Fraaie wijzerplaat

Deze week afgemaakt:


Vostok CCCP wijzerplaat met de mooiste kast: kroon op twee uur. Dit is oorspronkelijk de helderblauwe wijzerplaat met duikboot, nu naar zilver grijs verbleekt een prachtige craquelé.
Liep helemaal niet maar na een beurtje nu minder dan 5 seconden afwijking in alle posities. Op een lekker luchtige rally band van Rios.
(Deze is origineel gelaten, de volgend week ga ik er weer een modden.)

9 likes

wow dat is mooie krakelee inderdaad, lijkt wel of het allemaal ingelegd is, fraai!

Is dit het horloge van Mona Lisa? Ziet er kunstzinnig uit. Mooi.

Groet,

Tecco

Zie je niet vaak zon mooie craquelé wijzerplaat.

Begrijp ik nu goed dat je zelf het proces van de wijzerplaat versneld/gesimuleerd hebt? Prachtig, in elk geval.

Nee kon ik dat maar, dan zou ik er lekker mee kunnen experimenteren. Het is gebeurt vanzelf met deze blauwe wijzerplaat, ik heb er inmiddels drie. En nog twee met dit effect in andere kleuren
Veel zonlicht en temperatuurwisselingen zijn nodig. Wat wel apart is: Meestal is de craquelé bij de 6 grofmazig en bij de 12 fijnmazig, hoe dat komt snap ik niet.

Een echte ‘tropical dail’

Zon positie ?
Normaal om craquelé te maken zijn er twee lagen verf : onderste die langzaam droogt en bovenste die vlug droogt. Misschien waren deze dials geverfd met een onderste laag die “beweegt” nog later door hitte (van de zon of anders)…

Zeer fraai!

Je hebt mij op een idee gebracht. Ik ga experimenteren met wat Vostok wijzerplaten om kunstmatig dit effect te verkrijgen. Ik denk aan verwarmen (oven) vervolgens snel afkoelen (vriezer) waardoor de messing wijzerplaat snel uitzet en weer krimpt.
Wie heeft er nog meer suggesties om uit te proberen?

1 like

Het kan gebeuren als “water” kleuren op “olie” kleuren zijn geverft, omdat water droogt vlugger :wink:

Hoi vouwfietser,

volgens mij komt deze craquelé wel vaker voor bij de vostoks, hier ook zo een (ik ben niet zo’n goede fotograaf :tired_face: helaas) En precies zoals jij omschreef, bij de 12 fijnmazige craquelé en bij de 6 grofmazig…

3 likes

Ook een mooie, deze is nog blauw. Deze variant heb ik nog niet.
Volgens mij komt verbleken door zonlicht (UV)
Craquelé door uitzetten en krimpen.
Maar waarom stelselmatig fijn bij 12 grof bij 6?

Ik heb ook diverse Vostoks met craquelé, ik vind het zelf wel mooi, maar kan me voorstellen dat niet iedereen hiervan gecharmeerd is.

1 like

Ja, ik heb ook een Vostok met zo’n wijzerplaat, maar niet zo erg.
Je hebt het klokje wel heel erg mooi aan het lopen gekregen met minder dan 5 seconden afwijking, dat is mij nog nooit gelukt. :smile: