Franck Muller horlogeband

Hallo iedereen,
Mijn directeur kwam vanmorgen naar mij toe met de vraag naar welke horlogemaker ik altijd ga. Hij vertelde dat hij “alweer” problemen heeft met zijn Franck Muller horloge (deze is al een aantal keer terug geweest).

Het probleem is dat de stalen band is afgebroken bij de eerste schakel. Niet bij de pushpin maar de link naar de tweede schakel. Is een dergelijk euvel op een degelijke manier te herstellen? Deze pin zit namelijk niet geschroefd maar geperst.
Het ziet er zo uit , heb geen foto’s van het horloge in kwestie:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,496712,496712#msg-496712

Zelf had hij de gedachte om hem op te sturen. Dit is echter wel omslachtig daar de dichtstbijzijnde dealer in Antwerpen zit en het horloge dan lange tijd weg is. Belangrijke om te weten is dat het horloge inmiddels buiten de garantie is en een nieuwe band toch al snel richting de 1500-1800 euro gaat.

Alvast bedankt voor jullie expertise.

misschien handig om te weten of ie nog reserve schakels heeft en of die dezelfde breedte hebben, of loopt ie taps toe richting de sluiting?

Is het geen optie om de band te verwijderen en die alleen retour te sturen?
Eventueel een lederen band of nato of dergelijke tussentijds, dan is het (dure?) horloge toch veilig bij de eigenaar.

Inderdaad eerst even kijken als er geen reserveschakels meer zijn en mss zelf te vervangen zijn…

Er zijn nog schakels. Het punt is dat de schakel die gebroken is niet verwijderbaar is normaal gesproken. Het is geen schakel die je wisselt bij het verlengen en/of inkorten.

Alleen de band is een goed idee, is er geen andere weg?

Franck muller is een mooi merk met een rijke historie… Wellicht stof voor een ander topic;)

1 like

Hoe lang geleden is het gekocht en is de schakel bij een val of iets dergelijks afgebroken? Voor zover ik weet maakt het feit dat de garantie is verlopen niet dat je de kosten niet bij de fabrikant neer kan leggen als de band gewoon niet deugdelijk blijkt te zijn.

Dat zou menselijk zijn ja, maar daar houden zij vast niet aan. Tenzij hij tijdens zijn garantieperiode het probleem al had aangegeven bij de verkoper.

MaxPCR Schreef:

Hoe lang geleden is het gekocht en is de schakel
bij een val of iets dergelijks afgebroken? Voor
zover ik weet maakt het feit dat de garantie is
verlopen niet dat je de kosten niet bij de
fabrikant neer kan leggen als de band gewoon niet
deugdelijk blijkt te zijn.

M035 Schreef:

Dat zou menselijk zijn ja, maar daar houden zij
vast niet aan. Tenzij hij tijdens zijn
garantieperiode het probleem al had aangegeven bij
de verkoper.

MaxPCR Schreef:

Hoe lang geleden is het gekocht en is de
schakel
bij een val of iets dergelijks afgebroken? Voor
zover ik weet maakt het feit dat de garantie is
verlopen niet dat je de kosten niet bij de
fabrikant neer kan leggen als de band gewoon
niet
deugdelijk blijkt te zijn.

idd, in je recht staan en je recht krijgen zijn 2 dingen.

Als het bedrag hoog genoeg is kan het wel uit om het in rechte af te dwingen. Bij een schakel zal het er wat om spannen, maar als een horloge van 2000+ euro de pijp aan maarten geeft dan is dat zeker wel de moeite waard. En als ze de concept-dagvaarding meegestuurd krijgen is het ook wel snel opgelost in veel gevallen. Dan kom je niet eens aan griffierechten e.d. toe. Tot 25.000 euro kun je gewoon in persoon procederen, dus geen advocaatkosten die hoger zijn dan de aanschafwaarde van je horloge :wink:

Ik zou al die moeite niet nemen en het horloge gewoon op een mooie croco zetten.
Doorgaans lenen de ontwerpen van Franck Muller zich daar uitstekend voor.

Desnoods maakt die man een foto van de defecte originele band en probeert hij daarmee een croco + gesp bij Franck Muller op een (licht dringende wijze) los te peuteren.

Als ik hier
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=182179
kijk, is het bij sommige merken mogelijk om een non-removable link te verwijderen, en zelfs opnieuw te gebruiken. Ik denk dat je de meeste kans maakt bij een goede horlogemaker. Ik las in het gelinkte topic dat het verwarmen van de link helpt (er zit onder andere loctite in, en dat smelt dan een beetje). Een andere optie is wellicht uitboren?

Kortom: ik denk dat het mogelijk moet zijn.

Mocht het toch niet lukken, bestel dan in ieder geval alleen dat stukje met niet-verwijderbare schakels, en niet een hele nieuwe band…

Horloge is bij S&C " tijdelijk" gerepareerd. Goed voor een diner maar niet draagbaar.

Ik denk dat het toch opsturen word…Tenzij iemand een reparateur weet.