Vanmiddag in Schoonhoven onderstaande FC in real life gezien, en ik was best onder de indruk. Maar sinds ik hier nogal verontrustende berichten over Maurice Lacroix heb gelezen, ben ik toch wat voorzichtig geworden met deze -voor mij- onbekendere merken.
Ik weet dat Citizen in 2016 FC heeft overgenomen. En op hun website zie ik bij dit model “Conceived and produced in our Swiss Manufacture” staan. Maar dat kan net zo goed betekenen dat ze een ander rotortje op een vrij standaard ETA calibertje hebben gehangen.
Hoe denken de techneuten over FC? Hebben ze zo’n FC weleens opengehad, en wat waren de indrukken daarvan?
Niks mis mee. Zit gewoon een ETA of Sellita in. Heb dit model een keer gepast bij een AD. Viel me op dat ze voor lage prijzen op EBay.de worden aangeboden.
Ik heb ook alleen positieve ervaringen met ML en FC.
Ze hebben ETA en in house movements, al naar gelang de prijs.
Indien jij het een mooi design vindt en de prijs acceptabel moet je het gewoon doen en niet tegen gehouden worden door andere hun mening, als je goed zoek zal er ook best iemand te vinden zijn die niet te vrede is over zijn nieuwe Rolex of Patek
t horloge gaat van Zwitserland naar US en van daar weer naar hier… en dan constateren dat er iets mis is met het horloge? En dan? mag een Nederlandse dealer het weer uitzoeken?
En dat enkel omdat het horloge daar een paar (rot)centen goedkoper is?
Het is aan de koper de keuze. Als je bij Joma koopt en je wilt een beroep doen op hun garantie dan moet je het horloge naar hen opsturen op eigen kosten of hier naar de horlogemaker en je portemonnee trekken als er iets mis is.
Ik heb dat risico genomen want vond het prijsverschil de moeite waard. (Het verschil was €400. Dat vind ik een hoop geld.)
Kweenie wat het verschil tussen oude ml en fc horloges zijn. Maar alle 3 van mij doen het nog.
Wel beknibbelde fc bij mijn automaat met eta uurwerk, door een plastieken spacer te gebruiken. Dat icm met een display caseback zag er beetje… cheap uit.
Heb zelf 2 FC’s. Mijn eerste ervaring (RUNABOUT limited edition) was erg negatief: 3x terug naar reparateur/importeur…vonden problemen maar werd uiteindelijk op mijn eigen “tekort aan bewegelijkheid” verweten !!
Zoals reeds op dit forum door mij vermeld, bleef ik toch vertrouwen houden in het merk: ik zie diverse locaties in Europa, (Noord- en Midden) Amerika waar FC regelmatig in de vitrines liggen en ook op luchthavens en cruise-schepen (HAL) kom ik FC in redelijk grote/uitgebreide collecties tegen. Het moet dus kennelijk een “verkoopbaar” product zijn ! Een beetje rondkijken /vragen kan nog wel eens een interessante prijsdeal zijn. Er zijn diverse aanbieders (ook in Nederland) die wat van hun marge met je willen delen.
Mijn (prijs) ervaringen met bv. RADO zijn veel stugger geweest.
Bijgesloten een paar pic’s van mijn 2 recente FREDERIQUE CONSTANT horloges.
Ik vind er erg mooie exemplaren bij zitten. Maar heb bedacht te wachten met FC totdat ik uit mijn flipperfase ben. Deze zijn niet zo geschikt voor flipperen, kost je gelijk een enorme afschrijving. Zo een moet je kopen om voor jezelf te houden.
Als je een keer goed naar de catalogus van FC kijkt en die naast die van patek philippe en cartier legt zie je gewoon slecht verstopt copy-pasting maar dan met een goedkoper uurwerkje er in. Ze hebben echt het lef om top-notch merken omlaag te halen met hun ETA gedoe en dat vind ik oprecht niet kunnen.
Als jouw hart daarnaar uitgaat ga je gang maar ik zou van die 1.2 duizend die zo’n ding kost liever een leuke vintage Omega of iets anders wat je leuk vindt.
Verdoe hier je tijd niet aan.
Alleen FC heeft wel inhouse uurwerken in bepaalde modellen, dus echt andere merken omlaag halen doen ze niet. Ook is het nogal moeilijk om nieuwe ontwerpen te bedenken, er zijn namelijk al vele horlogemodellen door de decennia heen gemaakt en dan wordt het onoverkomelijk dat ze op een gegeven moment op elkaar gaan lijken. Vergeet ook niet dat er ook vroeger merken/modellen waren die op een duurder merk leken. Zoveel valt er niet te variëren, zeker in de ontwerpen in de klassieke hoek waar FC voornamelijk in opereert.