en voorzien van de koppeling met het cenumrad


De radertrein is geplaatst kijk in het midden daar zit de nieuwe secondeas die ik gelukkig nog kon vinden. Vanaf de zijkant kan je zien dat er twee raderen op de veerton zitten. De bovenste op de foto wordt bewogen via de kroon. De onderste beweegt onafhankelijk hiervan als het automaat deel zijn werk doet.


De grote brug is geplaatst wel even lastig om alle asjes goed in de lagertjes te krijgen maar dat is gelukt. Onder het driehoekige plaatje boven de veerton zit de pal en palveer verborgen.

Dit is de leukste foto, het automaart deel. Dit was vastgelopen en defect, gelukkig kon ik nog aan vervangende onderdelen komen.

Het kleine tandwiel aan het kromme armpje wordt aangedreven door de rotor. Afhankelijk van de draairichting duwt de rotor het armpje tegen het linker of tegen het rechter tandrad. Op deze manier wordt ook de draairichting omgewisseld zodat het rad rechts dat de veerton aandrijft altijd dezelfde kant opdraait.
De pal met verbogen veer is nog niet geplaatst en komt in het gat helemaal links.

Automaatbrug en pal geplaatst.

En de rotor dat was nog lastig die zit vast met pinnetje en veer. De veer begaf het dus de pin terug geplaatst en zelf een nieuwe veer gebogen die deze op z’n plek houdt. Alles werkt weer en het loopt beter dan de meeste tachtigjarigen.

Ingebouwd en gelukkig nog een prima bijpassende secondewijzer gevonden.

.

43 likes

Een mooi verslag van een vakman en een mooi horloge.

2 likes

Altijd weer knap, mooi gedaan!!:watch:

2 likes

Mooi stuk techniek :ok_hand: en mooi werk :smiley:

2 likes

Leuk lees en-kijkvoer weer!

En bewondering voor je kunde en kennis :ok_hand:

2 likes

Wauw, wat een vakmanschap!! Leuk verhaaltje om te lezen en het is (weer) een schitterend uurwerk!!

2 likes

Hartelijk dank voor het delen! Mooi werk, prachtig uurwerk. :blush: :+1:

2 likes

@Lexaf Hallo! Heeft jouw Nicolet ook een vergelijkbaar uurwerk?

1 like

:+1: Mooi werk :man_mechanic: :nerd_face: :clap: :clap:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Puik werk, mooie reportage ook :+1:

1 like

Mooie reportage en een bijzonder uurwerk. bedankt voor het delen!

1 like

Mooi uurwerk :ok_hand:

1 like

Wat een leuk verslag en vakmanschap, knap dat je dit kunt… :+1:
Heel mooi horloge geworden prachtig :heart_eyes:

1 like

Knap gedaan :+1:t2:

1 like