Frederique Constant Business Timer

Hallo iedereen,
IK heb speciaal een account aangemaakt op dit forum om advies in the winnen.
Ik ben eigenlijk sinds kort pas geïnteresseerd in horloges. Ik heb een redelijk beperkte portemonnee. Dus ik kan helaas niet shoppen in de markt van de Omega’s of IWC’s van deze wereld.
Ik heb een half jaar geleden na veel onderzoek besloten een Tissot Le Locle Powermatic 80 te kopen. Ik twijfelde heel erg tussen de stalen of de PVD gouden versie. Uiteindelijk toch voor de stalen gegaan met witte wijzerplaat. Een veilige keuze en uiteindelijk erg tevreden mee. Ik vind het echter toch ietwat saai om iedere dag hetzelfde stalen horloge te dragen.
Ik ben nu dus ook op zoek naar een gouden horloge. Gezien mijn budget (max 1000 euro) is een solide gouden horloge helaas out of the question. Daarom is mijn oog gevallen op de Frederique Constant Business Timer, zie hieronder.

https://assets.catawiki.nl/assets/2015/11/21/1/f/f/1ff4d9fe-9069-11e5-9832-c8bd12bac15e.jpgn

Ik vind het design echt heel erg uniek en, hoewel in mijn directe omgeving de meningen verschillen, erg mooi. Ook dat er een maanstand op zit vind ik erg nice. Toch twijfel ik nog. Zie hieronder mijn vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

• Het horloge is niet PVD goud maar Gold plated. Naar mijn weten is dit minder duurzaam omdat dit gevoeliger is voor krassen en snel de onderliggende stalen kast zal laten zien. Horloge is dan zo goed als verpest. Hebben jullie hier een mening over/ervaring mee?
  • Heeft iemand van jullie ervaring met merk Frederique Constant? Zijn de horloges kwalitatief in orde? Of kan ik beter andere merken overwegen?
  • Het horloge is een quartz. Ik kan em krijgen voor 600 euro. Is dat teveel voor een quartz? Of kan ik voor dat geld beter een automaat kopen.
  • Wat weten jullie over het uurwerk dat erin zit? Aangezien het een in-house movement is kan ik hier weinig info over vinden.
    Ik hoor graag jullie mening! Ik hoop komende maand mijn keuze te maken.
4 likes

Voor een kwarts van deze kwaliteit valt de prijs mee
de gold coating is goed als ze meer dan 20 micron bedraagt… dan ik de kans op slijtage gewoon minder
FC is een erg sympathiek merk met goede machientjes, val je geen buil aan

2 likes

Ik heb ergens gelezen dat FC de horloges coat met 20 microns

1 like

is okee wel, vroeger was het vaak 10 en zelden 40 of meer … :slight_smile:

Mijn beste,

Ik heb mijn FC Business Timer al zo’n 8 jaar!!
En in die periode heb ik er geen noemenswaardige problemen mee gehad!!
Twee keer is de batterij vervangen en heeft de juwelier Dirk Okam de waterdichtheid gecontroleerd!!
Alles steeds in orde!!
Ook de goud-plated laag ziet er nog fantastische uit.
Waarbij dient opgemerkt te worden dat ik zéér veel zorg draag voor mijn horloges!!
Wel hapert sinds enige tijd de Maan-Weergave stand.
Laat ik bij een volgende controle herstellen!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

9 likes

Wow, ziet er goed uit! En hoe draag je precies de zorg? Ik weet wel dat ik er niet mee moet klussen ofzo, maar ik wil em eigenlijk wel bijna iedere dag dragen.

Goed om te horen dat na 8 jaar het horloge er nog zo mooi uitziet als op de foto. Krijg je veel positieve reacties?

Mijn beste,

Het zijn maar simpele handelingen hoor, om de liefde te geven die het horloge toe komt!!
Maar enfin,
Voordat ik het horloge om gesp wrijf ik de kast en het glas met een zachte doek enige malen op.
Zo’n twee keer per jaar (rond de wisseling van zomer- wintertijd) poets ik mijn horloges:
Zowel de kast als het glas poets ik met koper- / zilverpoets.
Er zijn hier overigens ook speciaal voorgeprepareerde doekjes voor!!
Voorts smeer ik de Lederen Band af en toe in met ledervet!!
En zoals reeds kenbaar gemaakt, kijkt de juwelier er globaal naar (als ik geen op- aanmerkingen heb) tijdens de batterij-wissel.

Succes met je eventuele aankoop van de FC Business Timer!!:+1:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Welkom op HF! Gold plated is gewoon minder duurzaam dan massief goud. Ooit slijt het door. Gold plated zal net zo snel krassen als massief goud. Goud is relatief zacht.

@Tissot62: Ik zou erg terughoudend zijn met poetsen, vooral met koper/zilverpoets. Je neemt elke keer een laagje weg. Behalve “niet mee klussen” helpt “alleen dragen met lange mouwen” het best om een delicaat horloge netjes te houden.

Het merk is gewoon prima.

Is €600 veel voor een quartz? Dit is de enige vraag die ik niet voor je kan beantwoorden.
Het is zo goed als zeker geen in house quartz kaliber. Aangezien ze voor hun mechanische horloges ETA monteren (als het geen in house uurwerk is) zal dit quartz werkje waarschijnlijk ook een ETA zijn. Het is zeker geen prutskwaliteit. Gesteend werkje ook.

2 opmerkingen:
Als je graag een massief gouden horloge zou willen hebben is een vintage horloge nog een alternatief. Dat moet voor €600 nog wel haalbaar zijn.

Houd er rekening mee dat dit horloge op termijn flink afschrijft als je het zou willen verkopen. Dat is verder geen probleem als je hem lang houdt.

Als het je smaak is: gewoon doen.

3 likes

Top en dank! Ik had ook naar vintage watches gekeken, maar zo’n oud horloge is toch niet helemaal mijn ding.

Goed om te weten dat dat gold plated nog best duurzaam is. Waarom heeft FC eigenlijk niet gewoon gekozen voor PVD goud? Dan is die hele discussie toch niet aan de orde?

Heb dit horloge ook gehad en vond het een zeer fijn horloge, nog steeds spijt van de verkoop.
Bij mij was het gouden gedeelte nog niet bekrast na een jaar paar keer per week dragen tijdens een kantoorbaan. De gesp iets maar kwam geen andere kleur doorheen.
Kwalitatief vond ik het een zeer net horloge, goede afwerking, alleen vond ik de band iets te slijtage gevoelig. Ik ben niet zo bekend in de gouden horloge markt dus weet niet echt een alternatief voor dit horloge.
Ik heb hem goedkoper gekregen (via marktplaats voor ongeveer 400 euro nieuw) maar is al een paar jaar geleden en nog niet weer voor deze prijs tegen gekomen. Vind 600 euro redelijk voor het horloge maar denk dat het wel goedkoper zou kunnen.
Uurwerk van een quartz is volgens mij altijd wel redelijk goed, heb die van mij in elk geval maar 2 keer hoeven verzetten met de zomer/winter tijd.
Als je nog meer vragen hebt stuur me gerust een PB.

New photo by Peter Kilburn

Dagelijks om naar kantoor behalve op “casual Friday”, dan eerder een G Shock of Fortis Flieger. Al twee keer een nieuw bandje en dan zet ik de sluiting ook over. Geen last van afgesleten goud of overmatig krassen. In een opwelling gekocht op ebay maar het is mijn meestgedragen horloge geworden. Alleen zonder leesbril kan ik alleen de tijd en de maanstand lezen🙁

1 like

Een pvd coating is wel sterker maar mist vaak de glans van goud, welke je wel met een goudlaag of massief hebt. Persoonlijk vind ik het één niet beter dan het ander.

Mocht je toevallig nog op vliegvakantie gaan: afgelopen maart waren we naar Stockholm met KLM en daar stond hij in het Tax Free blaadje, kon je hem voor €525 kopen bij de stewardess!

Had er bijna een gekocht maar m’n wederhelft vond dat maar onzin: ik had toch al een horloge om…:smirk:

1 like

Haha zo herkenbaar dat het vrouwtje je er dan weer van moet weerhouden een toffe impulsaankoop te doen…

Deze prijs idd nog aantrekkelijker. Ik vlieg binnenkort met KLM maar dat is pas eind augustus.

