Hoi, ik ben Alvin ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste topic. Ik hoop hier op deze forum veel te leren. Op de veilingsite Wikipedia heb ik onlangs een frederique constant healey gekocht. Zelf vind ik het erg mooi en ik ben er ook heel blij mee. Maar…nadat ik het had opgewonden en gedragen heb ik het in mijn watchwinder gezet. Na 2 dagen had ik opgemerkt dat ie niet meer liep. Dus weer opgewonden en na 2 dagen stond het weer stil. Nou ben ik pas begonnen met het verzamelen van horloges omdat ik het mechanische uurwerk fantastisch vind. Veel verstand heb ik er nog niet van maar heb ik iets over het hoofd gezien? Mijn andere horloges blijven het gewoon doen als ik ze in de watchwinder zet. Is mijn horloge defect? Ik hoop het niet want eerlijk gezegd krijg ik er een beetje buikpijn van:face_with_peeking_eye: Ik hoor graag uw bevindingen.
Hoe oud is het horloge en wanneer heeft er voor het laatst een service plaatsgevonden?
De automaat werkt niet meer, klus voor een horlogemaker, niet voor de juwelier.
Het kan ook met de draairichting te maken hebben. Draait de watchwinder zowel links- als rechtsom?
*Catawiki
Ja het draait beide kanten op
Het is nieuw en geen service gehad
Zit er fabrieksgarantie op?
1 jaar garantie zit erop
Dan naar de dichtsbijzijnde juwelier die FC verkoopt.
Volgens mij gaat de garantie alleen via de verkoper van catawiki. Ik zal dan maar contact gaan zoeken via hun
Binnen de EU en van een bedrijf gekocht? Maak gebruik van je herroepingsrecht en stuur dat ding terug.
Tip: Koop nooit op Catawiki.
Op een FC die via een geautoriseerde dealer is verkocht zit 2 jaar wereldwijde garantie, ongeacht in welk land deze is gekocht. Heb je alle officiële papieren erbij?
Ik heb 1 jaar garantie via de verkoper op catawiki.
In welk land zit de verkoper? En welke papieren heb je?
Ze zitten in Nederland en een 1 jarige garantiekaart van hunzelf. Kan niet naar een dealer gaan omdat ze veel horloges opkopen en op catawiki verkopen. Vandaar dat ze er zelf 1 jaar garantie bij doen
Ik vind het een vaag verhaal. Ik heb een tijd geleden een FC hier op het HF gekocht en daar zaten alle officiële documenten, pasjes etc. van FC bij. Het horloge was nieuw geleverd via Gassan en destijds 1,5 jaar oud. In geval van een defect binnen 2 jaar had ik dan naar Gassan terug kunnen gaan, ook al was ik niet de eerste eigenaar.
Maar goed, je hebt 'm in Nederland gekocht en 1 jaar garantie volgens hun kaart. Dan is het simpel: zij dienen voor reparatie te zorgen. Ze kunnen hoogstens verzendkosten rekenen. Stuur het horloge aangetekend op nadat je het defect gemeld hebt.
Ik heb inmiddels een reparatie verzoek ingediend. Dit staat op hun website…
(Waarom kan ik niet rechtstreeks met een merkdealer contact opnemen voor garantie?)
Alle garantiegevallen verlopen via ons. Dit komt omdat wij horloges direct inkopen bij fabrikanten of via een tussenpartij. Hierbij gaat het vaak om oudere collecties of horloges die terugkwamen van dealers via consignatie (ex-display). Merkdealers zullen u dus niet verder kunnen helpen.
Zou er niet twee keer ‘constant’ moeten staan?
Frederique Constant constant kapot
Dit klinkt als dat de wettelijke fabrieksgarantie verlopen kan zijn en dat je zodoende aangewezen bent op de specifieke garantie van de verkoper.
In jouw geval zit je binnen de gestelde garantietermijn van de verkoper en zullen zij zorg moeten dragen voor reparatie.