We zijn inmiddels een paar weekjes verder… druk gehad in de tussentijd… maar
Via Ebay dus 3 “Sloop uurwerkjes” binnengekregen… één met een gebroken stift, één waarvan het ankerrad los om het asje ligt… en één die meer water heeft gezien dan goed voor em was… die valt af als donor voor een nieuwe veerton voor mijn reparatie-object…
Nu had ik ook nog een Lorsa 14 die niet lekker liep… die heb ik gistermiddag even kennis laten maken met mijn pincetten, schroevedraaiers, Rodico, Koch nummer2 en een dosis geduld en wat fijne motoriek… de Lorsa loopt inmiddels ook weer… Jottum!..
Vanavond na het verorberen van een maaltje Bami-Goreng maar eens de handjes gewassen met heet water… en achter de werkbank plaatsgenomen… Uit een nachtkastje een laatje geleend, en dat ondersteboven op mijn buro gelegd, daarmee kwam mijn werkvlak 10 cm hoger…hetgeen het werken aan kalibertjes wat minder ondraaglijk maakte…
Van een reclameblaadje en een velletje Geel A4 een werkmatje geimproviseerd… en aan de slag…
Eerst de “trein” maar weer eens in de platine gezet… 't ding is werkelijk niet groter dan mijn duimnagel…
Vervolgens de brug vastgeschroefd… hier en daar een zetje moeten geven om alle astapjes weer keurig in hun robijntjes te krijgen…
in plaats van het centraalrad bewegen, ter controle van het lopen van het werk, heb ik met een balgje een pufje lucht tegen het ankerrad gegeven… en presto!.. het werkje kwam in beweging… met een pufje lucht is de kans op beschadiging gewoon kleiner…
Daarna kon het ankertje weer op zijn plekkie geplaatst worden… ( uiteraard heb ik voor het monteren al die lagers waar ik later niet goed meer bij kon van een drupje Olie voorzien)
Zoo?..grote stappen ineens?.. neen… dit is het donoruurwerk waar het ankerrad los van lag… die pakken we later wel aan… 't ankerrad van het vastgeroeste kaliber kan hier mogelijk uitkomst bieden…
Hier wat donor-delen, hoewel die van het oorspronkelijke uurwerk ook nog in goede staat zijn… reserve zullen we maar denken…
Want hier ging het tenslotte om… de veerton… ze is er al uit… want…
Hier ligt ze… klaar om in het andere kaliber te worden geplaatst… likje olie in het lager in de platine…
en dan gaat het snel!.. Veerton erin. Veertonkloof erop… veertje en pal erin…
en dan… het opwindrad erop… en de balans erin… op het moment dat ik de balansbrug op de positioneerpennetjes had liggen… de veerton een klein stukje opgedraaid… en de balans een pufje lucht gegeven… de balans begon te draaien… en ze bleef draaien bij het aandraaien van de schroef van de balansbrug… Operatie geslaagd!..
de schroeven van de veertonkloof zitten ook weer op hun plek… morgen de rest afmonteren… de andere kant dus… minuutpijp, de minuterie, bascule en knipveer, en de tige… dan kan ik er eventueel de wijzerplaat ook weer opzetten… zodat ik het urenrad niet kwijtraak…
op de vraag van Paul: “waarom begin je in 's hemelsnaam met reparaties oefenen op zo’n pielerig klein uurwerkje :S:S”
kan ik nu dus antwoorden met ": omdat (ik) het kan!"
en Koen, ja… je hebt gelijk… ik maak het me inderdaad moeilijk… maar ik vind moeilijk niet erg… daar leer je van… Leren vind ik leuk… anders was ik wel dom gebleven… (
ik ga nu even genieten van een :)-D want die heb ik wel verdiend denk ik…