Haha ja precies
En een weekendje weg beginnen met een slechte start is ook niks :wink:

Zo te zien staat hij nog wel in de online shop van klm… bestellen kan ook zo te zien maar dan is hij 635 euro… als je nog tot eind augustus kunt wachten misschien wel de moeite waard om nog even te wachten :grinning:

Heb er ook een; was een van mijn eerste verworvenheden toen ik net begon met verzamelen en nog van toeten noch blazen wist. Gekocht voor 250 euro op MP, van een student die geld nodig had. Zou zoiets nooit meer kopen nu omdat ik me in een heel andere richting ben gaan oriënteren, maar heb het horloge desalniettemin nooit weggedaan omdat een quartz zo makkelijk om te gespen is en omdat het een stijlvol horloge blijft. Instellen van de maanstand was wel een heel gedoe. Vergulding is nog altijd mooi. Poetsen als het even kan achterwege laten, zeker bij een vergulde kast als deze (hij is er ook in staalkleur), tenzij met een zachte doek. Moet ook voldoende zijn. Reken erop dat je voor een nieuwe originele band meer dan 100 euro kwijt bent, relatief veel voor een toch niet al te exclusief horloge.

Die slimline die er naast staat voor 325 is in mijn optiek mooier.

Frederique Constant is een van oorsprong Nederlands bedrijf (1988) en sinds eind 2016 of begin 2017 in handen van Citizen. Net als Alpina, trouwens.

Als Citizen het koopt moet het goed zitten, in die zin dat ik Citizen qua technologie en Q&A heel erg hoog heb zitten. FC zal nog niet volledig geïntegreerd zijn, dat duurt bij acquisities meestal langer, als ze het al doen. VMWare mag tenslotte ook een eigen leven leiden buiten EMC en later Dell.

Het bedrijf heeft een goede naam, dus aan die quartz zul je je geen buil vallen voor 600 pietermannen. Overigens is het niet raar om geld uit te geven aan een quartz. Er zijn zat mensen die duizenden Euro’s uitgeven voor een Grand Seiko quartz, en die uurwerken zijn het ook waard.

Ikzelf heb het merk toch altijd wat oubollig gevonden en ben ook niet van de romeinse cijfers. Wat mij betreft is die Business TImer ook te druk op de plaat, maar ieder z’n ding.

Heb je voor je budget al eens aan koper, brons of messing gedacht? Een mooi warm materiaal wat patina kan ontwikkelen en waarbij je niet hoeft te schromen om met koperpoets over de kast te gaan als je 'm glanzend wilt houden…

Zo vind ik de Archimede Deckwatch in het brons alleraardigst. Het is een mooie platte dresser, zij het aan de grote kant met 42mm, met mooi warm metaal voor de kast, toch een witte plaat en geblauwde wijzers.

Ik heb voor dat geld toch liever massief brons dan verguld. Ik pretendeer niet dat het een rationele voorkeur is. :slight_smile:

1 like

Jawohl! Heb em gekocht! En ik moet zeggen: ik ben er dolblij mee. Normaal gesproken koop ik dit niet via internet zonder passen maar kon em makkelijk retour sturen. Ik vind het horloge nog mooier dan ik oorspronkelijk had gedacht. Het klokje is namelijk, in tegenstelling tot wat ik dacht, helemaal niet groot. Ziet er er erg klassiek maar toch speels genoeg uit door de maanwijzer en de blauwe wijzers.

Wel vind ik die maanstand een beetje vreemd om in te stellen. Na een hoop gepril staat ie volgens mij nu goed (het was gisteren tenslotte volle maan), maar volgens mij staat ie volgende maand weer vreemd. Ik heb namelijk geen idee hoe de maanstand in verhouding gaat staan met de datum en de week.

Maargoed erg blij mee dus. Ik hoop echt met dit horloge zo’n 10 plus jaar mee te doen

6 likes

Mooi hoor! Gefeliciteerd! :+1:

Prachtig horloge man!
Geniet er lekker van!