Wat is de bedoeling van het koperen balkje op de slinger, dat in de vork grijpt?
Is het omdat de slinger zich niet zou kunnen draaien, tijdens zijn slingerbeweging, en zo tegen de kast tikken?
Hoeveel speling moet dit stukje hebben ind e vork?
de bedoeling is inderdaad voor de slinger goed van links naar rechts te laten gaan , anders krijg je een draai beweging slinger raakt binnenkast en valt stil.
Speling minimaal anders valt de klok stil , het vorkje moet voldoende contact hebben met de slinger via het koperen balkje.
Is er veel speling , dan gaat er teveel aandrijvingskracht verloren.Vork is verbonden met anker die de “kracht” geeft.
Geen idee hoe men dat noemt , wel nieuwsgierig :S moest iemand het weten.
Men kan dit apart verkrijgen maar : men moet de juiste dikte hebben van de slingerstaaf voor het gat er doorloopt, de juiste afmetingen en het plaatsen vraagt ook wat handigheid.
De lengte moet ook genoeg zijn , als men de klok regelt voor-achter lopen dan draai men vooraan ,aan de 12 het staafje links of rechts . Koordje word dan Langer = trager , korter=sneller. Mvrg, Herman
OK bedankt, ik had die pendule gekocht, maar dit koperen blokje en slinger pasten er niet bij…
Uurwerk viel stil!
Ik ben aan het observeren geslagen, en heb er een stukje isolatie van een elektriciteitsdraad over geschoven, in afwachting van een origineel te vinden…
Nu loopt en blijft het uurwerk lopen en houdt de juiste tijd… maar de pendel kan idd tegen de kastkomen.
Ga er eens met de schuifmaat gaan aan meten…
Ik heb even de afmetingen genomen, en zoek een vierkant koperen blokje van: 15mm H x 2.7mm vierkant, met een gat erin van 0.95mm!
De vork heeft een opening van ca 2.9mm
Natuurlijk kan ik met een druppel sekondenlijm de zaak vastzetten…
X( heb er een , het gat staat niet in het midden maar ik denk niet dat dit een probleem is .Als er speling zit in het gat kan je inderdaad voorzichtig wat lijn gebruiken. Kan niet juist meten wat de grote is. Ander afmetingen :16 mm hoog – 2,7mm op 3 mm.Wou hem zelf ooit eens gebruiken maar iets teveel afgevijlt zodat hij te klein was voor die klok.
Als je me via PB je adres geeft stuur ik het met de post, of je moest toevallig in Antwerpen wonen dan kan je het misschien zelf afhalen.Mvrg, Herman
OK bedankt, ik stuur je een mailtje, dan is dit probleem ook hopelijk opgelost.
Aanhet blokje dat ik had durfde ik niet te vijlen, mijn materiaal te grof, en vingers te dik…
Bovendien was het gat vééél te groot erin, zodat er te veel speling zatop de slingerdraad