Ik heb gezocht naar dit specifieke onderwerp, maar het niet gevonden. Nieuw topic dus.
Vandaag “verkocht” ik een horloge via eBay. De vanafprijs was 1.150 en “nu kopen” 1.350. Kwamen nog 50 verzendkosten bij wereldwijd. Krijg ik een bliep op de iPhone dat hij voor 1.350 verkocht was. Ehhhh. Oké, mooi! Dat was tenminste de eerste euforie.
Blijkt de koper nul positieve feedback te hebben, net lid te zijn en niet alleen de volle mep willen betalen, maar een vaag mailtje sturen of ik akkoord ga met 100 verzendkosten als het naar haar pastoor in een ander land kan worden verstuurd. Tuurlijk.
Ebay nu gevraagd of ik de verkoopcommissie niet hoef te betalen vanwege deze (door mij) vermeende fraude, zal vast wel loslopen.
Het doemscenario dat ik voor ogen heb is deze: horloge wordt betaald via PayPal, ik stuur hem netjes op.
horloge komt niet aan volgens de ontvanger, terwijl er wel voor is getekend. Men kan ontkennen dat dit zijn/haar handtekening was. eBay laat je het geld terugbetalen. Ergo: horloge weg, geld weg.
horloge komt aan, maar wordt geretourneerd (want dat mag van mij, heb ik aangegeven). Lege doos wordt teruggestuurd. Horloge weg, geld weg, want dat moest je terugstorten bij retour.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe liep het af? Of ben ik achterdochtig?
@Unknown en @EricPP: dat leek mij ook al een overduidelijk geval van scam en ik heb het inmiddels bij eBay gemeld. Ze zeiden (op het scherm) dat ze de verkoopcommissie zouden crediteren en het object staat inmiddels alweer online. Op naar een betere “koper”.
Dat weet ik nog niet. Ze (hij denk ik in het echt) vroeg of het naar haar pastoor “in een ander land” mocht. Drie keer raden waarheen. Dat zal vast geen Friesland zijn.
Nee zo gaat het ongeveer wel of je krijgt een ander horloge terug, mijn tips:
Zet volgende keer niet standaard wereldwijd verzenden aan (*) maar zet dan in je advertentie wel dat kopers uit buitenland verzendkosten bij je kunnen opvragen en dan kun je afgaan op hoe lang ze al lid zijn en feedback hebben alvorens je het door wilt zetten.
Zet in de advertentie dat het een private sale betreft en derhalve geen garantie en retourneren mogelijk is en de optie op retourneren dus uitzetten.
Zorg dan wel dat je omschrijving en foto’s precies overeenstemmen met wat je aanbiedt en maak er foto’s van met je ebay naam en datum tag als bewijs anders kan men alsnog recht op retourneren claimen.
Mocht het dan toch een claim worden om wat voor reden dan ook hoef Jij pas het geld terug te betalen wanneer je het artikel weer terug hebt in dezelfde staat als je het gestuurt hebt.
(*) of wel aanzetten om beter gevonden te worden maar nog geen prijs voor verzending zodat ze die eerst moeten opvragen en ze niet zelf de koop kunnen afronden.
Als ik me niet vergis…maar ik heb nog niet heel veel ervaring met verkopen op Ebay maar de paar keren dat ik het gedaan heb ging het wel goed maar is ook al weer tijdje geleden.
Opgelost.
EBay was zeer meedenkend en ik kreeg niet alleen instructies hoe ik users kon blokkeren, ook andere tips en tricks. De verkoopcommissie werd direct gecrediteerd.