Frans sleutelopwindt horloge

heren

afgelopen week in Brussel een zakhorloge gekocht op de zavel in Brussel.
hij tikte toen ik hem bewoog dus wat kan er mis zijn.
thuis gekomen een bijpassend sleuteltje opgezocht om hem op te winden.
helaas bleek toen dat de veer gebroken is.
ik moet hem dus uit elkaar halen maar dat valt nog tegen. In eerste instantie heb ik al moeite gehad met het uurwerk uit de kast halen, deze bleek met een scharnier aan de kast bevestigd. uiteindelijk de schanierpen uitgetikt en kwam het uurwerk los.
ik hoopte de veerton los te kunnen schroeven maar het gat is niet groot genoeg om het bredere deel waar de tanden zitten door het gat in de platine te halen, dus moet de hele achterplatine los. dan zit ik weer met het probleem van de wijzerverzetstift die door de platines heen gaat, Ik denk dat ik die aan de kant van de wijzer moet los slaan. Maar dan zit er ook nog een opwindstift door de platine met daaracher de veerton. Heeft iemand enig idee hoe ik die moet loskrijgen. Ik heb nogal moeite met foto’s maken dus kan het niet verduidelijken met een plaatje.
alle info is welkom.

groet
Arie

Klinkt lastig, waarom alleen de veer vervangen, in plaats van een totale revisie? Als het uurwerk toch half uit elkaar ligt, beter meteen een beurtje.

Als er ergens op vermeld staat welk fabrikaat uurwerk er in zit… dan kunnen de experts vaak wel vertellen hoe dat in elkaar steekt… moeilijk om daar zonder foto’s een zinnig antwoord op te geven…

Natuurlijk maak ik hem gelijk schoon als hij uit elkaar ligt fabrikaat uurwerk is voor deze leeftijd niet te vinden. mensen die een horloge met sleutelopwinding uit elkaar hebben gehaald moeten mij toch kunen vertellen hoe de opwindas uit de veerton moet worden verwijderd. Ik ga het uurwerk in ieder geval gewoon proberen uit elkaar te halen maar mocht iemand nog advies hebben dan is dat altijd meegenomen.

Groet
Arie

In de afgelopen jaren genoeg horloges met sleutelopwinding uit elkaar gehaald.
Als er een manier was zou ik die vertellen, helaas is dat niet zo. Ik stel de vraag niet om je te irriteren, maar om een duidelijk beeld van het uurwerk te krijgen en daar een passend advies bij te geven.

Hang ervan af of er een geneva stopwork aanwezig is. Meestal kan je bij kleinere veertonnen de ton openduwen door te bepalen aan welke kant de deksel zich bevind, deze kant naar boven en dan beheerst met 2 nagels op de vertanding duwen. Bij andere tonnen in een inkeping in het deksel waar deze met een schroevendraaier opengemaakt kan worden, pas hierbij op de veer nauwelijks te raken/bekrassen.

Daarna kan de ton uit de veer worden gehaald, houdt de veer tegen, anders komt deze er ook meteen uit.

Koen

ik ben totaal niet geirriteerd hoor ik vraag alleen maar hulp en alle info is voor mij zinvol.
alleen ik bedoel niet hoe ik de veerton kan openen maar hoe ik de veerton van de platine kan halen omdat hij met het vierkantje waar de sleutel oppast aan de platine vast zit Ik moet dus op de een of andere wijze trachten het vierkantje eraf te halen hier zit denk ik een asje aan vast door de veerton.

jammer dat ik geen foto’s kan maken dan was het vast makkelijker geweest om uit te leggen.

Groet
Arie

Ik neem aan dat het gaat om een cylinderganguurwerk in een engelse (sterling)zilveren kast. Dit zijn de enige horloge waar ik dit mij kan voorstellen, want bij andere heb ik het nog niet vaker gezien.

Koen

Het is inderdaad een zilveren horloge met cilyndergang maar voor zover ik het kan zien is het een frans fabrikaat ik kom geen engelse stempels tegen in de kast.

Maar het uit elkaar halen zal niet anders zijn dan de engelse denk ik.

Groet
Arie

Hoi Arie,
lastig om uit je beschrijving een beeld te vormen (vooral dat gat waar de veerton net niet door gaat zie ik even niet hoe dat zou moeten zitten), maar goed: je tikt eeerst de wijzerverstelstift uit de “minutenpijp”, de stift is normaal gesproken conisch, en steekt een stukje voor uit de minutenpijp, daartegen tik je hem naar achteren eruit (let op dat je eventueel dat kleine ringetje onder het vierkante deel niet kwijtraakt!).

