Fromanteel : de " geschiedenis " en de briljante marketing.

Slimme verkoop en volksverlakkerij zijn wel vaker bijna hetzelfde :wink: niet mijn ding dus.

Moest aan mn Landeron denken… ook nep maar wel mooi.

1 like

Wat is er dan nep aan :thinking:
Ze gebruiken alleen de oude naam, voor de rest is het gewoon een horloge zoal elk ander merk. En nogmaals, volgens de Zwitserse maatstaf. Zwitsers uurwerk, en daar in elkaar gezet. Dus tja…zeg t maar. Ik vind het vrij snugger van ze, en voorlopig doen ze het goed.

3 likes

Het horloge is niet nep. Het heeft geen inhouse caliber, gebeurt wel vaker, en hoe inhouse is inhouse eigenlijk nog?
Wat wel nep is, is de historische claim, de heritage die gesuggereerd wordt.
Ik vind bv. een recept uit 897 voor bier in een kloosterbibliotheek, gebruik dit recept om bier te maken en vertel in mn reclames dat mn bedrijf dit doet sinds 897… en dan heb ik wel een authentiek recept. Fromanteel heeft zelfs geen recept…
De ‘nieuwe’ Landeron heeft niets te maken met de oorspronkelijke caliberproducent Landeron.
Voor mij is dat nep. Is geen waardeoordeel, maar een constatering.
Veel woorden zeg…

4 likes

Doet me denken aan het verhaal van Galileo; historie, beetje mystiek, “beetje” Meistersinger, mooie verpakking…

yep, dat klopt, dat gebruiken ze gewoon.

Nou moet ik zeggen dat de historie van een merk mij voor de rest weinig doet ( niets met deze kwestie te maken ).
Net zoals een bierbrouwer die al 1000 jaar bestaat. Als het niet te zuipen is, geef mij dan maar een nieuw merk.

3 likes

Leuke bijdrage Frans! Voor mij was fromanteel het eerste ‘swiss made’ horloge. Ik ben slechts een beginnend horlogeliefhebber en heb toendertijd tweedehands eentje opgepikt met diverse banden en een watchbox voor slechts een ruime 200 euro. Zelf heb ik er toen een cognac en gevlochten fromanteel band bij gekocht.

Wat je zegt klopt: vrij duur, niet veel bijzonders. Maar wel een ontzettend leuk horloge! Hieronder mijn horloge:

5 likes

Voor een ruime 200 heb je wel een mooi setje met 7 verschillende bandjes. Ook die stalen zie ik :face_with_monocle:
Die bandjes zijn nieuw bij elkaar 500…doe je goed zo.

1 like

Die stalen is overigens wel van een ander horloge hoor! Zelf 2 bandjes gekocht, maar de set was de grote fromanteel box, juten zak, horloge, garantiekaart en 4 bandjes.

1 like

Heel bijzonder en leerzaam verhaal. thx voor het te delen.

2 likes

Mooi, weet ik dat ook weer :grinning:.
Ik vroeg me al af wat voor een merk het is.

Leuk verhaal van de TS, bedankt voor het delen.

De horloges zijn met 8000 stuks per jaar nog steeds een stuk exclusiever dan dan een Rolex.

:grimacing:

3 likes

2 jaar na dato… spuit 11 :rofl::rofl:

Bestaat Fromanteel eigenlijk nog? Ik hoor er nooit meer over. Het was/is ook merendeels oninteressante quartz naar mijn mening.

3 likes

Heb een collega van wiens Fromanteel ik laatst vrijwel alle inmiddels losgekomen wijzerplaat-indexen vast mocht lijmen. Was ooit een geschenk van zijn vrouw dus knarsetandend liet-ie me de klus maar klaren.

Is goedkope kwarts-**** inderdaad, no “added value” whatsoever.

1 like

Tsja, ook het ooit zo prachtige Tissot gebruikt heden ten dage niet te servicen rotzooi. Zowel de mechanische chronograaf uurwerkjes als de dichtgelijmde quartzen die max een jaar of 10 meegaan :pensive:

1 like

Ja, het ‘hallmark of excellence’ is er nog…

1 like

Wat is er van hun KS campagne om co-owner te worden terechtgekomen?

Leg dat eens uit?

Die comment is 5 jaar oud.

3 likes

Vraag je aan de verkeerde. Ik heb geen enkel idee.