Hopelijk zitten er hier naast horloge enthousiasten ook mensen met kijk/verstand op klokken. Ik ben bezig met het leeghalen van mijn ouderlijk huis en daar hangt deze Friese staartklok. Kan iemand iets zeggen over type, eventuele waarde etc. Alvast hartelijk dank. Foto’s zijn genomen door mijn zus maar ik kan woensdag wat scherpere nemen😇
Veel sterkte met het verlies!
Zal niet heel oud zijn. Ik heb zo’n Zaanse klok die van een afstand heel indrukwekkend is maar van dichtbij zie je b.v. dat het gietwerk van de figuren vrij grof is. Ik verwacht dat pa en ma in de jaren 60 of zo een leuke, niet te dure klok hebben gekocht.
Dit is geen echte. Een echte heeft één gewicht, die voor het loopwerk en het slagwerk is.
Deze heeft al meerdere gewichten. Het is een zgn stijlklok, vermoedelijk uit de jaren 70 toen een Friese klok erg populair was. Er werden toen veel look-a-likes gemaakt zoals deze.
Op de Rikketik lagen 2 edities terug 5 echte Friese klokken, allen lopend, en die mochten weg voor 500 euro samen. En dat was nog de vraagprijs. Zelfs de Chinezen willen ze niet.
Klokken, zakhorloges en antieke kasten… mijn opa stak daar veel geld in want dat was beter dan geld en bleef zijn waarde houden. Als ik zie waar hij het voor verkocht uiteindelijk…
Mijn vader heeft nog een antieke kast staan van destijds 25K guldens. Ik denk dat hij er nu 500 voor krijgt
Bovenstaand schiet mij steeds te binnen als ik denk over mensen die horloges kopen als belegging of investering
Btw ik heb vorige week nog een oude klok van mijn ouders gekregen en direct naar de klokkenmaker gebracht.
Levert geen drol op economisch gezien maar 1000% emotioneel rendement en veel plezier
Tuurlijk, gooi nu weg.
Binnen zoveel jaren worden ze dan weer gezocht, al wat men nu weggegooid heeft, is dan voor altijd verloren. Meer vraag dan aanbod …
Hoe dikwijls hoor je niet, vroeger kreeg je ze niet aan de straatstenen kwijt, als ik het toen had geweten, awel…