Zit er op de brug om het “opwind-vierkant” een palrad met palveer (misschien onder een rond dekseltje of zo??), dan eerst dat dekseltje eraf en het palrad van de opwindas halen, dan de brug losschroeven en afnemen, dan zou je de veerton eruit moeten kunnen nemen.
Als het anders zit, dan zou ik het ook niet weten, en zou ik voorzichtig beginnen met alles los te schroeven wat los te schroeven valt… :smiley:

Succes,
Paul

Paul/Koen

gisteren heb ik het horloge uit elkaar gehaald het viel allemaal reuze mee.

de stift voor tijdverzetten was makkelijk uit het uurwerk te halen.
toen ik de brug losschroefde bleek niet zoals ik vreesde de veerton hieraan vast te zitten. De veerton lag los het vierkantje voor opwinding waarvan ik dacht dat die vast zat bleek een los ringetje te zijn die over het vierkantje was geschoven. dit bleek het palletje te bevatten wat in een (volgens mij heet dat andreaskruis grijpt) voor de opwinding. Dat kruisje ontbreekt maar dat is volgens mij niet zo’n groot probleem.

Wat wel bleek is dat het haakje in de veerton is versleten waardoor de veer lossciet bij het opwinden.

als jullie mij kunnen vertellen hoe ik dat kan oplossen verneem ik dat graag.
de ton is behoorlijk dik naar mijn idee dus met een tang een haakje knijpen wat ik wel eens gezien hebt zal niet lukken.
ik heb wel eens iets gelezen over een gaatje maken en schroef erin draaien en verder afwerken maar of dat ik dat ook moet klinken of zo heb ik geen idee van.
Ik vrees al dat het een groot probleem wordt want ik heb hele slechte ogen en zag al amper het haakje aan de binnenkant van de ton dus vrees dat het voor mij te klein is met goede tips durf ik het wellicht aan.

Alle tips zijn welkom

Groet
Arie

Het makkelijkste is om te proberen om het bestaande haakje weer scherp te vijlen met een klein vijltje, zodat het weer scherp wordt en de veer vasthoudt…

Tweede mogelijkheid is met een speciale tang een nieuw haakje in de zijwand van de trommel drukken:

maar ja, dan moet je wel zo’n tang hebben, natuurlijk (misschien kan je er even eentje lenen bij ten Hoedt, of anders je moet even bij me langskomen :smiley: )
Het werkt erg makkelijk, maar geen idee hoe dik de wand van jouw veertrommel is.

Een pin of schroef erin kan blijkbaar ook (staat in elk geval in bijna elk boek beschreven) conische messing pin lijkt het makkelijkst: gat onder een hoek in de trommel boren, conische pin erin en afwerken:

Groet,
Paul

Paul

Bedankt

ik denk dat die conische pin de oplossing zou kunnen zijn volgens mij is de wand te dik voor de tang.
er zit nu nog een messing bolletje waar de haak gezeten heeft. Ik bet er achter dat aan de veer een stukje veer in tegenovergestelde richting heeft gezeten wat achter de haak moet grijpen.
het stukje veer is weg en tijdens het blijkbaar veel opwinden heeft de veer langs de haak geschraapt waardoor de haak is weggesleten.

Ik probeer eerst nog of ik van het bolletje een haakje kan steken met een bijteltje.
Lukt dat niet dan ga ik over op plan 2 de conische pin.

ik laat nog weten hoe het afloopt.

Bedankt voor het opzoeken van de informatie.

Groet
Arie

het horloge werkt inmiddels

ik ben naar de foruniturenhandel geweest voor een nieuw veer.Liet de ton zien en vertelde wat het probleem was, de man nam de ton mee naar achteren kwam er even later mee terug draaide er een veer in en vertelde dat hij het zo moest doen.
Ik was helemaal verbaasd en vroeg wat hij had gedaan. Hij vertelde doodleuk dat hij er een hoekje in had gestoken. Ik natuurlijk hardstikke blij maar had wel graag gezien hoe hij het had gedaan. doordat de oude veer kapot was slipte hij steeds over het haakje waardoor dit rond was gesleten. de man heeft blijkbaar een klein hoekje in dit bolletje gestoken.

Groet
Arie

Ik kan me wel ongeveer voorstellen hoe ie dat gedaan heeft…
Mooi dat ie weer loopt… :)geniet ervan!

Arie

Ik kan het mij ook wel voorstellen maar had graag even meegekeken.
Maar ik ben natuurlijk wel blij dat het zo snel zonder problemen gelukt is.

Groet
Arie