France Ebauches 68 Reparatie

Nee… die niet… daar heb ik momenteel nog geen geschikt gereedschap voor om die open te maken… ga ik alsnog doen als ik mijn Atelier heb ingericht in mijn nieuwe woning…

Arie Kabaalstra Schreef:

Nee… die niet… daar heb ik momenteel nog geen
geschikt gereedschap voor om die open te maken…

Volgens mij heb je alleen maar een pincet nodig en een kwastje om te poetsen :#
Oliegevers heb je toch al neem ik aan?

Kwastje?.. kwastjes zitten in hout…:)… Penseeltje… maar ik heb hier momenteel geen Isopropyl, dat zit nog in de doos met ander modelbouwspul… ik gebruik het namelijk ook om mijn airbrush schoon te maken…

Mijn Titanium pincet is te stomp om de Incabloc open te maken… en mijn vijltjes en wetstenen… inderdaad… die zitten bij de Isopropyl in de doos (TD), net als de vijlpen, messingborstel, wetstenen…

Oliegever?.. nooit gekocht… ik heb er één geimproviseerd met een stukje dun metaaldraad… met het klokkenmakershamertje even een beetje plat gesmeed, op een blok Titanium wat ik als “paperweight” gebruik momenteel…daar kom ik een heel eind mee… Ach… ik durfde het eigenlijk met de gereedschappen die ik nu heb niet aan… misschien kijk ik later vandaag nog wel even.

Dat verhaal klinkt heel professioneel :sunglasses:

Ik heb nooit beweerd dat ik een professioneel ben… 't is mijn hobby aan het worden… de FE 68 is in wezen het eerste uurwerkje dat ik heb gerepareerd…

Ik woon te ver van schoonhoven om de cursus te volgen… ik zal et dus met zelfstudie moeten doen… ach… maakt me niet uit… er zijn nog veel meer dingen die ik met louter zelfstudie onder de knie heb gekregen…

Binnenkort… dat wil zeggen over een paar weken… ga ik mijn atelier inrichten… daarin komt een werkbank te staan… 95 Cm hoog… met een hard laminaat werkblad… de vloer krijgt lichtgekleur zeil zodat ik weggesprongen veertjes en schroefjes terug kan vinden… groot raam, dus daglicht… maar ook een paar goede lampen… zodat ik niet van daglicht afhankelijk ben…

Ik denk dat ik de eerstvolgende Rikketik ga bezoeken, om die dingen te kopen die ik nog niet heb… zoals oliegevertjes… betere oogloupes, goede pincetten… (hoewel ik die mogelijk ook zelf maak, ik heb nog wat titanium plaat over… )
Glazen en dekselpersje… dat soort zaken…

vandeweek eens kijken of ik van de andere FE 68 kalibertjes nog een draaiend exemplaar kan maken…

Tsja, ten eerste knap dat je hem weer in elkaar hebt gekregen.

Wil niet vervelend zijn, maar je hebt nog wel een weg te gaan, maar goed, je kan et zoals je zelf zegt ook ‘nog genoeg te leren’ noemen.

Smeren van veer, oliegeven, manier van oliegeven, incabloc, astappen uitlijnen, etc. Allemaal dingen die je gaandeweg leert. Heb je de onderdelen schoongemaakt, zo ja, waarmee?

Incablocstenen kan je gerust in wasbenzine schoonmaken, zonder naspoelen in isopropyl. Kwastje is ook niet noodzakelijk als er geen aangekoekte olieresten aanwezig zijn. Gebruik zelf enkel wasbenzine en ze zijn altijd perfect schoon, als je ze maar meteen droog met tissue, anders kan je een residu krijgen. Dan met finste oliegevertje een net rondje maken met 9010 ter grootte van 1/2 van de grootte van de deksteen. Daarna andere deel erop leggen, door capilaire werking word de deksteen vastgezogen en kan het geheel in de balans geplaatst worden. Gebruik zelf altijd mijn fijnste pincet, maar opmaken en sluiten incablocveertje kan ook prima met fijne schroevendraaier.

Ik zou zelf nooit bezuinigen op gereedschap als oliegevers en ze ook nooit tweedehands op de rikketik kopen. Ze kosten nieuw 2 euro per stuk en ik geloof nooit dat je met een geimproviseerd staaldraadje zo nauwkeurig de hoeveelheid olie die je geeft kan bepalen. Vervang de 2 fijnste oliegevens meestal om de paar maanden, kosten bijna niets en ze buigen en krassen altijd wel ietsje en dan vind ik ze niet meer prettig werken.

Pincetten, tsja voor zo’n uurwerk zou ik alleen een dumont 5 nemen. Zeer precies geslepen pincetten, prettige ligging in de hand en zeer geschik voor algemeen werk aan uurwerken, als de punten ietsje botter en ronder zijn gemaakt. Zou geen voordelen zien aan titanium, maar goed, ieder zijn ding. Heb nog nooit(NOOIT) problemen gehad met magnetisme bij een goede RVS pincet of bij mijn Bergeon schroevendraaiers. Daarnaast is een messing pincet soms handig bij grotere platines die makkelijk beschadigd raken met een stalen pincet, meestal als ze geplate zijn met een ander metaal.

Glazen zou ik ook niet op voorraad nemen. Haal ze hier altijd bij de groothandel, want als ik alle maten en soorten op voorraad zou moeten hebben… niet te doen als je geen profesional bent. verschillende hoogtes, met/zonder spanring, vlak vs bol, etc… Glazenpers is wel handig om te hebben, maar minstens net zo handig is een glasklem/bergeon vigor, om glazen zonder spanring te hanteren.

Een hoge werkbank ik een must, anders heb je in no time last van je rug. Daarnaast is een schoonmaakmachine(oude elma’s zijn perfect, met 3 potten en 1 droogstation) ook een must.

Denk dat je qua gereedschap, dus goede schroevendraaiers, pincetten, wijzerafnemers,werkhouders, synthetische smeermiddelen, oliepotjes, schoonmaakmachine, treibniet, en ga zo maar door toch al gauw een kleine 500-1000 euro kwijt bent als je het van een goede kwaliteit wil.

Enneh, ik ben ook ver gekomen met zelfstudie, maar nog meer leer je door gewoon advies aan te nemen van mensen op dit forum die meer ervaring hebben. Ken genoeg ‘horlogemakers’ waar ik mijn klokje niet aan zou toevertrouwen, meestal de horlogemakers voor standhouders op de rikketik. Heb al flink wat crap in m’n handen gehad daar. Zitten ook erg goede bij, maar ook de slechtste die er zijn. Horlogemaken leer je niet in een dag en al helemaal niet in je eentje. Lezen, oefenen, info zoeken op het net, bezoekjes aan collega’s, etc… hoort allemaal bij het leerproces dat nooit ten einde komt(tot ik tussen 6 plankjes lig :wink: …). Heb momenteel een ander jong forumlid in de leer, die komt zo eens in de zoveel weken langs en die leer ik ook van alles over horlogemaken. Hartstikke gezellig en je helpt er iemand goed mee op weg. Zeg niet dat ik professional ben, maar weet wel dat ik iemand met dezelfde interesse een goed eind op weg kan helpen met mijn kennis en kunde.