Beste, Via overlevering ben ik in het bezit gekomen van bijgaande Friese Staartklok. Kan iemand mij vertellen of het de moeite waard is om deze te laten maken.
met dank en groet!
Je bent net een dag te laat. Gisteren was het hier “klokken-met-een-staart-dag”.
Hij moet in je interieur passen, maar best een leuk ding. Ooit waren ze zeer waardevol, dus misschien over tien jaar ook weer.
Maar zonder ongein; in mijn familie hebben we ook een Friese staartklok en dit zijn bij een bepaald publiek echt gewaardeerde klokken. Waarde heb ik geen idee van, maar zoek eens een klokkenmaker bij je in de buurt. Een servicebeurt mag niet de wereld kosten, laat je goed informeren.
De oude Friese staartklokken waren uitgevoerd met een gang- en slagwerk, alles bediend door Ă©Ă©n ketting en gewicht. Daarbij hing dan nog een klein gewcht aan de ene kant en aan de andere een kegelvormig gewicht als contragewicht. Beide aan een dunnere ketting welke diende voor een wekker.
Deze kast, wijzerplaat enz. lijken oud maar ik vraag mij af of het oorspronkelijk uurwerk er in zit.
Kun je enkele foto’s maken van het uurwerk?
Dit zou er in moeten zitten:
Beste , dit is een replica van een friese staartklok.
Deze werden veel verkocht in de 60/70 tiger jaren.
Deze klokken hebben weinig waarde. Denk aan een E50.
Overgens zijn de originele klokken ook niet echt waardevol meer.
Groet Jan
Op de laatste Rikketik lagen 5 echte Friese staartklokken die, volgens de verkoper, ook allemaal liepen. Ik mocht ze voor 500 euro alle 5 hebben. Ik heb ze maar laten liggen.
Deze is een replica. Een echte heeft 1 gewicht voor gangwerk en slagwerk, zoals @Inca ook al aangaf.
Het zijn mooie klokken maar de mensen willen ze niet meer. Zelfs de Chinezen die hier en masse klokken komen kopen, laten de Friese staartklok links liggen.
Ik heb er zelf eentje met een zgn scheepjesmechaniek. Vier scheepjes die vrolijk op de golven meedeinen met het bewegen van de slinger.