Beste forumleden,
Kan iemand mij vertellen of een ‘friction spring’ altijd nodig is?
Bijvoorbeeld een klein schotel veertje wat het uurrad achter de wijzerplaat op zijn plaats houdt.
In dit geval gaat het om een ETA 2824-2 uurwerk wat ik graag wil inbouwen alleen het schotel veertje ontbreekt.
mvg,
Tom Jansen
als je de wijzerplaat monteerd op het uurwerk kan je bij het vastnemen van het uurwiel, de hoogtespeling zien, dus het wieltje omhoog trekken. Is er teveel speling moet er ééntje op.
Dit veertje dient om de ingrijping van uurwiel en minuterie de behouden en ook om de uurwijzer in juiste positie te houden , maw zonder veertje zou de wijzer door de speling in de tandraderen, gaan “schommelen” en en kan ook tegen de minuutwijzer komen.
Normaal zit er bij dit caliber een veertje vast op het wiel , is stervormig met drie tandjes.
Beste heer Jansen,
Dit zogenoemde spreitzveertje (overigens wel een heel deftige naam voor zoiets onbenulligs) is vooral nodig wanneer het uurrad los op de minuutpijp ligt en dus niet in het gareel wordt gehouden door de een of andere afdekplaat. Vooral bij bolle wijzerplaten is dat veertje belangrijk.
Het zijn standaard-, niet merkgebonden onderdelen (ik heb ze in twee maten) die iedere horlogemaker wel ergens heeft liggen.
Succes,
Robbert
Beste Freddy,
Bedankt voor de tip en de heldere uitleg. Ik ga eens bekijken hoeveel speling het uurrad onder mijn wijzerplaat heeft. Mocht het nodig zijn ga ik op zoek naar een geschikt veertje.
mvg,
Tom
Beste Robbert,
Met de term spreitzveertje was ik nog niet bekend! 
Mijn wijzerplaat is alles behalve plat, vanavond de methode van Freddy toepassen en waarschijnlijk op zoek naar een geschikt veertje.
Heb al wat kleine ‘dames’ uurwerken open gemaakt, de veertjes die ik hierin gevonden heb zijn waarschijnlijk te klein.
Misschien heeft iemand hier nog een veertje liggen welke nog geen doel dient?
mvg,
Tom