Friese staartklok is 'van slag': aantal slagen komt niet overeen met tijd op klok

Deze staartklok is onlangs via erfenis in mijn bezit gekomen. Het uurwerk loopt op tijd en de bel luidt als volgt:

• elk kwartier maakt hij een muziekje, wat elke keer afwijkt.
  • op het hele uur maakt de klok muziek, gevolgd door het aantal slagen. Het aantal slagen is telkens 3 uur eerder dan dat de wijzers aangeven.

Om het aantal slagen te laten overeenkomen met de tijd op de klok, heb ik het volgende al geprobeerd:

1. het verwijderen van de twee rechter gewichten. Deze zijn voor het slagwerk. Dit was nadat de klok 12 keer had geslagen.
  2. De klok daarna aan de wijzers vooruit gedraaid naar 5 over 12.
  3. De gewichten er weer aan gehangen.

De klok heb ik daarna laten doorlopen, maar het slagwerk loopt nog altijd 3 uur achter op de wijzers.

Is er iemand die dit type herkent met drie zware, gelijke gewichten? En weet hoe in het algemeen dit type klok op slag moet worden gebracht. Is er wellicht een stap die ik ben vergeten, afgaande op de hierboven beschreven stappen die ik heb doorlopen?

Er zijn 3 methodes. De eerste en gemakkelijkste
, die je al bijna goed (maar niet helemaal) had toegepast, werkt alleen voor slagwerken met een sluitschijf. Deze klok lijkt op een Friese klok maar is een replica (een Fries uurwerk heeft maar één gewicht) en heeft een Duits uurwerk met een slagwerk met zaagtand. Die blijven op slag, ook als je de slagwerkgewichten verwijdert.

Als je de beschreven methode wil toepassen bij een klok die wel een sluitschijf heeft, had je bij jouw stap 2 niet naar 5 over 12, maar naar 5 over 3 moeten draaien…

De 2e methode is de hevel in het uurwerk vinden die het slagwerk in werking stelt. Als de klok 3 keer slaat terwijl het 12 uur is, moet je de hevel 3 keer lichten. Hij slaat dan eerst één, dan twee en tenslotte 3 keer en slaat dan op tijd. Hiervoor moet je wel bij het uurwerk kunnen en dat kan bij dit soort klokken lastig zijn. Vervolgens de klok met de minutenwijzer naar de juiste tijd draaien en elk kwartier laten slaan.

De derde methode is de centrale moer op de wijzeras losdraaien, de minutenwijzer verwijderen, uurwijzer lostrekken (zit klemvast) en weer terugdrukken terwijl hij het juiste uur aanwijst. Dan de minutenwijzer weer in de juiste positie terugzetten en de centrale moer weer aanbrengen. Ik denk dat de laatste manier voor jouw klok de handigste is.

5 likes

Bedankt! Was me ervan bewust dat het gaat om een 20e eeuwse replica, het hout is ook deels fineer.

De tweede methode lijkt mij het meest voor de hand liggend. De kap is in zijn geheel te verwijderen, waardoor ik via de zijkanten wel bij het uurwerk kan. Ik had nog geen hevel zien zitten door het glas aan de zijkant, maar zal ernaar gaan kijken.

1 like

3e methode is minste kans op schade😇

Wij hebben hier een klok met een apart heveltje in het mechanisme. De gong en het uurwerk worden apart van elkaar opgewonden. Als de gong niet overeenkomt met de tijd kan het ik heveltje bedienen. Net zo vaak omhoog halen en de gong laten slaan tot het moment dat hij net zoveel aangeeft als het uurwerk.

En als je er dan nog niet uitkomt heb ik hier nog 3 identieke liggen. Mijn schoonmoeder is niet altijd voorzichtig met haar klok. Dus ik ‘repareer’ hem dan. :joy:
Uiteraard hoef ik geen vergoeding. Maar probeer het eerst met de andere oplossingen.

2 likes

:joy:

Geweldige reparatie, heerlijke oplossing!!