Fromanteel Clark

Ik ben in het bezit van een Formanteel Clark zakhorloge
Wie. Zegt dit wat

Even uit mijn hoofd: volgens mij was de familie Fromanteel een 17e-eeuwse Engels-Nederlandse familie, die zich bezighield met de vervaardiging van slingeruurwerken.

De eerste uurwerkmaker van de familie was Ahasuerus Fromanteel (1607-1693). In 1625 vestigde Ahasuerus zich in Londen. In 1631 trouwde Ahasuerus met Maria de Bruijne. Uit dit huwelijk komen drie zoons voort die allen in hun vaders voetsporen traden; Johannes (ca. 1638-1690), Ahasuerus II (ca. 1640-1703) en Abraham (ca. 1646-1731). In september 1657 kwam Johannes in de leer bij Salomon Coster om het geheim van het slingeruurwerk te ontrafelen. Ruim een jaar later introduceerde Johannes tezamen met zijn vader het nieuwe slingeruurwerk in Londen. In 1680 vestigden de gebroeders Fromanteel, Johannes (John), Ahasuerus II en Abraham zich op de Vijgendam (tegenwoordig de Dam) in Amsterdam. Johannes keerde na enige tijd weer terug naar Londen. Ahasuerus II bleef tot aan zijn dood in 1703 in Amsterdam wonen. Abraham vertrok naar Newcastle.

Met vestigingen in Londen, Amsterdam en Newcastle was de familie Fromanteel de eerste multinationale onderneming in klokken. In de loop van de jaren tachtig besloten de drie broers Fromanteel, Johannes, Ahasuerus II en Abraham om Ă©Ă©n gezamenlijke signatuur te gebruiken, namelijk Fromanteel zonder voorletters of plaats van vestiging. In 1694 trouwde Christopher Clarke (1668-ca. 1730) met de enige dochter van Ahasuerus II, Anna. Na 1696 associeerde Ahasuerus II zich met zijn schoonzoon Christopher Clarke onder de naam Fromanteel & Clarke. Na de dood van Ahasuerus II ging Clarke in 1703 een compagnonschap aan met de laatst overgebleven Fromanteel, Abraham. Zij gebruikten de signatuur Fromanteel en Clarke, zonder vestigingsplaats. Tot 1722 werden er uurwerken vervaardigd onder de naam Fromanteel.

Hoeveel Fromanteel-uurwerken zijn vervaardigd is onbekend. Enkele Fromanteel-uurwerken zijn te vinden in Museum Boerhaave en het British Museum.

13 likes

Als je het juist spelt vind je bij Goochem heel wat
https://www.google.ch/search?q=fromanteel+clark&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=WcC3WpOvBpTc8Aem0KnIDQ

2 likes

:joy:

6 likes

Hehehehe

Is er iets bekend over de waarde

4 likes

Prima foto’s, bedankt

Weinig verstand van zakhorloges. Maar liefhebbers binnen dit forum gaan je vast vertellen dat je hier een bijzonder en relatief vroeg(?) snekwerk hebt.

Het schijnt dat @koen wat verstand van dit soort horloges heeft, dus wie weet
@brunod weet er misschien nog meer van

Dus kom er maar in, ben zelf ook wel nieuwschierig geworden. Want het is een erg mooi afgewerkt horloge met een erg antieke uitstraling

Goedenavond,

Da’s een mooi snek spillegang zakhorloge. Zo te zien is hij nog in een mooie staan. De wijzerplaat is een zogenaamde champleve wijzerplaat, extreem moeilijk om te maken, omdat al het materiaal behalve de lijntjes met de hand werd weggestoken. dat kostte vele uren werk, en schoot je een keer uit dat kon je opnieuw beginnen


Qua leeftijd denk ik tweede helft van de 18e eeuw, maar dat kan exact bepaald worden aan de hand van de stempel in de zilveren kasten. De kast is vrij dik, en dit zijn dan ook de horloges waaraan oude zakhorloges de naam ‘knollen’ te danken hebben.

Qua waarde schat ik dat we er met 600-800 euro wel zijn, maar dit is slechts een schatting op basis van de foto’s. De waarde is volledig afhankelijk van de staat van de kast en het uurwerk.

Met vriendelijke groet,
Koen

11 likes

Bedankt voor het kijken naar deze aflevering van ‘Tussen Kunst en Kitsch’. Goedenavond.

3 likes

Of rijker dan je denkt :innocent:

Dit zou dus inhouden dat het uurwerk van 1722 of eerder is? Ben absoluut geen kenner, maar had het later ingeschat. Ben benieuwd naar de mening van de cognoscenti daar over :face_with_monocle:

Iemand tikt heel verhaal en jij kan alleen maar vragen wat hij waard is?

2 likes

Volgens mij is de TS vooral geĂŻnteresseerd in de waarde, maar door een algemene vraag als eerste bericht niet direct het antwoord gekregen waar hij op hoopte.

2 likes

In dat licht gezien begrijp ik ook @jeroenderee met z’n , in de “off topic” , topic " Nieuwe leden zichzelf eerst introduceren?

3 likes

Beste Beantwoorders,
Waarom stel ik deze vraag,
Nu omdat de reacties nogal uit een lopen.
De een zegt 600-800 en de ander zegt 2000 en dat zijn nogal prijsverschillen.
Er is er zelfs al een verkocht vooor meer dan dat bij sotheby.
Dus eigenlijk weet ik het niet meer
Ik wil er een ander horloge voor kopen vandaar.
Zou hem zelfs wel willen ruilen

Henri

1 like

Beste Henri,

Bij deze horloges is het een beetje ‘wat de gek ervoor geeft’. Als er iemand is die je op dit moment 2000 euro wil geven is hij 2000 euro waard, als er over een week iemand 800 euro voor wil geven is hij dat waard. T’is moeilijk een ‘vaste waarde’ te plakken, al helemaal omdat de foto’s het uurwerk niet laten zien van de achterzijde. Een koper vinden is niet makkelijk, maar voor zo’n horloge zou ik marktplaats aanraden, daar zitten nog wel wat liefhebbers voor degelijke horloges. Op Horlogeforum of horloge-verkoopsites is weinig tot een publiek voor dergelijke horloges.

Succes met de verkoop!

Met vriendelijke groet,
Koen

1 like

Ik zou me niet acuut op veilingprijzen bij de grote huizen baseren


Bedankt Koen,

Voor deze duidelijke uitleg

Henri

Als je het wilt verkopen dan hoor ik het graag. Ria / Stef

Graag reactie op, meijersh@live.nl. M.v.g. Ria / Stef.