Ik ben sinds kort erg onder de indruk van Frederique Constant’s persuasion lijn. En met name de Moonphase. Ik ben nog niet zo bekent met moonphase modellen van verschillende merken en zou er graag eentje aan willen schaffen. Heeft iemand hier een goed alternatief op dit horloge van FC? of goede ervaring met een ander model van een ander merk met een moonphase?
Ik ben zelf ook op zoek naar een klassiek uitziend horloge (met moonphase aanduiding). Oris heeft ook de Oris Artelier Complications lijn. Prijs ligt rond de 1000-1200 euro. Ik kan je niet zoveel over de kwaliteit vertellen, maar ik vind hem wel mooi ogen!
Wow Bernard, wat een mooitje (tu)
Uit je eigen verzameling?
mvg, Frans
Hoi Frans,
Bedankt!
Om je vraag te beantwoorden:
Ja, dit is er een van mij.
Het betreft een cal. 291 Universal Geneve, in 1956 of 1957 (moet het een keer nakijken) gemaakt op speciale bestelling van J.W. Benson, maker to the Queen in London.
Deze Universal heeft een kalendercomplicatie die zover ik heb begrepen identiek is aan die van de Tricompax (correctoren zitten ook op dezelfde plekken). Deze mist alleen de chronograaf en is stukken dunner daardoor.
Onderdelen zijn vrijwel onvindbaar, maar ik heb voor de toekomst nog een reserve-uurwerk liggen
Ik heb ook nog een Felsa 293-based stalen Certina volkalender automaat met maanstanden. Daarvan heb ik geen foto’s.
J.W. Benson heeft idd. prachtige horloges laten maken bij de grote merken.
Deze UG ben ik nog nooit tegen gekomen, geweldig mooi (tu)
Een horloge om trots op te zijn wanneer je 'm in je verzameling hebt!
Met gepaste jaloersheid
Frans
Bernard Schreef:
Hoi Frans,
Bedankt!
Om je vraag te beantwoorden:
Ja, dit is er een van mij.
Het betreft een cal. 291 Universal Geneve, in 1956
of 1957 (moet het een keer nakijken) gemaakt op
speciale bestelling van J.W. Benson, maker to the
Queen in London.
Deze Universal heeft een kalendercomplicatie die
zover ik heb begrepen identiek is aan die van de
Tricompax (correctoren zitten ook op dezelfde
plekken). Deze mist alleen de chronograaf en is
stukken dunner daardoor.
Onderdelen zijn vrijwel onvindbaar, maar ik heb
voor de toekomst nog een reserve-uurwerk liggen
Ik heb ook nog een Felsa 293-based stalen Certina
volkalender automaat met maanstanden. Daarvan heb
ik geen foto’s.
Domme vragen bestaan niet zegt men dus vraag ik het maar even.
Je hebt een echte moonphase , maar ook een eenvoudig dag/nacht aanduiding. Beide met een leuk maantje. Ik ken het verschil.
Hebben de horloges die hier worden genoemd (Longines, Oris Artelier, FC) een echte moonphase? Of zit je dan in nog hogere prijssegmenten? Vanaf welke prijs heb je een echte moonphasecomplicatie?
Domme vragen bestaan niet zegt men dus vraag ik
het maar even.
Je hebt een echte moonphase , maar ook een
eenvoudig dag/nacht aanduiding. Beide met een leuk
maantje. Ik ken het verschil.
Hebben de horloges die hier worden genoemd
(Longines, Oris Artelier, FC) een echte moonphase?
Of zit je dan in nog hogere prijssegmenten? Vanaf
welke prijs heb je een echte
moonphasecomplicatie?
Hans
Het ligt eraan:
quartz? Dan kan een echte moonphase heel goedkoop zijn (150 euro bij sommige Seiko’s: wel uit de jaren 90!!).
Automaat/mechanisch? Zal aan het merk liggen en verdere specificaties.
Een 7751 VJ kost je meestal meer dan een 2892 met module.
Dan ligt het eraan of je voor nieuw gaat of voor gebruikt/vintage.
De Longines/Oris e.d. hebben èchte moonphase.
JLC combineert overigens in sommige modellen de moonphase met daarnaast een day/night indicator. Dit i.v.m. de 24-uurs tijd (reizigers!) en het moment waarop de datum dient te verspringen!
Hierbij een foto van mijn Oris met echte maanfase. Voor de maanfase zit er helaas geen snelversteller aan.
Foto van de ascot, wel maanfase maar dan een dag en nacht weergave (destijds bij de aldi voor 49 euri
Hier een foto van de Ingersoll, ook met een echte maanfase inclusief een drukknopje voor snelverstellen, kostte rond de 200 euri, maar je ziet deze niet vaak meer.
weer wat geleerd, maar wat is precies het
verschil?
Gr. Roelof
Een moonphase, geeft, zoals de naam al doet vermoeden, de maanstand aan. (dus welk gedeelte van de maan op dat moment zichtbaar is.) Een dag/nacht complicatie geeft, heel logisch, aan of het dag of nacht is… (am pm).
Een
dag/nacht complicatie geeft, heel logisch, aan of
het dag of nacht is… (am pm).
Er zijn 2 details waar je 't makkelijk aan kunt zien. Een maanfase heeft vaak een op de draaischijf een geheel rondje als maan. De inkepingen op de wijzerplaat zorgen ervoor hoe de maan eruit ziet (en daarmee nieuwe maan, etc.).
Een dag/nacht complicatie heeft vaak een onvolledig (vaak een banaanvormige) maan voor de PM en een zonnetje voor AM.